یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
چرا ثبات بازار کاغذ موجب نگرانی شده است؟/ با عرضه  ارز دونرخی مخالفیم

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به ثبات کنونی در بازار، گفت: زنجیره سلولزی و کاغذ با طرح موضوعاتی مثل اختصاص ارز دولتی برای واردات کاغذ مخالف هستند و معتقدند این کار ثبات موجود در بازار را بهم می‌زند.

سیدحسن میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی بازار و واردات کاغذ، عنوان کرد: از ابتدای امسال با همراهی خوب و دلسوزانه وزارت صمت و همکاری انجمن تلاش کردیم کاغذ و مقوای مورد نیاز بازار را تأمین کنیم و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام دادیم.

وی با اشاره به برخی از این اقدامات، توضیح داد: یکی از کارها این بود که بازرگانان شناسنامه‌دار را که مدتی بود به دلیل چند نرخی بودن ارز ریسک واردات را قبول نمی‌کردند بار دیگر دعوت به کار کردیم و دوباره فعال شدند و کاغذ مورد نیاز بازار را تأمین کردند.

میرباقری با بیان اینکه بازار کاغذ و مقوا اکنون وضعیت با ثباتی دارد، ادامه داد: قیمت کنونی کاغذ در بازار، نسبت به سال قبل کمتر است، این در حالی است که از یک ماه قبل قیمت کاغذ در جهان سیر افزایشی داشته، اما به دلیل رقابت میان تجار و رابطه بین عرضه و تقاضا نه‌تنها این کالا گران نشده که ارزان هم شده است.

وی ادامه داد: در این میان یکی از مسائلی که طی هفته اخیر رخ داد افزایش سقف وارادت کاغذ تحریر با همکاری دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت بود که این سقف از ۸۵ درصد به ۱۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

میرباقری با بیان اینکه در این زمینه تلاش داریم بتوانیم این سقف را برای مقوا FBB، گلاسه و کاغذ حرارتی هم افزایش دهیم، افزود: بخشی از کاغذ و مقوای مورد نیاز دفترسازها، چاپخانه‌داران و بسیاری از ناشران وارداتی است اما به‌علت تخصصی بودن واردات کالا و عدم امکان وارادت توسط مصرف‌کنندگان کالا از گذشته تاکنون روال بر این بوده که سفارش به واردکننده بدهند، شخصاً نمی‌توانند واردات داشته باشند و از ما کمک می‌گیرند، اگر سقف سایر مقوا و کاغذها هم افزایش پیدا کند مشکلات این بخش مرتفع خواهد شد.

وی همچنین به شایعاتی مبنی بر دو نرخی شدن ارز برای واردات کاغذ اشاره کرد و گفت: درحالی که امروز بازار کاغذ ثبات دارد اما عده‌ای از این ثبات ناراحت هستند و دنبال این موضوع هستند که واردات کاغذ و مقوا با ارز به اصطلاح دولتی به کشور وارد کنند. در این زمینه انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و همه فعالان حوزه چاپ و نشر مخالف این موضوع هستیم و معتقدیم که ارز دونرخی اصلاً به نفع بازار کاغذ نیست.

به‌گفته میرباقری، در این حوزه تمام زنجیره سلولزی و کاغذ شامل اتحادیه و تعاونی چاپخانه‌داران، تعاونی ناشران و کتابفروشان، اتحادیه صحافان، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، انجمن صنایع کارتن و ورق و … همه مخالف چند نرخی بودن ارز و اختصاص ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومانی هستند.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه اکنون برای دریافت و تخصیص ارز ۴۰ هزار تومانی صف‌های طویل وجود دارد، گفت: طبق گفته دولت، امکان تخصیص ارز آزاد برای همه نیست و چطور در این شرایط ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار است داده شود؟

وی با اشاره به تعامل با زنجیره کاغذ، عنوان کرد: در این تعامل تلاش کردیم فعالان این حوزه را متقاعد کنیم که در سایه این آرامش می‌توانیم به سمت بازار باثبات و شفاف برویم، سال گذشته هر بند کاغذ تحریر حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود اما قیمت امروز کمتر از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

وی همچنین افزود: طبق تعاملاتی هم که با وزارت صمت داشتیم تدابیری اندیشیده شده است که برای انتخابات پیش رو کاغذ به میزان نیاز موجود باشد و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد. لذا اکنون که با تدابیر وزارت صمت، شرایطی مهیا شده که تجار کالا بیاورند با اجرای دوباره طرح چند نرخی ارز نه فقط تجار ضرر می‌کنند و دیگر کار نمی‌کنند بلکه مصرف‌کننده و بازار هم به دلیل کمبود کالا متضرر خواهند شد.

میرباقری حمایت از تولید داخلی را یک ضرورت دانست و ادامه داد: در تعامل با تجار کالاهایی که تولید داخل دارد مثل بخش کارتن‌سازی، کاغذهای لاینر و پشت طوسی را برای حمایت از تولید داخل به کشور وارد نمی‌کنیم و از همکاران خواستیم مواد اولیه تولیدات داخلی را به کشور بیاورند اما متأسفانه حمایتی از این موضوع نمی‌شود. آخال و خمیر کاغذ پشتوانه صنعت و تولید کاغذ است ولی واردات آن انحصاری است و کارخانه های کوچک‌تر مجبور می‌شوند با هزینه بالاتر این مواد را خریداری کنند؛ درحالی که اگر واردات آن برای همه تجار آزاد باشد، در یک بازار رقابتی می‌توان با هدف تحقق تولیدات داخلی و خودکفایی در آن کارهای بسیار خوبی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها