جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
از رونمایی کتاب سرباز قاسم سلیمانی تا تبیین ادبیات اسارت و جلوگیری از تحریف

در این هفته سرویس فرهنگ و مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با توجه به روزشمار جنگ گزارش‌هایی از عملیات نصر و سالروز شهادت شهید بابایی داشت به علاوه اینکه در این هفته کتاب سرباز قاسم سلیمانی و سه کتاب دیگر در این حوزه رونمایی شد. همچنین به مناسبت روز آزادگان نشست تببین ادبیات اسارت برگزار شد.

در هفته‌ای که گذشت، سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در حوزه‌های مختلفی پوشش خبری و رسانه‌ای داشت که گزارش آن به اختصار بیان می‌شود.


آزادسازی قله دوپازا در عملیات نصر ۷
 
عملیات نصر ۷، که اواسط تابستان ۱۳۶۶ به اجرا درآمد عملیاتی دو مرحله‌ای به هدف آزادسازی بلندی‌های دوپازا و عقب‌راندن دشمن به آن سوی مرز بود. درباره این نبرد کوهستانی، گفتی و نکته‌ها بسیار است.
ضرورت بازپس‌گیری بلندی‌های دوپازا با توجه به مجموعه مشکلات و خطراتی که اجرای عملیات در این منطقه داشت، فرماندهان ما را به طراحی نقشه‌ای متفاوت و ابتکاری مجبور کرد. این عملیات که نصر ۷ نام گرفت، عملیاتی دومرحله‌ای بود و چهاردهم مرداد با رمز یا فاطمه‌الزهرا با پیشروی به سوی قله دوپازا آغاز می‌شد. در صورت موفقیت مرحله نخست – بدون معطلی - مرحله دوم که تصرف ارتفاعات بلفت بود به اجرا درمی‌آمد و راه دشمن را برای ضدحمله به دوپازا می‌بست. به این ترتیب، با اجرای مرحله دوم، کانون درگیری‌ها به بلفت منتقل می‌شد و بلندی‌های دوپازا از حملات بعدی مصون می‌ماند. البته ماجرا نه چنین ساده و سرراست، که در عمل بسیار سخت و پیچیده از آب درآمد.
 
 
 

کتاب زندگی شهید سید روح‌الله عجمیان منتشر می‌شود

 
مدیر انتشارات روایت فتح به همراه جمعی از عوامل اجرایی این انتشارات در دیدار با خانواده شهید سید روح‌الله عجمیان از شهدای مدافع امنیت، ضمن گرامی‌داشت یاد شهید بزرگوار و تشکر ازهمراهی خانواده، ایشان را در جریان آخرین وضعیت مصاحبه‌های کتاب قرار دادند و خواستار ادامه این همکاری خوب از طرف خانواده شدند. خانواده گران‌قدر شهید نیز ضمن بیان برخی خاطرات از شهید گران‌قدر بر ادامه همکاری همه‌جانبه با نشر، جهت سرعت بخشیدن به چاپ کتاب تاکید کردند.
 
 

«ابوالفضلِ مرگ بر شاه» منتشر شد/ خاطرات یکی از مبارزان انقلاب اسلامی

 
کتاب «ابوالفضلِ مرگ بر شاه»؛ خاطرات شفاهی حاج ابوالفضل الماسی از مبارزان انقلاب اسلامی در قم را به قلم رضا یزدانی و از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.
 

آخرین پرواز به بی‌نهایت رسید/ نگاهی به چند عنوان کتاب درباره شهید خلبان عباس بابایی

 
شهید عباس بابایی، به بزرگواری و بزرگ‌منشی شناخته می‌شد و خلبانی ماهر و فرماندهی بسیار لایق بود. درباره‌اش چند عنوان کتاب وجود دارد که عمدتاً براساس خاطرات و روایتی است که نزدیکانش بازگو کرده‌اند.
درباره زندگی و منش و خصوصیات اخلاقی شهید عباس بابایی، که متولد قزوین بود و در سی‌وهفت سالگی به شهادت رسید چند کتاب دیگر، به جز «پرواز تا بی‌نهایت» نیز وجود دارد. در عنوان بیشتر این کتاب‌ها، واژه «پرواز» دیده می‌شود که اشاره‌ای مستقیم به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها و علایق این شهید است؛ مانند «پرواز عاشقانه» از کامبیز فتحی و نشر سایه گستر، «پرواز سفید» از داوود بختیاری دانشور و انتشارات سوره مهر، و همچنین «لبیک در آسمان؛ خاطرات شهید عباس بابایی» از علی اکبری مزدآبادی و انتشارات یا زهرا. جستجوی خودمان را که بیشتر ادامه بدهیم، به عناوین دیگری هم می‌رسیم. از جمله رمان «آشیانه بر اوج» نوشته جواد افهمی (نشر آجا) که زندگی شهید بابایی را موضوع محوری قرار می‌دهد و نیز کتاب «من و عباس بابایی: خاطرات حسن دوشن از شهید عباس بابایی» که عنوان دیگری از عناوین تولیدی انتشارات یا زهرا محسوب می‌شود و مانند کتاب «لبیک در آسمان» به قلم علی اکبری مزدآبادی تألیف شده است.
 
 

هویت انقلاب اسلامی، هویت دفاع مقدس است/ دشواری مبارزه با تحریف

 
 
در نشست صمیمی با خبرنگاران مطرح شد؛
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس  به دست گرفتن روایت درست، مستند و معتبر خیلی سخت است و امروز واقعا مقابله با تحریف روایت سخت شده است، تصریح کرد: تثبیت روایت‌های معتبر و مستند و مقابله با تحریف مهم‌ترین نیاز امروز به خصوص در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، در واقع این کار مرزبانی از هویت انقلاب اسلامی است، زیرا هویت انقلاب اسلامی با تعبیر رهبر معظم انقلاب، کاملا به هویت دفاع مقدس وابسته است.

شماره جدید ماهنامه فکه منتشر شد

 
شماره 242 ماهنامه فکه با مطالبی در حوزه‌های مرتبط با دفاع مقدس و موضوعات سیاسی- اجتماعی و مطالبی در خصوص اتفاقات روز، با نگاه ویژه ای به شهید مدافع حرم محمود نریمانی منتشر شد و به پیشخوان مطبوعات رسید.

دنیای غرب درکی از فرهنگ دفاع مقدس ندارد/ باید برای جنگ کار زینبی کنیم

 
در نشست رونمایی از سه کتاب «حافظان مکتب سلیمانی»، «میرزای خوشبخت» و «روایت نفس‌های سوخته» مطرح شد؛
علی تن، مشاور وزیر ارشاد در امور جانبازان و ایثارگران گفت: قدم گذاشتن در حوزه ایثار و شهادت بسیار ارزشمند است. دنیای غرب که سال‌ها است شعار می‌دهد و حقوق بشر را در بوق و کرنا می‌کند، درکی از فرهنگ دفاع مقدس ما ندارد. فرهنگ ایثار و شهادت یعنی دادن حق خود به دیگران و این کجا جز در مکتب و شیعه و ولایت مداری مشهود است؟

وی افزود: اگر می‌توانستم همه ابزار را بسیج می‌کردم که روی فرهنگ ایثار و شهادت کار کنند، چرا که کم کار کردیم و بسیار جای کار دارد. بخش بسیار کمی از این ایثار را در این سه کتاب می‌بینیم. این حوزه بسیار چشمگیر است و ما در ایران گاهی یادمان می‌رود که به آن توجه کنیم و آن‌را ببینیم.
 
 

کاظم هم رزمنده‌ای خوب بود هم عکاسی بی‌نظیر

 
کتاب عکس جاویدالاثر کاظم اخوان، نهمین جلد از مجموعه کتب عکاسان جنگِ انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در بنیاد فرهنگی روایت فتح رونمایی شد.
محمدحسین حیدری، رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: کاظم فقط عکاس نبود. او در کنار شهید چمران رزمنده و مبارز بسیار دلیری بود و عکاسی را هم از شهید چمران آموزش دید. عکس‌هایی که او در دو سال گرفت بی‌نظیر است.
 

ادبیات اسارت بهترین پل برای ورود به ادبیات جهانی است/ اصالت را در محتوا ببینیم نه در ساختار

 
نشست تخصصی تحلیل و تبیین ادبیات اسارت با تکیه بر خاطرات خود نوشت و دیگر نوشت در سالن طاهره صفار زاده حوزه هنری تهران برگزار شد.
این نشست با حضور علیرضا کمری، مرتضی قاضی، محمدرضا سنگری، جواد کامور بخشایش و تعداد دیگری از نویسندگان و منتقدان حوزه ادبیات دفاع مقدس و جانبازان و آزادگان جنگ برگزار شد و معصومه رامهرمزی و مرتضی انصاری زاده سخنرانی کردند.
رامهرمزی گفت ادبیات اسارت با تکیه بر خاطرات آزادگان دفاع مقدس است، ادبیات اسارت ادبیات شناخته شده‌ای در تمام جهان است و علت‌هایی هم دارد که یکی از آن‌ها این است که وقتی مردم تبعات و اسارت را می‌بینند حرکت‌های مردمی جهت محکوم کردن جنگ بیشتر می‌شود. در ادامه به دلایل دیگر هم اشاره می‌کنیم.

شاید ادبیات اسارت بهترین پل برای ورود به ادبیات جهانی باشد. ادبیات اسارت بخش موازی با جنگ است اما به نظر میرسد به صورت مستقل هم قابل بررسی است. ما اگر یک نگاه تاریخی داشته باشیم ادبیات اسارات و خاطرات آزادگان همیشه الهام بخش بوده است. 
 

روی آنتن مشغول جنگ رسانه‌ای هستیم / خبرنگاری در جنگ، نمایش نیست

حسن شمشادی نامی آشنا برای اهالی خبر و رسانه است. خبرنگاری که از نیمه دوم دهه هشتاد تا پایان جنگ سوریه به تناوب در مناطقی جنگی عراق و سوریه حضور داشت و مشغول مخابره اخبار و اطلاعات جنگ به ایران بود. این خبرنگار خاک جبهه خورده چند سالی می‌شود که بازنشسته شده است اما نمی‌توان تجربیات و خاطرات ارزشمندی که از روزهای حضور در سوریه و عراق داشت را نادیده گرفت.
 
خبرنگاری در بحران و جنگ، خبرنگاری کلیشه‌ای، شومنی و نمایش دادن فرد نیست. هرچند لازم است که خبرنگار در میدان حضور داشته باشد و به مخاطب نشان دهد که در میدان حضور دارد اما این تفاوت دارد که خبرنگار شومن باشد. اینکه در میدان حضور داشته باشید تا خودتان را به بقیه نشان دهید با اینکه با جدیت مشغول تهیه گزارش باشی فرق دارد. مخاطب این تفاوت را هم خوب درک می‌کند هم احساس می‌کند.
 
عموما خبرنگاران در حال کار رسانه‌ای هستند و هر نبردی که دارند نبرد روی آنتن و رسانه است. در برخوردهای شخصی موضعی ندارند. مثلا وقتی شما برای پوشش اخبار به یک کنفرانس خبری می‌روید که رسانه مخالف شما هم آن‌جا حضور دارد، اینطور نیست که خبرنگار به علت اینکه شما خبرنگار ایرانی هستید با شما دست به یقه شود یا تیراندازی کند. عموما جنگ در روی رسانه‌ها و آنتن و در خروجی رسانه‌ها در جریان است. تولید محتوایی که صورت می‌گیرد باعث تضارب آرا می‌شود، نه برخوردهای شخصی.

 
همچنین در شماره سوم پرونده  تمام خواني يك نسل كشي كتاب زير را بررسي كرديم:

آزارشان به مورچه هم نمی‌­رسید

 
 
هرچند که اخیراً عده‌ای ماجرای هولوکاست را هم افسانه می‌دانند اما شاید در عدد و رقم اغراق صورت گرفته باشد اما اصل ماجرا دروغ نبوده. یهودیانی بودند که به خاطر قومیتشان مورد ظلم و تعدی قرار گرفتند. حتی اگر همه آنها افسانه باشد قطعاً جنایات صدام افسانه نیست.
اسلاونکا دراکولیچ در کتاب «آزارشان به مورچه هم نمی‌رسید» تعدادی از این محاکمه‌ها را به تصویر کشیده. دادگاهی با یک دیوار شیشه‌ای که تماشاچیان پشت آن می‌نشینند و محاکمه را تماشا می‌کنند:«احتمالاً دیوار شیشه‌ای را برای این گذاشته‌اند که از متهمان در برابر حمله احتمالی محافظت کنند. اما به من حس امنیت در برابر مردان خطرناک پشت دیوار را القا می‌کند» و برخی شاهدانی که از پشت پرده شهادت می‌دهند. چون ممکن است جانشان به خاطر شهادت دادن به خطر بیفتد.  جلسات محاکمه اکثراً کند پیش می‌رود:« محاکمه، نه فقط این یکی بلکه همه محاکمات، قائدتاً کند و کسالت‌بار پیش می‌رود. لازم نیست جالب یا سرگرم‌کننده باشد.
 

موقع نوشتن کتاب در مورد حاج قاسم دستم می‌لرزید

 
مراسم رونمایی از کتاب «سرباز، قاسم سلیمانی» با حضور مصطفی رحیمی نویسنده اثر، تعدادی از مسئولان ارتش و وزارت دفاع به میزبانی حوزه هنری برگزار شد.
مصطفی رحیمی نویسنده کتاب «سرباز، قاسم سلیمانی» در این جلسه اظهار داشت: من از زمان جنگ حاج قاسم را می‌شناختم، ما از لشگر دیگری بودیم اما رفت و آمدهای او را می‌دیدیم، لشگرشان خیلی وقت‌ها نزدیک لشگر ما بود و ما دورادور آشنایی داشتیم و به جرات می‌توانم بگویم که جزو معدود فرمانده لشگرهایی بود که بعد از جنگ ارتباط خود را با نیروهایش  قطع نکرد، الان شاید اکثر آقایانی که فرمانده یگان بودند در یک همایشی بتوانند هم را ببیند ولی حاج قاسم رابطه صمیمی با تک تک نیروهای خودش داشت و برای آنها دل می‌سوزاند.
 

تمام کلمات را آموختم و درهم شکستم تا از آن‌ها یک کلمه بسازم: وطن!

 
 
محمود درویش که تابستان ۲۰۰۸ میلادی درگذشت، بیشتر از چهار دهه از فلسطین گفت و از فلسطین نوشت. رنج‌های مردمش را دید، در این رنج‌ها شریک شد و از آن‌ها نوشت.
شاعر بزرگی بود که سال‌های طولانی از فلسطین، از رنج‌ها و رویاهایش نوشت. از این‌رو از او به شاعر ملی فلسطینی‌ها یاد می‌کنند، اما محبوبیتش از مرزهای آن سرزمین و حتی از جهان عرب فراتر رفت. مردم گوشه و کنار دنیا شعرش را خواندند و نبوغ و لطافت و ژرف‌نگری‌اش را تحسین کردند. زندگی شخصی‌اش بی‌شباهت به زندگی مردم فلسطین نبود.

استقبال اقشار مختلف مردم از آثار دفاع‌مقدس رو به گسترش است/ روایت‌های برگزیده را منتشر می‌کنیم

 
هدایای دومین دوره طرح شهید ابومهدی المهندس به برندگان سفر زیارت کربلا در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از ناشران و برگزیدگان اهدا شد. 
 مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: آثار دفاع مقدس در کشور ما با پیگیری و حمایت مقام معظم رهبری روز به روز بین اقشار مختلف مردم درحال گسترش و مطالبه بیشتر است. هرکدام از ناشران حاضر در این مراسم خاطراتی از استقبال مردم چه در نمایشگاه و چه بازخوردها دارند. شهدای جنگ و مدافع حرم که سرچشمه‌های تحول هستند موجب تحول اجتماعی هستند. 
 

عزت و سربلندی ایران مدیون رشادت‌های شهداست/ سهم والای شهدای خبرنگار

 
سیزدهمین دوره آئین غبارروبی مزار شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بزرگداشت یاد و خاطره چهل و هفت شهید این وزارتخانه شهدای خبرنگار و شهدای مدافع حرم در قالب طرح سلام شهید با حضور علی تن مشاور امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانواده معظم شهدا، مدیران و جمعی از مسئولان و کارکنان این وزارتخانه روز چهارشنبه ۱۸ مرداد در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار شد.
علی تن، مشاور امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین دوره طرح سلام شهید گفت: عزت و سربلندی ایران اسلامی و همه داشته‌های ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی مدیون رشادت‌های شهدا است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها