چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
چاپ فیلم‌نامه، گامی محکم یا زمینه‌ساز سقوطی بزرگ؟

کتاب فیلم‌نامه سریال «در چشم باد» در بهار امسال منتشر شده است. سریال «در چشم باد» به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، یک درام تاریخی _ حماسی است که از سال 1382 در مرکز سیما فیلم تولید شد و بعدها در 1387 به پخش درآمد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علیرضا خلیل‌زاده: کتاب فیلم‌نامه سریال «در چشم باد»  در بهار امسال منتشر شده است.
سریال «در چشم باد» به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است یک درام تاریخی _ حماسی است که از سال 1382 در مرکز سیما فیلم تولید شد و بعدها در 1387 به پخش در آمد.
«در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک جنگلی تا آزادسازی خرمشهر در آن به تصویر کشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک‌خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود که سه دوره تاریخ ایران را بازگو می‌کند.
پدر خانواده معروف به «ایرانی» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است. پس از کشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده‌اش به تهران کوچ می‌کند و با دایر کردن یک چاپخانه فعالیت‌های سیاسی‌اش را پی می‌گیرد.
امروز فیلم‌نامه این اثر با ویراستاری مجدد دکتر سید صاحب موسوی توسط نشری با نام «آناپنا» در تیراز 200 عددی منتشر شده است.
سوال اصلی که برای هر فرد پیش می‌آید این است: پخش یک فیلم‌نامه به چه کار می‌آید؟ آیا فیلم‌نامه به قدرت نمایش‌نامه میان مخاطبان جا باز کرده است یا می‌کند؟
تمامی این سوالات باید در کاربرد آن جست‌وجو شود، ابتدا باید در مورد کاربرد نمایشنامه صحبت کرد.
هم‌اکنون نمایش‌نامه‌های بسیاری در ایران چاپ شده و در حال چاپ است. از این نمایش‌نامه‌ها، اقتباس‌های درخشانی در صنعت تئاتر صورت می‌گیرد.
مراسم‌های نمایش‌خوانی برگزار می‌شود. محفل‌های دوستانه و خانوادگی به صرف خوانش نمایش‌نامه صورت می‌گیرد.

حتی گاهی برداشت‌هایی آزاد از این نمایش‌نامه‌ها را در صنعت سینما و سریال شاهد هستیم همانگونه که به تازگی «زخم کاری» در حال پخش است.
البته در جامعه ایران و بین هموطنان این سرزمین 7000 ساله نمایش‌نامه و خوانش آن بسیار جاافتاده‌تر و معمول‌تر است.

فیلم‌نامه و چاپ آن در ایران یک اقدام نوپا است، این حرکت نوپا در جامعه‌ای مثل ایران احتمال شکست دارد. در ایران هنوز کسی از کتاب فیلم‌نامه استفاده نمی‌کند و امکان اقتباس و ریمیک (ساخت دوباره)‌ آن نسبت به نمایش‌نامه بسیار بسیار کمتر است. 

همچنین مراسم‌های خوانش دسته‌جمعی که برای نمایش‌نامه انجام می‌شود برای فیلم‌نامه تقریبا صفر است. انتشارات‌های مختلفی به چاپ این‌گونه کتاب‌ها جامه عمل پوشانده‌اند، به تازگی نشر ساقی، فیلم‌نامه‌های خارجی از جمله «ورود»، «زودیاک» و... را چاپ کرده‌اند؛ البته که این کتاب‌ها نیز نسبت به سایر کتاب‌های نشر ساقی فروش چندانی نداشته‌اند و با اطلاع از این موضوع که این کتاب‌ها خلاصه‌ای از فیلم‌نامه هستند، بیشتر مصرف دکوری و تزئینی دارند تا مصرف حرفه‌ای از آن.

اما کتاب «در چشم باد» که توسط مسعود جعفری جوزانی نوشته شده به چاپ رسیده، نسخه کامل و بدون حذفیات فیلم‌نامه است که در اختیار مخاطبان قرار گرفته و در تیراژ کم تعداد 200 عددی به ویترین فروشگاه‌ها اضافه شده.

شاید بتوان این کتاب را به عنوان اولین فیلم‌نامه ایرانی به چاپ رسید، یک گام محکم برای شروع یک مسیر معین دانست و امید است که در آینده شاهد چاپ فیلم‌نامه‌های مختلف دیگری از این کارگردان و دیگر کارگردانان ایرانی باشیم. همچنین ممکن است این گام محکم آن‌قدر بلندپروازانه برداشته شده باشد که زمینه‌ساز یک سقوط باشد و درس عبرتی باشد تا دیگر هیچ کارگردانی به سراغ آن نرود. هیچکس از آینده باخبر نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها