چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کتاب «صد دانشمند ایران و اسلام» مطالعه و بررسی شد

هرمزگان - کتاب «صد دانشمند ایران و اسلام» در «محفل ادبی آفتاب» بندرعباس مطالعه و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کودکان عضو «محفل ادبی آفتاب» کتابخانه سید احمد خمینی بندرعباس، سه‌شنبه شب‌ها دو هفته متوالی (پنجم و دوازدهم دی) را به خوانش و نقد و بررسی کتاب «صد دانشمند ایران و اسلام» اختصاص دادند.

کتاب «١٠٠ دانشمند ایران و اسلام» یک مرجع زندگینامه به شمار می‌آید، که به معرفی دستاوردهای علمی ١٠٠ نفر از بزرگ‌ترین دانشمندان دوره اسلامی پرداخته شده است که ایرانی بوده یا پرورش‌یافته در فرهنگ ایرانی هستند.

در این کتاب دانشمندان بر اساس تاریخ زندگی‌شان از سال ٨٠ قمری تا ١٠۴٨ یعنی نزدیک به یک هزار سال تنظیم‌شده‌اند و اطلاعات داده‌شده بیشتر به دستاوردهای علمی آنان مربوط می‌شود. همچنین، گوشه‌هایی از بازتاب دستاوردهای دانشمندان دوره اسلامی در جهان غرب و ماندگاری برخی از این دستاوردها تا امروز گزارش شده است. در پایان هم برای استفاده هر چه بهتر و بیشتر کتاب گاه‌شمار پیشینیان، واژه‌نامه، پایگاه‌های اینترنتی مناسب و نمایه ارائه شده است.

مطالعه این کتاب موجب شد تا کودکان این محفل ادبی به دبیری امیرحسین والا و تسهیلگری سید مریم سیدافقهی، مولفان، شاعران و چهره‌های فعال حوزه کودک هرمزگان، پس از گفت‌وگو و تبادل نظر، تفاوت مخترع و کاشف را دریابند و اندیشه‌های فردی، علایق شخصی و تجربیات شان را در مورد علم و اختراع بیان کنند.

به عنوان مثال یکی از کودکان به نام السا گفت: برگی از گیاه رشد کرده در مدرسه را برداشته تا تحقیق کند که آیا می‌توان آن را در خانه پرورش داد یا خیر؟!

ماردین یکی دیگر از کودکان «محفل ادبی آفتاب» نیز، از طرح های فردی خود با محوریت تولید خودروی کارآمد ملی خبر داد. نوید هم اندیشه اش را با محوریت باستان‌شناسی در قالب متنی کوتاه بیان کرد.

فرزانه، بزرگمهر، محمدحافظ، آرمان، آیلار، ساجده، مهدی، اهورا، محمدطاها و دیگر کودکان محفل ادبی آفتاب نیز افکار خود را با محوریت کشف، خلق و آفرینش بیان کردند.

نویسنده این کتاب حسن سالاری، مترجم، نویسنده، ویراستار، پژوهشگر آموزش‌وپرورش و مدیر پایگاه اینترنتی جزیره‌ی دانش است. سالاری تا کنون سه بار برنده جایزه کتاب سال، سه بار برنده جایزه کتاب فصل و دو بار برنده جایزه‌ی جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد شده است. او جایزه قلم پرنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در سال ۱۳۸۸ دریافت کرد. او کتاب ۱۰۰ دانشمند ایران و اسلام را برترین کار پژوهشی و نگارشی خود می‌داند. سالاری تاکنون بیش از ۳۰۰ مقاله به صورت ترجمه یا تألیف در مجلات و روزنامه‌ها منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها