شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
چند گام نزدیک‌تر به خودکفایی در صنعت چاپ

تامین مواد اولیه صنعت چاپ همواره یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این حوزه بوده است، رونمایی از چهار محصول دانش‌بنیان چاپ و نشر، چند گام موثر برای خودکفائی در این صنعت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته همزمان با اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ، چهار محصول دانش‌بنیان در صنعت چاپ شامل تونر پرینتر، جوهر اکو سالونت، جوهر سابلیمیشن و پلیت افست رونمایی شد، محصولاتی که تولید داخلی آن‌ها انگیزه و امید فعالان حوزه چاپ و نشر را به خودکفایی در تولید مواد اولیه افزون کرده است.

صنعت چاپ به دلیل وارداتی بودن بخش عمده مواد اولیه خود همواره درگیر چالش‌های زیادی از تامین و تخصیص ارز تا ممنوعیت فروش برخی کالاها به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بوده است. همین مسائل موجب شده نرخ مواد اولیه ثباتی نداشته باشد و فعالان این حوزه برای چاپ و نشر محصولات و سفارش ناشران و سایر سفارش‌دهندگان روزانه، قیمت اقلام مختلف را از بازار و بنگاه‌های فروش، استعلام کنند.

طبق برآوردهای اولیه کارشناسان بازار چاپ و نشر، حدود ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز فعالان این حوزه از خارج کشور تامین و تنها ۲۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود و خودکفایی در این حوزه یکی از ملزومات کشور به شمار می‌آید.

همزمان با رونمایی از محصولات دانش‌بنیان حوزه چاپ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بار دیگر بر ملی شدن صنعت چاپ تاکید کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از تولید انبوه محصولات خبر داد، خبری خوش که می‌تواند انگیزه تولید محصولات دانش‌بنیان از این دست را در میان محققان و دانشمندان جوان ایرانی چند برابر کند.

ایران در کنار ژاپن و آلمان

پلیت «زینک» ایرانی یکی از چهار محصول رونمایی شده در این مراسم بود، محصولی استراتژیک و کاربردی که تولید آن می‌تواند در صنعت چاپ و نشر ایران در چاپ افست تحول شگرفی ایجاد کند. تکنولوژی ساخت پلیت افست در اختیار ۴ کشور ازجمله چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان است و بقیه کشورها واردکننده این محصول از این ۴ کشورهای تولیدکننده هستند و برخی به‌عنوان تولیدکننده در بازار جهانی فقط برش را انجام می‌دهند. در این میان می‌توان گفت با توجه به کسب دانش فنی تولید این محصول، ایران به‌عنوان پنجمین کشور تولیدکننده این محصول در جهان کنار چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان قرار گرفته است.

کارشناسان برآورد کرده‌اند که مصرف پلیت در ترکیه و هلند دو برابر ایران است و معمولاً این محصول را از چین وارد کرده و پس از برش، مورد استفاده قرار می‌دهند. با تولید این محصول در ایران می‌توان بازارهای خوبی برای پلیت پیدا کرد. کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، کشورهای حاشیه خلیج فارس، شمال آفریقا و اروپا نیز می‌توانند بازار خوبی برای این محصول پرمصرف باشند.

«ایران می‌تواند پس از تولید، با ایجاد خط‌های بیشتر تولید با ررویکرد تک تامین‌کننده در منطقه با قیمت رقابتی با کشور چین، صادرات به کشورهای همسایه را داشته باشد.» جلال ذکایی، مدیر شرکت دانش‌بنیان با بیان این مطلب به خبرنگار «ایبنا»، گفت: «این موضوع یک ادعا نیست و برای جلوگیری از بازارشکنی (dumping) کشور چین این امر به حمایت دولت و دستور فروش آلومینیوم به قیمت دولتی به تولیدکننده نیاز دارد. حجم بازار پلیت افست در منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ میلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود که با نرخ رشد سالانه چهار و نیم درصد تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۲۲۰ میلیون دلار برسد.»

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای برتر در این بازار، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر هستند، ادامه می‌دهد: «به یک سری مواد اولیه نیاز داریم؛ مواد اولیه اصلی شامل ۹۰ درصد ورق آلومینیوم و ۱۰ درصد پلیمری خاص است که پنج درصد آن مواد اولیه داخلی و ۵ درصد مواد اولیه خارجی است. در واقع برای تولید پلیت افست مواد اولیه ۹۵ درصد داخلی و ۵ درصد به واردات نیاز خواهد بود.»

ذکایی همچنین درباره قیمت رقابتی این محصول، با طرح این موضوع که قیمت تمام‌شده با کشورهای دیگر ازجمله کشور چین، پایین‌ترین قیمت موجود در بازار، کاملاً رقابتی است، توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه ۹۵ درصد مواد داخلی است، این امر نه‌تنها می‌تواند موجب رونق تولید در کارخانه تولید ورق آلومینیوم شود، بلکه تولید داخلی این محصولات مهم صنعت چاپ، زمینه‌ساز قطع وابستگی از خارج کشور، کاهش خروج ارز و تامین نیاز اولیه چاپخانه‌داران خواهد شد.»

با پیشرفت فناوری، دستگاه‌های پلیت افست نیز بهبود یافته و قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این فناوری‌ها شامل سرعت بالا، کیفیت بالا، صرفه‌جویی در مصرف مواد و افزایش بهره‌وری است که نمونه ایرانی این ویژگی‌ها را دارد.

چند گام نزدیک‌تر به خودکفایی در صنعت چاپ

کاهش هزینه‌ها با تونر و جوهر ایرانی

یکی از محصولاتی که در حوزه چاپ دیجیتال کاربرد ویژه‌ای دارد، تونر چاپگر (پرینتر) است، تونر در چاپگر لیزری نقشی مانند جوهر در چاپگر جوهری را ایفا می‌کند. محققان ایرانی با تولید تونر مشکی‌رنگ مطابق با برترین استانداردها و عملکرد عالی، گام مهمی در تامین یکی از مواد اولیه پرمصرف چاپ دیجیتال برداشته‌اند.

ذکایی در این زمینه گفت: «این تونر، تراکم رنگ مشکی بالایی دارد، فرمول تونر ما رنگ مشکی عمیق و غنی را تضمین می‌کند که منجر به کنتراست چشمگیر و وضوح استثنایی در هر چاپ می‌شود؛ همچنین ذرات این تونر به‌طوری مهندسی شده تا توزیع اندازه یکنواخت را نشان دهد که به پوشش یکنواخت و بازتولید جزئیات بیشتر کمک می‌کند.»

وی با بیان اینکه نقطه ذوب طراحی شده این تونر چسبندگی سریع و کارآمد به انواع کاغذها را امکان‌پذیر می‌کند، ادامه داد: «این تونر در برابر پخش شدن، محو شدن، و تأثیرات محیطی مقاومت می‌کند و چاپ‌ها کیفیت خود را در طول زمان حفظ خواهند کرد.»

ذکایی همچنین افزود: «با فرمولاسیون کارآمد این تونر ایرانی، کارتریج‌های پُِر شده با تونر تولیدی ما تعداد چاپ‌های بیشتری را در هر کارتریج ارائه می‌کنند و به همین دلیل هزینه‌های کلی چاپ را کاهش خواهند داد.»

محصول دیگر رونمایی شده در این مراسم، جوهرهای چاپی اکو سالونت، نوعی جوهر چاپ دیجیتال بودند. ذکایی درباره ویژگی این جوهر نیز توضیح داد: «زمان خشک شدن سریع برای چاپ‌های با بازده بالا، مقاومت سطوح چاپ شده با جوهر اکوسالونت در برابر آب، خراش و ساییدگی، کیفیت و شفافیت تصاویر چاپی شما از فاصله کم ازجمله مزایای جوهرهای اکو سالونت ایرانی هستند.»

وی با بیان اینکه این جوهرها با استفاده از حلّال‌های دوستدار محیط زیست ترکیب می‌شوند، ادامه داد: «همین مسئله موجب می‌شود که تاثیر زیست‌محیطی جوهرها به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به جوهرهای سالونت سنتی کاهش داده شود، موضوعی جدی که اهمیت ویژه‌ای برای دولت‌ها و کشورها دارد. جوهرهای اکو سالونت ایرانی با محتوای ترکیب آلاینده آلی قابل تبخیر (VOC) کم ترکیب شده‌اند و انتشار مواد مضر را در محیط‌های کاری برای اپراتوران کاهش می‌دهد، ازسوی دیگر این جوهرها در هنگام فرآیند چاپ، بوی کمی ایجاد می‌کند.»

ذکایی در ادامه صحبت‌هایش به فناوری تولید جوهر سابلیمیشن نیز اشاره کرد و گفت: «این جوهر رنگدانه‌هایی با کیفیت بالا دارد، این جوهر با رنگدانه‌های درجه یک فرموله شده است که رنگ‌های غنی، زنده و کیفیت چاپ استثنایی را ارائه می‌دهد؛ علاوه‌بر این جوهر طیف رنگی گسترده‌ای دارد و چاپخانه‌دار می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و سایه‌ها را ایجاد کند.»

به‌گفته وی، این جوهر ایرانی به سرعت خشک می‌شود و چاپخانه‌دار این امکان را می‌دهد که چند مورد را در یک بار بدون نیاز به زمان خشک شدن طولانی بین چاپ‌ها چاپ کند؛ همچنین این جوهر برای مقاومت در برابر سایش طراحی شده است.»

لزوم حمایت دولت و جذب سرمایه‌گذار

قرار است طی هفته جاری فعالان صنعت چاپ کشور طی نشستی به طرح مسائل، مشکلات و دغدغه‌های خود در صنعت چاپ بپردازند و با تجمیع نظرات و دیدگاه‌ها، نشستی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در کارگروه ویژه کاغذ و نشر برگزار و برای رفع این مسائل اقدام شود.

به‌نظر می‌رسد در کنار چنین اقداماتی ضروری است که بحث خودکفایی و ارتقای کیفیت محصولات ایرانی که سال‌های زیادی است توسط تولیدکنندگان ایرانی به بازار عرضه شده‌اند نیز به‌صورت جدی پیگیری شود؛ کارخانه‌های مرکب‌سازی‌ای که به دنبال تامین مواد اولیه با کیفیت هستند یا تولیدی‌های چسب گرم و سرد صحافی که در صورت بهره‌مندی از مواد اولیه مناسب می‌توانند تولیدات درجه یک و استانداردتری داشته باشند.

پس از آزمایش‌های موفق همه این کالاها، قرار است بخش عمده این محصولات در آینده نزدیک به تولید انبوه برسد؛ بنابراین حمایت دولت و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تولید انبوه و خودکفایی در کشور یک ضرورت است، حمایت و سرمایه‌گذاری‌ای که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور، به صادرات در منطقه و بین‌الملل هم منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها