چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
بزرگ‌ترین کتابخانه کودک و نوجوان جهان در آستانه ۶۰ سالگی

کتابخانه بین‌المللی کودکان مونیخ که بزرگ‌ترین کتابخانه جهان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است، در ماه جاری میلادی (جولای) ۶۰ ساله می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتابخانه مطرح که از سال ۱۹۴۹ یعنی چهار سال پس از جنگ جهانی دوم، به همت بانوی صلح طلب و انسان دوست آلمانی، یلا لپمن( Jella Lepman )پایه گذاری شده، هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ هزار عنوان کتاب به زبان‌های مختلف نگهداری می‌شود.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی «کتابک»، کتابخانه بین‌المللی مونیخ از ۱۹۸۳، به قصر قدیمی بلوتنبورگ، در ناحیه ابرمنینگ مونیخ انتقال یافت. از بیش‌تر ۶۰۰ هزار عنوان کتاب کتابخانه مونیخ تنها می‌توان در سالن‌های مطالعه این مکان استفاده کرد. 

بزرگترین کتابخانه‌ کودک جهان هم‌اکنون بخش‌هایی از ۱۵۰ هزار عنوان کتاب خود را به صورت آن لاین در اختیار علاقه‌مندان به کتابخوانی قرار می‌دهد. 

کتاب‌هایی به ۱۳۰ زبان دنیا در این کتابخانه نگهداری می‌شوند که بخش مهمی از آنها کتاب‌های تاریخی و کمیابند.

مهمتربن کتابخانه کودکان جهان فصلنامه‌ای به نام «کلاغ سفید» منتشر می‌کند که حاوی مقاله‌های تخصصی و کتابشناسی کتاب‌های برگزیده جهان است.

شرکت در نمایشگاه کتاب بولونیای ایتالیا و نمایشگاه کتاب فرانکفورت از اولویت‌های کتابخانه بین‌المللی کودکان مونیخ برای قرار دادن کتاب‌های جدید در آرشیو خود است. کارشناسان بخش بین‌الملل کتابخانه مونیخ با بازدید از این نمایشگاه‌ها و نیز ارتباط با کارشناسان کشورهای مختلف، کتاب‌های جدید خود را انتخاب می‌کنند.

پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه مونیخ اعلام کرده ،هم‌اکنون کارشناسانی مسلط به زبان‌های فارسی، هلندی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، مجاری، ایتالیایی، ژاپنی، رومانیایی، ترکی، اسکاندیناویایی و اسلاوی در این کتابخانه فعالیت می‌کنند.

برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های ادبی از دیگر فعالیت‌های تخصصی این کتابخانه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

کتابخانه بین‌المللی مونیخ هر ساله نمایشگاه‌هایی با موضوعات مختلف در سالن‌های قصر بلوتنبورگ که شامل اصل آثار تصویرگران، پژوهش‌های برگزیده در زمینه ادبیات کودکان کشورها و فرهنگ‌های مختلف است برگزار می‌کند.
 
در این نمایشگاه‌ها که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان طراحی می‌شود، فهرستی از کتاب‌های برگزیده و یا کاتالوگ عرضه می‌شود تا در مدارس و موسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

بعضی از این نمایشگاه‌ها به صورت نمایشگاه‌های سیار در کتابخانه‌های عمومی، مدارس و سایر موسسه‌ها بر پا می‌شود.

همه ساله  ۱۵ نفر از نویسندگان، پژوهشگران(و به تازگی تصویرگران ادبیات کودک) با استفاده از بورس کتابخانه مونیخ، می‌توانند از چند روز تا سه ماه، در این محل به گشت و گذار و پژوهش بپردازند. بودجه این برنامه از سوی وزارت خارجه جمهوری فدرال آلمان تامین می‌شود.

سعید میرهادی، وحید طوفانی، محمد حدادی، نوشین موسوی، محمد هادی محمدی، زهره قائینی، منصوره شجاعی، معصومه انصاریان، حمید رضا شاه آبادی، رضی هیرمندی خدادی، ترانه مطلوب از جمله ایرانیانی اند که از این بورس تحقیقاتی استفاده کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط