جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
مجموعه «زندگی روزمره» نوروز مخاطبان کتاب را پویا می‌کند

مازندران- پژوهشگر مازندرانی با معرفی مجموعه «زندگی روزمره» برای مطالعات نوروز گفت: برخلاف عنوان این مجموعه، تصور می‌کنم منجر به نوروزی پویا برای مخاطبان کتاب شود.

رضا زرین‌کمر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، اظهار کرد: «زندگی روزمره» مجموعه‌ای از کتاب‌هایی است که توسط انتشارات نگاه در سال‌های اخیر منتشر و روانه بازار شده و عنوان‌های متعددی دارد که پیشنهاد خوبی برای مطالعه در نوروز است و برخلاف عنوان این مجموعه، تصور می‌کنم منجر به نوروزی پویا برای مخاطبان کتاب شود.

وی با اشاره به اینکه همه این کتاب‌ها با زندگی روزمره آغاز می‌شود، افزود: زندگی روزمره در جهان اسلامی سده‌های میانه، در دوره طاعون، در اسپانیای دوره تفتیش عقاید، در انقلاب فرانسه، در امپراتوری روسیه، در دوره سامورایی‌ها و امپراتوری مغول عنوان‌های دیگر این مجموعه را شامل می‌شود که کتاب‌های خوش‌خوان و آموزنده‌ای است.

این نویسنده گفت: در مطالعه تاریخ شیوه‌ای داریم به نام تاریخ سیاسی که مرسوم است مانند تاریخ پادشاهان، فتوحات آنها و کارهای بزرگ، اما منظور از زندگی روزمره در این کتاب‌ها، نوعی بررسی تاریخ به شیوه تاریخ اجتماعی است.

زرین‌کمر با بیان اینکه رویکرد دیگری در مطالعه تاریخ در قرن گذشته رشد کرده با این هدف که چرا تاریخ باید فقط از نظرگاه قدرتمندان و حاکمان دیده شود و تاریخ مردم کجاست، تصریح کرد: جست و جوی تاریخ مردم یعنی زندگی مردم، به ویژه وقتی که به نهادهای اجتماعی تمرکز داریم اینها تاریخ اجتماعی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این کتاب‌ها با عنوان زندگی روزمره مثل وضعیت تحصیل، بهداشت، آموزش، روابط، نهاد خانواده، زبان، جنگ‌افزارها، وسایل کار روزمره، حرفه و شهرسازی و موارد متعدد دیگر مرتبط با مردم سر و کار دارد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این گونه تاریخ‌نگاری که در ایران، استاد دانشمند داریوش رحمانیان آن را مردم‌نامه نویسی در مقابل شاهنامه‌نویسی نام گذارده است یعنی بر خلاف شاهنامه‌ها که تاریخ سیاسی‌اند ما به دوره پادشاهان نگاه کرده و جهان را چنین تقسیم می‌کنیم در این مردم‌نامه نویسی‌ها که شیوه خاصی از تاریخ اجتماعی است به طور کل در تاریخ اجتماعی نگاه می‌کنیم که مردم چگونه زندگی می‌کردند.

مجموعه «زندگی روزمره» نوروز مخاطبان کتاب را پویا می‌کند

زرین‌کمر اظهار کرد: کتاب‌های زندگی روزمره، نمونه خوبی در مطالعه تاریخ اجتماعی هستند و خواندن آن بسیار به شیوه روشی ما را متوجه ابعاد متعدد تاریخ می‌کند ضمن اینکه عمق بیشتری در راستای موردی به مطالعات می‌دهد.

وی افزود: به این معنا که متوجه می‌شویم مردم در زندگی روزمره خود در عصر طاعون چگونه بودند و این موضوع به ما کمک می‌کند در مشابهات تاریخی مثل اتفاقی که در پاندمی کرونا رخ داد ببینیم آیا می‌توانیم راه بهتری برای معنابخشی به زندگی بیابیم.

زرین‌کمر گفت: وقتی زندگی روزمره در جهان اسلام و قرون میانه را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم کسانی که در جوامعی مانند جامعه ما مثلاً در هزار سال پیش زندگی می‌زیستند چگونه به جهان نگاه می‌کردند و چه امکاناتی داشتند، این ابتکار حل مسئله را در دنیای نوین به ما می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ اجتماعی بیش از تاریخ سیاسی مسائلی برای آموختن و زندگی کردن وجود دارد و نوروز فرصت خوبی برای آموختن از این کتاب‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها