شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
شباهت کتاب شکوفه‌های گلستان تقوا به فیلم سینمایی ایستاده در غبار

همدان - منتقد کتاب شکوفه‌های گلستان تقوا با بیان اینکه شکل نگارش این کتاب روایی است، گفت: اگر فیلمی از این کتاب ساخته شود، شباهت زیادی به فیلم سینمایی ایستاده در غبار پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مرتضی فرجی نویسنده ادبیات داستانی در نقد کتاب شکوفه‌های گلستان تقوا ضمن تشکر از نگارش این کتاب اظهار کرد: نوشتن سخت است زیرا نیاز به ارتباط حسی و تفکر عمیق است و همین نیازمند زمان و اندیشه زیادی است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط حسی در این کتاب ایجاد شده است، گفت: گاهی نویسنده یا کسی که می‌خواهد خاطراتی را بنویسد، باید از فضای خاطره کمی فاصله گرفته و اتفاقات را از دور ببیند که این مسئله در بخش‌هایی از کتاب رعایت شده است.

فرجی با بیان اینکه روایت این کتاب به شکل داستانی است و این شکل روایت را می‌پسندم، افزود: شکل کتاب روایی است و اگر بخواهیم فیلمی از این کتاب بسازیم شباهت زیادی به فیلم سینمایی ایستاده در غبار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعادل در ایجاد حس و حال کتاب مهم است عنوان کرد: همچنین نویسنده می‌توانست فضاسازی در بخش‌هایی از کتاب را بیشتر کند تا داستان رنگ لعاب بیشتری پیدا کند.

نویسنده ادبیات داستانی با اشاره به اینکه لحن در داستان بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: نثر کتاب نیز اگر با مخاطب صمیمی‌تر بود و روایت‌ها لحن داشت، بهتر بود.

کتابخوان‌ها مرا خواهند خواند

راوی کتاب شکوفه‌های گلستان تقوا نیز با بیان اینکه این کتاب درباره زندگینامه شهیدان برادر امیر و جلال تقواطلب است، اظهار کرد: به نظر من انتقاد می‌تواند باعث پیشرفت باشد و ما از انتقادات برای پربار شدن این کتاب استفاده می‌کنیم.

زهره تقواطلب با بیان اینکه بنده خواهر این دو شهید هستم و دوران کودکی و نوجوانی‌ام با این دو شهید سپری شد، افزود: با توجه به اینکه در حین نگارش این کتاب پدر و مادرم در قید حیات نبودند، بنده خاطرات پدر و مادرم را جمع‌آوری کردم و خدمت خانم حجه فروش، نویسنده کتاب دادم تا کتاب تالیف شود.

وی با بیان اینکه از خاطرات خودم و البته مربیان این دو شهید بزرگوار و همچنین همرزمان شهدا نیز در کتاب استفاده شده است، گفت: در نگارش کتاب سعی کردیم این خاطرات کاملاً واقعی باشد بنابراین خاطراتی که در کتاب ذکر شده کاملاً واقعی بوده است.

تقواطلب با اشاره به اینکه قبل از فوت پدرم ایشان در هر سخنرانی از زندگی این دو شهید می‌گفت، افزود: بعد از اینکه پدرم به رحمت خدا رفتند نیز این رسالت بر دوش بنده بود تا زندگینامه شهدا به رشته تحریر دربیاید و قشر کودک و نوجوان در زندگی خود به کار گیرند.

وی به یکی از خاطرات خود با برادر شهیدش که در کتاب نیز آمده اشاره کرد و گفت: جلال بیشتر اوقات خود را در بسیج می‌گذراند، یک روز که می‌خواست بیرون برود مادرم به جلال گفت، جلال جان کمی هم در خانه بمان و به درس و کتاب‌هایت رسیدگی کن که جلال گفت؛ کتابخوان‌ها مرا خواهند خواند؛ من آن موقع این جمله را درک نکردم اما الان می‌بینیم که کتاب آنها منتشر شده و کتاب خوان‌ها او را می‌خوانند.

نقدهای وارد بر کتاب را می‌پذیرم

نویسنده کتاب شکوفه‌های گلستان تقوا نیز گفت: از نقدهایی که صورت گرفت، درس گرفتم و تجربیات و نظرات همه خوانندگان و نقادان برایم ارزشمند بود.

فاطمه حجه‌فروش بیان کرد: اگر زیاد به عناصر داستانی و همچنین لحن راویان پرداخته نشده، به این خاطر است که سعی کردم صحبت‌هایی که درگذشتگان داشتند را همانطور که بود، بیان کنم.

وی با اشاره به اینکه من نتوانستم مستقیم با کسی ارتباط بگیرم و برخی از روایات را به صورت فایل صوتی داشتم، گفت: پدر شهیدان در قید حیات نبود و مادرشان نیز در بستر بیماری بودند و اینها باعث شد که شرایط اینگونه باشد.

حجه‌فروش عنوان کرد: نقدهای صورت گرفته را می‌پذیرم و در کارهای بعدی سرلوحه کار خودم قرار می‌دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها