پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
«انگیزه» در ترویج مطالعه اهمیت دارد/ دانش‌اندوزی مهمترین اثر کتابخوانی

سمنان - برخی کارشناسان عقیده دارند که در ترویج مطالعه نیاز به انگیزه، بیش از هر چیزی احساس می شود حالا اما کارکرد های جدید کتابخانه های عمومی خبر از تحولات خوبی در برنامه‌ها و ایجاد انگیزه بین نوجوانان و نونهالان می‌دهد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتابخانه‌ها نقش بسزایی در جامعه دارند چرا که به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک می کنند، کتابخانه را می توان پایگاه بسیار مهم برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی دانست.

کتابخانه‌ها می توانند مکانی برای ایجاد روابط و گروه‌های درسی، فکری، شغلی و حرفه‌ای باشند، از آنجایی که کتابخانه بسیار مهم هستند به سراغ الناز عسکریان، کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدار کتابخانه عمومی شهید محسن فخری زاده شهرستان مهدیشهر رفتیم او برگزیده هفتمین جشنواره مروجان کتابخوانی کشور است و توانسته تاثیر بسیار خوبی بر نونهالان مهدیشهری بگذارد.

الناز عسکریان از آن دست کتابدارانی است که عقیده دارند برای تریج مطالعه باید انگیزه ایجاد کرد و کتابخانه ها با کارکرد های جدیدشان در این زمینه بسیار می توانند موثر باشند. مشروح گفتگوی ایبنا با وی را در ادامه بخوانید.

-درباره نقش کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه توضیح دهید؟

کتابداران در وهله اول با داشتن دانش تخصصی رشته کتابداری و توانایی ارزیابی نیازهای کتابخانه می‌توانند در جریان انتشار کتاب یا خرید کتاب‌های مناسب قرار گیرند. همچنین کتابداران با روش‌های خلاقانه خود می‌توانند فعالیت‌های کتابخوانی را رشد دهند و حتی به حوزه‌های بیرون از کتابخانه بکشانند

-راهکارهایی که برای ترویج فرهنگ مطالعه وجود دارد؟

برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و اعضای کتابخانه‌ها، برگزاری برنامه‌های جانبی چون مسابقات کتابخوانی، قصه‌گویی، شب شعر، نمایش فیلم، غنی کردن بخش مرجع کتابخانه‌های عمومی برای پاسخ گویی به پرسش‌های علمی مراجعان، توسعه و گسترش فضاهای مناسب مطالعه در کتابخانه‌ها، ایجاد و ارتباط و هماهنگی با مدارس برای بازدید دانش آموزان از کتابخانه‌ها و حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مدارس و تشریح خدمات و فعالیت‌های کتابخانه از راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی توسط کتابداران و کتابخانه‌ها است.

-خانواده برای ترغیب فرزندان به کتابخوانی چکاری می تواند انجام دهد؟

تأثیرپذیری کودک از افراد خانواده با خواندن قصه‌ها و داستانهای کودکانه از سوی آنها، باعث ایجاد علاقه به کتاب و مطالعه می شود.روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش آنها در رابطه با مطالعه و کتابخوانی و وجود کتب و نشریات قابل دسترس نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.

«انگیزه» در ترویج مطالعه اهمیت دارد/ دانش‌اندوزی مهمترین اثر کتابخوانی

-در خصوص جایگاه کتابخانه ها در جامعه توضیح دهید؟

کتابخانه از آن بعد حائز اهمیت ویژه است که گنجینه‌ای است از دانش‌های گوناگون و مکانی است برای انجام تحقیقات که محققان در آن به مطالعات علمی و بررسی دانش موجود می‌پردازند. محتویات کتابخانه نه تنها وسیله دانش اندوزی است بلکه لذت‌بخش نیز است.

-مهمترین ویژگی کتابداران چیست؟

مهارت ارتباط درست و مؤثر با ارباب رجوع، مهارت دیداری و نوشتاری و شنیداری خوب، مهارت کاربرد کامپیوتر و استفاده از اینترنت، مهارت‌های سازمانی جهت ارتباط برقرار کردن با مدیران سازمان، مهارت انجام تحقیق در حد خوب همگی در زمره ویژگی های کتابدار خوب است همانطور که می بینید کتابداری آنچنان هم شغل آسانی نیست و مشقت های فراوانی دارد.

- فعالیت‌های فرهنگی که در کتابخانه انجام می‌دهید، در چه بخش هایی است؟

قصه‌گویی، شعرخوانی، نشست تخصصی کتابداران، نشست کتابخانه‌ای، جمع‌خوانی، اجرای برنامه کاردستی، اجرای برنامه روزنامه دیواری، نقاشی روی پارچه و برگزاری انواع کلاس در کتابخانه از جمله نقاشی، طراحی، کولاژ، خوشنویسی، چرتکه، سفالگری، زبان، ریاضی و… از جمله فعالیت هایی است که در کتابخانه فخری زاده مهدیشهر انجام می دهیم و هدف ما هم ایجاد انگیزه و ترغیب نونهالان و نوجوانان به سمت مطالعه است چرا که انگیزه یکی از مهمترین ملاک های ترویج مطالعه است.

از جمله دیگر اقداماتی که انجام می دهیم می توان به نمایش عروسکی، معرفی متنی کتاب، معرفی صوتی کتاب، برپایی میز خدمت در نماز جمعه، هدیه معنوی صلوات و شکلات به شهدا، برپایی نمایشگاه کتاب، انجام بازی‌های مختلف با بچه‌ها و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران اشاره کرد.

ما هایی مانند غبارروبی مزار شهدا و قرائت زیارت عاشورا بر سر مزار شهدا، برپایی نمایشگاه عکس در کتابخانه به مناسبت‌های مختلف (هفته بسیج، هفته دفاع مقدس، اربعین و…)، برپایی جشن های مختلف در کتابخانه همراه با برنامه‌های مختلف به مناسبت‌های مختلف، رونمایی کتاب، برپایی پویش اسباب بازی برای کمک به بچه‌های بی بضاعت و کم بضاعت به مناسبت عید غدیر را نیز در این کتابخانه انجام دادیم که مورد استقبال خوب مردم و نوجوانان هم قرار گرفت.

از دیگر برنامه ها هم می توان به بازدید از مدارس مختلف و معرفی بخش‌های مختلف جشنواره رضوی به بچه‌ها، بازدید مدارس از کتابخانه و معرفی بخش‌های مختلف کتابخانه توسط کتابداران به دانش‌آموزان و خواندن کتاب برای آنها و… اشاره کرد.

-برای جذب مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان به کتابخانه می‌توان چه کاری انجام داد؟

به عقیده من داشتن مکانی دنج، آرام و مصور، تمرین بلند خوانی کتاب برای بچه‌ها، تقدیر از بزرگان در مقابل فرزندان می تواند بسیار مهم باشد و همچنین تاثیر گذار؛ اما به هر صورت باید تلاش مضاعفی را در این راه انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها