جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
«ادبیات الفبای فرهنگ» ضرورتی برای حافظه ادبی کرمانشاه

کرمانشاه- «ادبیات الفبای فرهنگ» حاصل ذوق و تلاش خبرنگار کرمانشاهی برای نگارشی نو در عرصه نویسندگی و ایجاد پیوند بین رسانه و ادبیات برای نخستین بار در کرمانشاه است تا به عنوان سبکی نو در حوزه ادبی در حافظه تاریخی این استان باقی بماند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ادبیات یکی از داشته‌های ارزشمند هر قوم و فرهنگی است که پیشینه ادبی این استان نیز تاریخی دیرینه دارد. ادبیات مردم کرمانشاه تلفیقی از گویش کردی بوده و از همین رو ادبیات این استان با لحجه شیرین و گویش کوردی همراه بوده است.

ادبیات در استان کرمانشاه سابقه چند هزار ساله‌ای دارد و عمر ادبیات مکتوب کردی نو در قدیمی ترین نوع گویش خود به بیش از هزار سال می‌رسد که با وجود بزرگان ادبیات در این استان رفته رفته شاهد رشد قابل توجه هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ تعدد آثار هستیم.

با وجو فرهنگ و ادبیات غنی و با سابقه در استان کرمانشاه علاقه‌مندان بسیاری به دنبال زنده نگهداشتن این پیشینه و معرفی شخصیت‌های برجسته به نسل جدید هستند که یکی از این راه‌ها تحلیل و بررسی کتاب‌های ادبیات، مصاحبه با بزرگان ادبیات و… است.

سودابه زنگنه از خبرنگاران فعال و خوش ذوق استان کرمانشاه است که با فعالیت و سابقه خود در کار خبری در حوزه ادبیات استان کرمانشاه تلاش بسیاری کرده است، این خبرنگار فعال در حوزه ادبی متولد سال ۱۳۵۱ بوده و از سال ۱۳۹۵ به طور رسمی کار خود را در روزنامه‌های استان و به طور ثابت و به عنوان عضو تحریریه ی بخش ادبی روزنامه نقدحال مشغول به کار شد.

ذوق و سلیقه توام با علاقه به ادبیات غنی کرمانشاه سبب شده که این خبرنگار کرمانشاهی را وارد به نوشتن و جمع آوری مطالبی کند که ثمره سال‌ها تلاش وی بوده و اکنون در قالب کتابی به اسم «ادبیات الفبای فرهنگ» به چاپ برسد و این کتاب همان کتابی است که هر فردی را به مطالعه وامی‌دارد تا با بزرگان ادبیات این استان با پیشینه غنی این دیار آشنا شود.

این خبرنگار که حالا به عنوان نویسنده باید او را معرفی کنیم در گفتگو با خبرنگار ایبنا از علاقه و عشق سرشار خود گفت و ادامه داد: با توجه به علاقه‌ای که به ادبیات داشتم از سال ۱۳۸۹ شروع به سرودن شعر کردم و با توجه به و علاقه‌ای که به حوزه ادبی داشتم در سال ۱۳۹۵ به دعوت یکی از روزنامه‌ها در بخش ادبی مشغول بکار شدم و اکنون با گذشت هفت سال فعالیت و انجام گفتگو حدود ۱۰۰ مصاحبه از اهالی ادب، شعرا و نویسندگان استان کرمانشاه گرفته شده است.

این شاعر، نویسنده و خبرنگار کرمانشاهی با بیان اینکه جمع آوری مصاحبه‌ها اتفاق شیرینی برایش بوده، افزود: کتاب «ادبیات الفبای فرهنگ» گزیده‌ای از ۱۰۰ مصاحبه گرفته شده در بخش ادبیات طی هفت سال گذشته است که در انتشارات سرانه کرمانشاه به چاپ رسید که این کتاب شامل ۵۶۰ صفحه و تیراژ یک هزار نسخه است که در ۳۶ مصاحبه با اهالی قلم کرمانشاه نگاشته شده است.

قلم روان سودابه زنگنه را در دیگر آثار او شامل مجموعه شعر سپید «رنگ آخر جنگ ها»، گزیده شاعران کلاسیک سرای کرمانشاه «نغمه‌های سرزمین مادری»، گزیده زنان سپید سرای ایران «سپیدار» می‌توان مشاهده کرد و در جدیدترین کتاب او با عنوان «ادبیات الفبای فرهنگ» که در آبان ۱۴۰۲ به چاپ رسیده شاهد ابداعی جدید در نگارش و موضوع خواهیم بود.

این شاعر و روزنامه نویس بیان کرد: «ادبیات می تواند الفبای رشد یک فرهنگ باشد یا بالعکس که در این زمینه باید توجه داشت چه کسانی می‌توانند آبادگر باشند و تأثیر بسزایی در ارتقای آن داشته باشند و نگاه من حین نوشته کتاب «ادبیات فرهنگ» در این بوده که این افراد را دریابم و با آنها به گفت و گو نشسته تا نقطه نظرهایشان را جویا شوم».

زنگنه ادامه داد: «تا به حال هیچ گونه گزیده مصاحبه‌ای در سطح استان کرمانشاه به چاپ نرسیده است و من لازم دیدم که در این امر پا پیش گذاشته و از مجموع مصاحبه‌هایی که در زمینه‌های مختلف هنری اعم از ادبیات، موسیقی سینما، تئاتر و… انجام داده و گزیده‌ای از ادیبان کرمانشاهی را به صورت منسجم در کتابی گردآوری و در انتشارات سرانه به چاپ برسانم».

رفع چالش‌های صنعت چاپ نیازمند توجه مسئولین

زنگنه کتاب «ادبیات الفبای فرهنگ» را منبع موثقی برای پژوهشگران هم در زمینه ادبی و هم در حوزه رسانه می‌دانست و در نگارش این کتاب تمامی مصاحبه‌ها را به گونه‌ای نگارشته که خواننده علاوه بر خواندن اتفاقات مهم یک خبر با پیشینه‌ای از زندگینامه تمامی ادیبان کرمانشاهی نیز که در این کتاب نامی آز انها آمده آشنایی پیدا کند.

در ادامه زنگنه با اشاره به نقش بسیار چشمگیر ادبیات، تاکید کرد: «ادبیات بُن مایه فرهنگ است و نویسندگان و شاعران هر کشوری به نوعی شناسنامه فرهنگی آن کشور محسوب می شوند که ما از طرق ادبیات با تفکر و حتی با آداب و رسوم و دیدگاه آنها آشنا می شویم.

این شاعر و نویسنده کرمانشاهی با پیشگامی خود در تحریر سبکی جدید از کتاب نویسی کتاب «ادبیات الفبای فرهنگ» را یک الزامی دانست که کمبود آن در استان کرمانشاه احساس می‌شد.

زنگنه در پیشگفتار کتاب خود هدف از چاپ این کتاب را این گونه بیان کرده است: «اگر ادبیات با حافظه تاریخی یک ملت سنخیت نداشته باشد، این تناقض باعث می‌شود کشور را به سوی عقب ماندگی سوق دهد و نقش رسانه ثبت و مدون کردن اطلاعات است که می‌تواند بر روی حافظه تاریخی آیندگان تأثیر بسزایی داشته باشد و راهگشا هم باشد».

وی بیان کرد: چاپ ۲ کتاب «نغمه‌های سرزمین مادری» و «ادبیات الفبای فرهنگ» خدمت و ادای دینی به ادبیات کرمانشاه و راهی به سوی تعالی بخشیدن و ارتقاء ادبیات دیارمان کرمانشاه بوده است.

در پایان این خبرنگار و نویسنده کرمانشاهی به معضلات و هرینه‌های سنگین حوزه چاپ اشاره کرد و گفت: به دلیل هزینه بالای چاپ کتاب و کاغذ اکثر نویسندگان و شعرا در هنگام چاپ آثار خود با مشکل مواجه هستند و این مسئله به عنوان یک چالش نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری از سوی مسئولین امر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها