یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
علم طراحی از سال ۱۹۶۰ تا امروز در این کتاب بررسی می‌شود

مهدی اصل فلاح مترجم کتاب «فرآیند طراحی؛ الگوها و مدل‌ها» گفت: بخش اعظم کتاب «فرآیند طراحی؛ الگوها و مدل‌ها» ترجمه است و تنها در انتهای کتاب بخشی با پرداخت به «الگوهای معاصر طراحی» اضافه شده‌است. این کتاب ترجمه_تألیف است اما برای احترام به نویسنده، بحث تألیف را مطرح نکرده‌ام.

مهدی اصل فلاح مترجم کتاب «فرآیند طراحی؛ الگوها و مدل‌ها» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بحث روش‌شناسی طراحی، موضوعی است که در علم دیزاین به شدت روی آن تأکید می‌شود. از سال‌ها قبل، من این کتاب را در دانشگاه تدریس می‌کردم و مباحث آن را با دانشجویان در میان می‌گذاشتم. حتی گاهی دانشجویان بخشی از این کتاب را ارائه می‌کردند. رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که این کتاب می‌تواند ترجمه شود و حتی با به‌روزرسانی به یک منبع قوی تبدیل شود. سرانجام این اتفاقات باعث شد تا به این اثر برسیم که یک کتاب ترجمه_تألیف است. بخش عظیمی در اول کتاب ترجمه است و در پایان نیز الگوهای خاص فرآیند طراحی به کتاب اضافه شده تا با علم روز تدوین شده باشد. این کتاب تنها به دیزاین مربوط نیست و یک اثر بینارشته‌ای است. الگوهای فرآیندی این کتاب، رشته‌های معماری، طراحی صنعتی، طراحی مهندسی و حتی طراحی کسب و کار را نیز دربرمی‌گیرد.

مترجم کتاب تصریح کرد: همانطور که گفتم سال‌ها همراه با دانشجویان طراحی صنعتی با این کتاب سر و کار داشتیم و در کلاس‌های «روش‌شناسی دیزاین» از آن استفاده می‌کردیم. مزیت این کتاب نسبت به سایر کتاب‌ها این است که از سال ۱۹۶۰ که «علم طراحی» پدیدار شد، مرور جامعی بر آن داشته و الگوهای فرآیندی را جمع‌آوری کرده که منبع تدریس ما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بود. بعدها که دانشجویان استقبال کردند، تصمیم گرفتم تا ترجمه خوب و کاملی از این کتاب ارائه دهم که با همکاری دو دانشجوی ارشد همین رشته، حدود سه سال زمان برد.

وی افزود: من ۷ کتاب از سال‌ها قبل تا به امروز گردآوری کردم. اولین کتاب من «مطالعات طراحی» تأملی بر مقالات طراحی صنعتی از ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ بود و بسیار فروش خوبی داشت. با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، کتاب «بنیان‌های طراحی در زیباسازی شهری» نوشتیم که با تمرکز بر تفکر طراحی در شهرها تدوین شد و جایزه بهترین تألیف را در جشنواره مدیریت شهری دریافت کرد. یکی دیگر از کتاب‌های من که در نشر مشکی نیز به چاپ سوم رسید، «اصول دیزاین خدمات» است که دیزاین را در حوزه خدماتی بررسی می‌کند. به غیر از این عناوین، دو کتاب تألیفی دیگر نیز در دست نگارش دارم که یکی از آن‌ها «الگوها و مدل‌ها در طراحی کسب‌وکار» است که مقوله طراحی در حوزه کسب‌وکار را مورد بررسی قرار می‌دهد. دیگر عنوان نیز «مدیریت طراحی» یا «مدیریت دیزاین» نام دارد که به مبحث design management می‌پردازد و تمرکز بر پیوند میان این دو حوزه دارد. هر دوی این کتاب‌ها که عنوان کردم از منابع رشته design MBA هستند که به تازگی در دانشگاه تهران آغاز شده است و انشاالله تا پایان امسال یا اواخر سال بعد منتشر خواهد شد.

مهدی فلاح در پایان بیان کرد: حدود ۹۰ درصد کتاب تکمیل شده اما به دلیل وسواسی که من روی ویراستاری و صفحه‌آرایی دارم، کمی این پروسه به طول می‌انجامد. حتی تولید کتاب «فرآیند طراحی» نیز به دلیل وسواس من ۳ سال طول کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط