یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
بررسی سیمای پیامبر(ص) در شعر فارسی/شعر نبوی فصل درخشان ادب فارسی است

فارس- نشست ادبی بررسی سیمای پیامبر(ص) در شعر فارسی در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور به میزبانی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در آیین آغاز هفته هنر نبوی ملکوت  محمد مرادی با همراهی هاشم کرونی سیمای پیامبر(ص) در بیش از هزار سال شعر فارسی و ادبیات معاصر را مورد بررسی و کنکاش قرار داد.

در ابتدا هاشم کرونی شاعر و منتقد ادبی با اشاره به برگزاری این هفته گفت: اگر قرار باشد نهادی به بررسی موضوعاتی باشد از این دست بپردازد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی از مراکزی است که اهلیت این کار را دارد و خوشحال می شود که این همت باشد. همچنین در مدیران آن وجود دارد که چنین رویدادی را تدارک دیده‌اند.

وی افزود: شعر فارسی همیشه در پیشگاه حضرت ختمی مرتبت سر تعظیم فرود آورده و در تاریخ فارسی کمتر شاعری را می‌توان یافت که کار ارزنده در این خصوص در کارنامه نباشد.

به گفته این شاعر و منتقد ادبی، محمد مرادی از جمله پژوهشگران دانشگاهی است که در حوزه شعر نبوی تحقیق و پژوهش کرده و به علت تسلطی که در حوزه سرایش شعر دارد شناخت وی از ادبیات نبوی بسیار دقیق است و به همین دلیل او را انتخاب کرده است. برای حضور در این نشست حسن مشخص هفته ملکوت است.

در ادامه محمد مرادی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز با اشاره به پیشینه تحقیق و پژوهش در حوزه شعر نبوی بیان کرد: یکی از فصل‌های درخشان ادبیات فارسی شعر نبوی است و همه شاعران بزرگ فارسی زبان در این عرصه آفرینش داشته اند.

وی افزود: در کتاب سیمای محمد(ص) در آیینه شعر فارسی به کوشش محمود شاهرخی و مشفقانی دو استاد پیشکسوت شعر آیینی معاصر ضمن تفحص و بررسی مدایح و مناقب حضرت ختمی مرتبت در دیوان‌ها و مجموعه شعرهای برجسته فارسی، انتخابی نسبتاً مناسب از سروده‌های فارسی نبوی از آغاز تا تولد. معاصر گردآوری شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در عصر صفاری و سامانی شاعرانی به عنوان ابنلد سجزی و سپس کسانی که به عنوان کسایی مناق حضرت رسول را در آثار خود بیان کرده اند. فردوسی نیز در آغاز شاهنامه و هم در بخش تاریخی در این زمینه سروده شده است. است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره غزنوی ۲۶ درصد اشاره‌ها در شعر به حضرت رسول که این اقبال دو برابر شعر دوره سامانی است و در دیوان فرخی نیز به تنهایی یک پنجم اشارات درباره حضرت ختمی مرتبت دارد.

مرادی با بیان اینکه پرحضورترین شخصیت‌های دینی در مجموع شعرهای عصر سلجوقی حضرت رسول و القاب ایشان شاخص ترین شاعر در اشاره به نام و شخصیت آن حضرت در این دوره سنایی است،‌ افزود: چه در دیوان چه در فصل سوم حدیقه و حتی در خلال مثنوی‌های کوتاهش صدها بیت سروده است.

وی ادامه داد: این روند تا قرن نهم ادامه دارد اما در چهار قرن گذشته به بالاترین‌های دیگر اسلامی نیز شعر می‌شود و به نظر می‌رسد که هرچه به سمت معاصرین می‌آییم از توجه زیادی به شعر نبوی نیز کاست می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: در دوره معاصر از عصر قاجار و مشروطه به اندیشه‌ای پررنگ می‌شود که الهام از تفکرات سید جمال است اندیشه‌ای که خواستار بازگشت به خویشتن و شناخت دوباره پیامبر(ص) و اندیشه ایشان برای عصر حاضر است.

وی اضافه کرد: این تفکر که توسط شاعرانی مثل علامه اقبال نیز ادامه می‌یابد در شعر انقلاب در شعر علی معلم دامغانی از جمله مثنوی امت واحده به وضوح قابل مشاهده است و همین مسئله نشان دهنده نگاه قابل تامل و اندیشمندانه استاد معلم در شعر امروز است.

به گزارش ایبنا؛ هفته هنر نبوی از ۸ مهرماه و همزمان با هفته وحدت آغاز به کار کرده و در روزهای آینده سیمای سیمای پیامبر در نثر کهن فارسی و پیامبران در سینمای ایران نیز نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها