یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
هدف ما خلق ادبیاتی فاخر در زمینه عاشوراست

دبیرعلمی سوگواره عاشورایی داستان ده گفت: خلق ادبیاتی فاخر در زمینه عاشورا یکی از اهداف سومین سوگواره عاشورایی داستان ده است و تلاش کردیم از حضور نویسندگان و صاحبان قلم مشتاق استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مولود توکلی در نشست خبری سوگواره عاشورایی داستان ده، که امروز، 22 مرداد به میزبانی حوزه هنری برگزار شد،  بیان کرد: زیبایی‌های نهفته و ناگفته عاشورا بیکران است و بازنمایی هر یک می‌تواند نقشه راه برای انسان سرگشته امروز باشد و هنر این وظیفه را دارد که این مفاهیم را موثر منتقل کند.
 
توکلی خلق ادبیاتی فاخر در زمینه عاشورا را یکی از اهداف سومین سوگواره عاشورایی داستان ده دانست و افزود: تلاش کردیم که نویسندگان و صاحبان قلم مشتاق را جمع کنیم تا در این بزم حضور داشته باشند.اولین دوره این سوگواره سال ۱۳۹۹ برگزار شد که ۴۳۰ اثر به دبیرخانه رسید و آثار توسط سارا عرفانی، احسان عباسلو و محمدرضا شرفی‌خبوشان داوری و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
 
وی ادامه داد: دومین سوگواره عاشورایی داستان دهف سال ۱۴۰۰ برگزار شد و بیش از ۶۰۰ اثر به دست ما رسید. در این دوره کارگاه‌های آموزشی و بخش عکس را اضافه کردیم و منتخب آثار هم در قالب مجموعه داستان‌های کوتاه کوتاه ده منتشر شد. ساخت موشن‌گرافی داستانک‌ها را اضافه کردیم که آثار از شکل متن خارج و به در اختتامیه به تصویر کشیده شوند.
 
توکلی با بیان اینکه امسال سومین دوره سوگواره عاشورایی داستان ده را برگزار می‌کنیم، عنوان کرد: سال گذشته این سوگواره را برگزار نکردیم چون شورای سیاستگذاری با حضور محمدرضا سنگری، محمدرضا زائری، محمدرضا خردمندان، سیدامین باطنی، سارا عرفانی، معصومه امیرزاده و بهزاد دانشگاه تشکیل دادیم. هدف از برگزاری شورا این بود که آثار کیفی‌تر از لحاظ محتوا و تکنیک منتشر شود نوقلمان بتوانند بنیه خود را قوی‌تر کنند. بر این اساس دوره‌های مختلف برای نویسندگان برگزار کردیم که اطلاعات خود را از نظر معارفی نسبت به عاشورا را افزایش دهند و از نظر تکنیکی هم پیشرفت کنند.
 
دبیر علمی سومین دوره سوگواره عاشورایی داستان ده تصریح کرد: دوره‌هایی را که سال‌های گذشته برگزار کردیم به صورت آفلاین در اختیار علاقه‌مندان می‌گذاریم و نتایج نقد و بررسی برخی آثار هم که توسط بانوان فرهنگ انجام شده بر روی سایت و کانال باشگاه ادبی بانوی فرهنگ بارگذاری می‌شود.
 
وی افزود: اسم سوگواره اشاره به دهم محرم دارد و از طرفی خواستیم خیلی کوتاه باشد. امسال بخش ویژه خلق داستان بر اساس چند اثر تابلو نقاشی خط را اضافه کردیم که نویسندگان تفکر انتزاعی را به متن تبدیل کنند.
 
جوایز سومین سوگواره عاشورایی داستان ده را اعلام نمی‌کنیم
همچنین در این نشست، سارا عرفانی، مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در سخنانی گفت: شش سال پیش باشگاه ادبی بانوی فرهنگ را تأسیس کردیم و هدف ما تربیت نویسنده و تولید آثار ادبی است. در این سال‌ها با برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی تلاش کردیم دوره‌هایی برای نویسندگان نوقلم برگزار کنیم تا همه این افراد بتوانند مجهز و مسلط به نوشتن شوند و بتوانند بعد از دو یا سه سال به تولید اثر برسند.
 
مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ با اشاره به اینکه تاکنون چندین کتاب از اعضای باشگاه ادبی بانوی فرهنگ منتشر شده است، افزود: به عنوان مثال کتاب «آسنا و راز کنیسه» نوشته سمانه خاکبازان و «در اسارت نفرت» اثر عطیه‌سادات صالحیان توسط انتشارات مهرستان چاپ شده است.
 
عرفانی با بیان اینکه جوایز سومین سوگواره عاشورایی داستان ده را اعلام نمی‌کنیم،عنوان کرد: نمی‌خواهیم افراد به خاطر جوایز در اين سوگواره شرکت کنند چون هدف ما کشف استعداد و تربیت نویسنده است. در زمینه داستان‌های عاشورایی، داستان‌های قدس و داستان‌های نوروزی فراخوان‌هایی داشتیم که قرار است کتاب‌های آنها منتشر شود .
 
وی از برگزاری اختتاميه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده در پاییز و بعد از محرم و صفر خبر داد و گفت: در مراسم اختتامیه، برگزیدگان مسابقه ده و مسابقه نوروزی معرفی می‌شوند. تلاش داریم منتخب آثار سوگواره عاشورایی داستان ده را ترجمه کنیم تا در مراسم‌هایی مثل پیاده‌روی اربعین ارائه شود. حتی تلاش می‌کنیم که چنین جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی برگزار شود.
 
مریم محمدی، دبیر اجرایی سومین سوگواره عاشورایی داستان ده با اشاره به اینکه امسال این سوگواره را در سه بخش داستان کوچک، طرح رمان و داستان کودک برگزار می‌کنیم، گفت: یک بخش ویژه خلق رمان بر اساس دو اثر عاشورایی نقاشی خط اثر استاد سیدعبدالله حاجی‌سید‌حسن داریم که شرکت‌کنندگان در هر بخش می توانند سه اثر ارسال کنند.
 
محمدی ادامه داد: برای داستان کوچک حداکثر ۵۰۰ کلمه و برای طرح رمان و داستان کودک حداکثر هزار کلمه درنظر گرفته شده است. آثار ارسالی نباید قبلا جایی منتشر شده باشد و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ شهریور است. در کنار این سوگواره چندین برنامه داریم، از جمله غرفه‌ای برای آشنایی بیشتر افراد با آثار نویسندگان، چالش خوانش با محوریت کتاب ده و جلسه خطبه‌خوانی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده است. ماحصل سوگواره اول و دوم دو کتاب است و آثار برگزیده این دوره هم در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها