چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
لزوم اجرای نهضت ملی کتابخوانی در خراسان‌رضوی / ارائه ۴ هزار عنوان مجوز چاپ کتاب در استان

خراسان‌رضوی- استاندار خراسان‌رضوی گفت: همانگونه که در موضوع ساخت مسکن، نهضت ملی مسکن در استان شکل گرفت؛ در حوزه خوانش کتاب نیز باید نهضت ملی کتابخوانی را برنامه‌ریزی و در سراسر استان پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، یعقوبعلی نظری ظهر چهارشنبه در آیین معرفی برگزیدگان نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان‌رضوی در سالن سردار شهید سلیمانی مشهد، افزود: یکی از ویژگی‌های شاخص خراسان‌رضوی، وجود مضجع منور امام رضا (ع) است که این استان را به عنوان استان فرهنگی تبدیل کرده است؛ سابقه استان در وجود شخصیت‌های بزرگ و امکانات و توانمندی‌های اجرایی، این امکان را فراهم ساخته که اقدامات ویژه در این استان رقم بخورد تا پیشتاز در حوزه فرهنگی باشد و این افتخار برای استان باقی بماند.

وی ضمن اعلام آمادگی کمک به فعالین حوزه کتاب گفت: تولید و خوانش کتاب مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد، بر اساس آمار اعلام شده، تولید کتاب خوب است، اما مسیر ارتقایی به لحاظ کمی و کیفی را باید داشته باشیم و کتاب‌هایی که تولید می شود، مسئله مهم خواندن آن است و برای این منظور باید خواندن کتاب از کلی خارج و تجزیه شود.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به موضوع کانون خانواده و افزایش طلاق در کشور و استان خراسان رضوی گفت: با استفاده از کتاب و خوانش‌ها به حل این مسله کمک کنیم و به عنوان موضوع اجتماعی و فرهنگی باید تقسیم عملیاتی و حدبندی اجرایی در حوزه استحکام خانواده با استفاده از کتاب ها باید صورت گیرد.

وی افزود: در این خصوص مدارس و مربیان ورزش که در آن حضور نوجوانان و جوانان بیشتر وجود دارد، نقش مهمی می توانند ایفا کنند؛ معلمان در مدارس و مربیان در اماکن ورزشی می توانند کتاب معرفی کنند و این کار به صورت گسترده صورت گیرد تا موضوع خواندن و مطالعه کتاب متمرکز شود که با این اتفاق حتماً نتایج خوبی خواهیم گرفت.

نظری بیان کرد: در موضوعات فرهنگی و استحکام بنیان خانواده باید از ظرفیت ها، بسترها، امکانات و توانمندی هایی که وجود دارد با شیوه های خلاقانه ارشاد در دستور کار قرار دهد و ما آمادگی همکاری هستیم.

چرخه کتاب پرجنب و جوش است

در ادامه این مراسم محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی ضمن تشکر و قدردانی از حضور ناشرین، نویسندگان، مروجین، مبلغین و مسئولین حوزه کتاب به بهانه انتخاب کتاب سال خراسان رضوی بیان کرد: سالانه بیش از ۴ هزار عنوان کتاب در استان مجوز چاپ دریافت می کنند؛ برخی از این کتاب ها چاپ اول و برخی چاپ چندم است.

وی افزود: این ۴۰۰۰ عنوان کتاب توسط اساتید حوزه و دانشگاه که ناشناس هستند مطابق با آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی و تایید و وارد چرخه نشر می شود، این اساتید با حفظ حقوق نویسنده و ناشرین و با حساسیت این کار را انجام می دهند.

حسین‌زاده با بیان اینکه چرخه کتاب پرجنب و جوش است، گفت: ابتدا ایده به ذهن نویسنده می رسد و نگارش می شود و روند صدور مجوز و چاپ توسط ناشر را طی می کند و پس از آن توسط پخش کننده ها در دسترس مخاطب قرار می گیرد.

کتابفروشی‌ها؛ جبهه نهایی ارتباط با مخاطبین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با بیان اینکه کتابفروشی‌ها جبهه نهایی ارتباط با مخاطبین را انجام‌می دهند و این مروجین کتاب، بار بزرگی به دوش می کشند، گفت: در برخی شهرها کتابفروشی به آن معنا نداریم و این مروجین حوزه کتاب با طرح ها و برنامه های جهادی، دسترسی به کتاب را در اقصی نقاط استان تسهیل کردند.

حسین‌زاده با تاکید بر یاری فرمانداران برای ایجاد کتابفروشی در شهرهایی که کتاب فروشی وجود ندارد، اظهار کرد: بخشی خصوصی را ما تشویق می کنیم تا کتاب فروشی در دسترس همه مردم استان قرار گیرد.

وی با اشاره به تجربه آستان قدس رضوی در فراهم آوردن، توزیع مناسب و در دسترس قرار دادن کتاب به مخاطب، گفت: این آستان نشان داد، اگر کتاب خوب ترویج و به سهولت در دسترس قرار گیرد، مردم کتاب خوان هستند، بر اساس آمار به نشر سالانه بیش از سه میلیون کتاب توسط زائر و مجاور از کتاب فروشی های اطراف حرم خریداری می شود.

حسین‌زاده با اشاره به چاپ کتاب هایی که از کیفیت مناسبی برخوردارنیستند، گفت: کیفی سازی بر عهده ناشرین است و ما نیز در ارشاد برای کیفی سازی کتاب ها حمایت و کمک می کنیم.

کتاب سوغات زیارت می‌شود

وی با اشاره به طرح کتاب سوغات زیارت در کارگروه قرارگاه اقتصادی زیارت بیان کرد: در این طرح ارشاد در کنار سوغات سنتی مشهد می‌خواهد کتاب را به عنوان سوغات زیارت در سبد فرهنگی زائر قرار دهد؛ لذا از طرح هایی که بتواند این اتفاق رخ دهد حمایت می کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: امروز نیاز به همگرایی بین دستگاهها رسانه ها و مجموعه های مردمی برای حوزه ترویج کتاب است لذا به دنبال طرح هایی هستیم که رشد کتاب خوانی در بین مردم صورت گیرد.

حسین‌زاده عنوان کرد: کتاب سال از بین کتاب‌هایی انتخاب می‌شود که در یک سال گذشته چاپ شده است. بیش از ۹۳۰ اثر به دبیرخانه رسیده بود که در مرحله اول داوری ۴۱۱ اثر و در مرحله بعدی به ۱۹۳ اثر رسید، در نهایت در مرحله پایانی ۸ عنوان کتاب به عنوان کتاب برتر سال انتخاب شدند.

تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی و رونمایی از رویداد کتاب‌خوانی قهرمانان از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها