دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
«خزائن الاشعار» به چاپ هشتم رسید

«خزائن‌الاشعار» مشتمل بر چهار جزء «جواهرالاسرار، خصایص‌الاخبار، مصائب‌الاسرار و نتایج‌الافکار» در هفت جلد توسط مرحوم سید عباس حسینی ملقب به «جوهری» و متخلص به «ذاکر»، از شاعران مذهبی و مرثیه‌سرای سدۀ چهارده هجری نگاشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در نگاهی کلی، مضامین مندرج در این اثر «توحید، ‌مناقب، نصایح اخلاقی، نوحه‌ها و سینه‌زنی‌ها» است؛ اما در نگاهی جزءنگارانه هریک از مجلدات به موضوعی خاص اختصاص داده شده است.

جلد نخست، در توحید و صفات باری تعالی، نعت رسول اکرم(ص) و مدح ائمۀ اطهار(ع) است. جلد دوم، در موعظه و نصیحت و اخلاق بوده و به صفات برگزیده در بندگی مانند زهد، تقوا، ‌صبر، رضا، تزکیۀ نفس و... اختصاص دارد.

جلد سوم، مرثیه‌هایی است در خصوص مصائب ائمۀ اطهار(ع) که از شهادت رسول اکرم(ص) آغاز شده و تا شهادت امام حسین(ع) ادامه دارد؛ نوحه‌ها و مراثی گوناگونی که از زبان شخصیت‌های صاحب‌عزایی چون حضرت زینب(س) ، رقیه خاتون(س)، حضرت ابوالفضل(ع) و... سروده شده‌اند. در جلد چهارم اشعار متفرقه‌ (نتایج الافکار) گنجانده شده است که آغاز مسرت‌بخش آن در سرور و شادی مبعث و ولادت امام حسین(ع)، به پایان اندوهبار و مصیبت شهادت ائمۀ معصوم(ع) به خصوص امام حسین(ع) پیوند خورده است.

در جلد پنجم نیز روح اندوه غالب بر اثر مشهود است. سراینده نخست کلام خود را با موعظه و نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرده و با نوحه‌های سینه‌زنی و زبان حال ائمه به خصوص امام حسین(ع) به سرانجام رسانده است. جلد ششم و هفتم تتمۀ دیگر مجلدات بوده و بیش از هر چیز به نوحۀ سینه‌زنی در شهادت ائمۀ اطهار با تأکید بر شهادت امام حسین(ع) و وقایع روز عاشورا توجه داشته است.

در خصوص قالب شعری مدنظر شاعر، این نکته درخور ذکر است که با توجه به تنوع مضامین شعری، انواع قوالب ادبی نیز در این اثر به کار رفته است و نمی‌توان قالبی خاص را بر مجموع اشعار حاکم دانست.

انتشارات کتاب جمکران مجموعه این هفت جلد را در یک جلد گردآوری کرده است و به تازگی هشتمین چاپ آن با قیمت 250 هزارتومان در 506 صفحه وارد بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها