چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
جایزه جلال خارج از مرزهای ایران موردتوجه است

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: جایزه جلال خارج از مرزها نیز مورد توجه فارسی زبانان است و تشنه حضور در این رویداد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی رمضانی، امروز، ششم دی در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی قلم و ادبیات در تالار وحدت برگزار شد، عنوان کرد: جایزه جلال تلاش می‌کند آینه‌ای برای نمایش یک سال زحمات پرتعدادترین، پرتولیدترین، پرفروش‌ترین و پراقبال‌ترین رده موضوعی در ایران یعنی ادبیات باشد. مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان دبیرخانه برگزاری این جایزه به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا داوران بتوانند کارشان را به نحو احسن انجام بدهند.


مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تاکید کرد: جلال آل احمد به عنوان نویسنده مطرح معاصر که قابلیت الگوگیری برای همه روزهای ما دارد، گویا هر سال تحفه‌ای برای اختتامیه این جایزه دارد. سال گذشته هفتادمین سالگرد چاپ «غربزدگی» بود و با توجه به اوضاع آن روز نیاز داشتیم تا دوباره این اثر را مرور کنیم. امسال که صدمین سالگرد تولد جلال است، وی ما را به سمت کتاب دیگرش که با سفر به فلسطین اشغالی نوشته، رهنمون به موضوع روز می‌کند.

وی افزود: کتاب «ولایت عزرائیل» جلال در سال ۱۳۴۱ نوشته شده و جلال در آن به آپارتاید و نژادپرستی رژیم صهیونیستی اعتراض کرده است.

رمضانی تاکید کرد: هر سال درباره نتایج جایزه جلال گفت‌وگوهای فراوانی می‌شود و این خود نشان‌دهنده اهمیت و تاثیرگذاری جایزه است و همه کسانی که نسبت به این جایزه نکاتی مطرح می‌کنند، خواهان افزایش تاثیرگذاری آن در تولیدات ادبی و اقبال عمومی نسبت به آثار برگزیده هستند که خواسته به حقی است.

وی همچنین گفت: امسال برای شانزدهمین دوره از ماه‌ها قبل کار و از زمان نمایشگاه کتاب پرداختن به آثار جلال آغاز شد. جایزه جلال آل احمد به عنوان جایزه ادبی در زبان فارسی نه تنها در مرزهای جغرافیایی ایران امروز بلکه در خارج از آن هم مورد توجه فارسی‌زبانان و نویسندگان قرار گرفته است.

رمضانی همچنین برخی از تعابیر فارسی‌زبانان کشورهای دیگر را درباره جایزه جلال قرائت کرد و گفت: «همه گویند ایران چه بزرگ است بزرگ / ‏ این همه در سخن و خرد پیران است» این بیت ادیب بزرگ تاجیک حرف و سخن همه فارسی گویان جهان است. آنان ایران اسلامی عزیز ما را قبله گاه خود می‌دانند و این در قیمتی‌ای است برای ما و مسئولیت‌مان در قبال فرهنگ و زبان فارسی را زیاد می‌کند. آنان رویدادهای ما را دنبال می‌کنند و تشنه حضور هستند، حضوری که قطعاً هم برای ما هم برای آنها خلاقیت دارد چرا که آنها ما هستند و ما آنها و میان ما دو کلمه فاصله وجود دارد که همان جغرافیای سیاسی است.

وی افزود: از نظر آنان امتداد بزرگی و شکوهمندی ایران را باید در عموم رویدادهای فرهنگی دید از جمله جایزه ادبی جلال که مدام مورد رصد آنهاست و تشنه حضور در آن هستند به عنوان نمونه آنان جایزه جلال را به مثابه نوبل ادبیات فارسی می‌دانند. دکتر سید حسین اشراق که خود ادیب برجسته افغانستان است چنین گفته که جایزه ادبی جلال آل احمد نقطه عطفی در ادبیات فرهنگی نویسندگان است چرا که این جایزه با سرمایه‌گذاری مناسب و شأن هنری می‌تواند در حد نوبل ادبیات برای فارسی نویسان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها