یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
پیام وزیر فرهنگ به‌مناسبت آغاز چهل و دومین دوره تئاتر فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام به‌مناسبت آغاز چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد که در ایران اسلامی، به پشتوانه پیشینه‌ای درخشان در عرصه تمدّن‌سازی، گونه‌های مختلف نمایشی، همواره جوهره زیستی سازنده، والا و پویایی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت آغاز چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام صادر کرد.

متن پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«به نام خداوند زیبایی‌ها

هنر دیرینه، متنوع و پردامنه نمایش، در آغاز شکل‌گیری تمدن و زیست اجتماعی انسان و از هنگامی که آموخت به جای بهره‌گیری از ابزار بیرونی، از طریق کلمات و واژگان، مناسبات و شرایط حاکم بر زندگی فردی و جمعی خود را به دیگران بنمایاند، همزاد سیر اندیشه و بیانگر ذهن و جان جستجوگر بشر بوده است؛ هنری پیوندیافته از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی برای نمایاندن آنچه بوده، آنچه هست و آنچه برای بودن بایسته‌تر است، به‌شمار می‌رود.

این پیکار پیوسته آدمی در میانه روشنایی و تاریکی، همواره انتخاب میان رستگاری یا بدفرجامی او را رقم زده است و خواهد زد؛ به‌سان آنچه میان «اصحاب النار» و «اصحاب الجنّه»، همیشه در حال وقوع و جریان است.

و هم از این روست که زیست حقیقی و هستی‌شناختی این هنر، هزاران سال است که ادامه‌یافته و دستاوردهای صنعتی و فناوری‌های مدرن دنیای امروز نیز نتوانسته در ماهیت و کارکرد آن، مانعی باشد و بنیان‌های هستی‌شناسانه آن را دگرگون کند.

در ایران اسلامی نیز، به پشتوانه پیشینه‌ای درخشان در عرصه تمدّن‌سازی، گونه‌های مختلف نمایشی، همواره جوهره زیستی سازنده، والا و پویایی داشته‌اند.

در سده معاصر هم، مردمان این مرز و بوم، پس از طی تکوینی انقلاب تاریخی خود، بیش‌ازپیش به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان این هنر، به دیده تحسین می‌نگرند.

در این راستا فرازها و فرودهای حوادث چهار دهه گذشته از وقوع شگفتی‌ساز انقلاب اسلامی نه‌تنها، در پویایی این هنر خللی وارد نکرده، بلکه بر سرعت پیشرفت آن افزوده است.

از این نگاه و نگرش «چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر»، می‌تواند و بایسته است که گستره معنایی و رسالتی شایسته را در واژه‌واژه متون و لحظه‌لحظه اجرای آثار و عرضه محتواهای گونه‌های مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان فرهنگ و هنر ایران اسلامی، در داخل کشور و خارج از مرزهای این سرزمین سربلند، ارائه دهد.

بی‌گمان چهل‌ودومین نوبت از تحقّق برگزاری این رخداد جهانی، می‌تواند نمایشی از ارتقای کیفی آثار ایرانی راه‌یافته به مرحله نهایی و مطلوبیت محتوایی و اجرایی آثار میهمانان خارجی باشد.

با اعتماد به حصول این چشم‌انداز، توفیق تمامی تلاشگران و حاضران در صحن و صحنه‌های این رویداد بزرگ را از درگاه منیع الهی خواستارم و به تداوم سیر تکاملی امور هدایتی و اجرایی این جشنواره نشاط‌بخش و پیشرو امیدوارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها