جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
از آغاز پرونده جنگ بوسنی تا قطع همکاری ناشران دفاع مقدس با طاقچه

در این هفته در پی انتشار عکسی از کشف حجاب کارکنان اپلیکیشن طاقچه ناشران حوزه دفاع مقدس از قطع همکاری خود با این پلتفرم خبر دادند. و از مهترین اتفاقات این هفته فرهنگ و مقاومت آغاز پرونده تمام‌خوانی یک نسل‌کشی بود که به جنگ بوسنی می‌پردازد.

در هفته‌ای که گذشت، سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در حوزه‌های مختلفی پوشش خبری و رسانه‌ای داشت که گزارش آن به اختصار بیان می‌شود.
با شروع این هفته پرونده تمام‌خوانی یک نسل‌کشی  با موضوع جنگ بوسنی را آغاز کردیم؛ شماره اول این پرونده:

نسل‌کشی برای اصلاح نژادی/ نگاهی به «۱۰۱ خاطره جنگی» ژنرال صرب

 
در‌ کشور ما کتاب‌های زیادی راجع به بوسنی و جنگ بوسنی ترجمه شده است. اما تقریباً همه‌ آنها یا حداقل آن تعداد که من دیده‌ام همه مربوط به طرف بوسنیایی بوده و روایت صرب‌ها را نشنیده‌ایم. البته با توجه به ابعاد جهانی این اتفاق و جنایت‌های صرب‌ها و اتفاقات بین‌المللی قطعاً بوسنیایی‌ها طرف مظلوم و مورد تجاوز بوده‌اند. اما نمی‌توان مطمئن بود که همه کتاب‌هایی که از طرف آنها نوشته شده است هم کاملاً منصفانه و غیرمغرضانه است. مخصوصاً که از طرف یک ژنرال باشد. یک ژنرال می‌تواند اغراق کند، مسائلی را پنهان کند یا حتی دروغ بگوید. البته با توجه به بقیه مطالعاتم در این حوزه به نظر می‌رسد که این کتاب یک کتاب قابل اعتماد است. مخصوصاً که حتی گاهی از انتقاد هم خودداری نمی‌کند. حتی اگر این انتقاد از شخص رئیس جمهور باشد. آن هم رئیس جمهور محبوبی مثل علی عزت بگویچ: «من نمی‌دانم که عزت بگویچ و خلیلویچ چطور اوضاع جبهه‌ها را رصد می‌کردند.» «اما آیا خلیلویچ دلیل خاصی داشت که نتوانست به وعده‌اش عمل کند؟ به هرحال فرمانده نباید وعده‌ای بدهد که نتواند به آن عمل کند.»

شماره دوم این پرونده: کتاب‌ها؛ نماد یادآوری یک نسل‌کشی

 
طی جنگ بوسنی اقداماتی دهشت‌آفرین به وقوع پیوست که نظایر آن را جنایتکاران داعش سال‌ها بعد در سوریه و عراق رقم زدند. در آن زمان کمتر کسی به روایت رخدادهای مربوط به آن پرداخت؛ اما گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از آن ثبت شده و در دسترس است. مرور کتاب‌هایی از خاطرات مدافعین شهر، زنان و کودکان مصیبت دیده، خبرنگاران و عکاسان جنگی دنیا که در آن مقطع توانستند خودشان را به بوسنی برسانند، در کنار اندک روایت‌هایی که از جنایتکاران چتنیک و صرب همه نشان می‌دهد جنگ بوسنی یک تجربه تاریخی بزرگ و قابل بازخوانی برای ماست. از زاویه آنچه رخ داد و آنچه روایت شد. روایتی که در یک توافق نانوشته جای ایران در آن خالی است. شاید اکنون وقت آن باشد که با پرونده «تمام‌خوانی یک نسل‌کشی» در آیینه کتاب‌های ارزشمندی که هست، درباره این جای خالی بیشتر صحبت کنیم.
 

مرز تاریخ شفاهی مشخص شود/ لزوم کار دانشگاهی روی تاریخ شفاهی

 
«نشست آسیب شناسی تاریخ شفاهی: شیوه و روش پژوهش، یا قالب و گونه نگارشی؟» با حضور محمد قاسمی‌پور، یحیی نیازی، غلامرضا عزیزی و محمد صمدزاده کارشناسان تاریخ شفاهی و مصطفی نیک‌نام مسئول تاریخ شفاهی و مرجان خالقی مدیر کتابخانه موزه، روز سه‌شنبه سوم مرداد ماه در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
غلامرضا عزیزی، نویسنده تاریخ شفاهی در این نشست اظهار کرد: مرزهای تاریخ شفاهی با خاطره‌نگاری برداشته شده است و مشکلاتی به وجود آورده است، حتی دو کتاب دیدم که با عنوان تاریخ شفاهی نوشته شده اما خاطرات خود نوشت است‌. در مفهوم تاریخ شفاهی با روزنوشت، خود نوشت یا خاطرات فاصله دارد و این اشتباه بزرگی است.
 
در این هفته انتشارات راه‌یار کتاب «بهتر از تو نداشتم» را منتشر کرد:
کتاب «بهتر از تو نداشتم»؛ روایتی مستند از شهید مدافع حرم سیدجواد سجادی به قلم محمدجواد رحیمی و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.
 

عملیات مرصاد و شکست توهم بزرگ منافقین در کرمانشاه

 

کتاب «قطره‌ای از دریا: خاطرات علی‌محمد زند» روایتی از جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد است و حضور راوی در بطن ماجرا، به  این کتاب عمق و اصالت و جذابیت بسیاری می‌دهد. عباس سلیمی نمین نیز در کتاب «مرصاد: پایانی بر دو ادعا» این عملیات را دستمایه‌ای قرار می‌دهد تا سیر تباهی سازمان مجاهدین خلق را بررسی کند. کتاب «عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» کار دیگری درباره این موضوع است، با این تفاوت و مزیت که، نویسنده آن، محمدعلی صدر شیرازی، به فرجام منافقین بعد از شکست در کرمانشاه و آنچه پس از عملیات مرصاد به سرشان آمد تأمل می‌کند. کتاب «عملیات مرصاد؛ تحقق وعده الهی» نوشته سعید پورداراب نیز مطالعه‌ای درباره نقش منافقین در جبهه صدام است و ماجرای شکست سنگین آنان در کرمانشاه را با تکیه بر خاطرات شهید صیاد شیرازی بازخوانی می‌کند.

 
در پی انتشار عکسی از کشف حجاب کارکنان اپلیکیشن طاقچه؛

انتشارات شهید کاظمی و راه یار از پایان همکاری خود با طاقچه خبر دادند

 
حمید خلیلی مدیرعامل انتشارات شهید کاظمی با انتشار نامه‌ای از قطع همکاری این انتشارات با پلتفرم طاقچه خبر داد. انتشارات راه‌ یار نیز در نامه‌ای از قطع همکاری این انتشارات با پلتفرم طاقچه خبر داد.

انتشارات ابراهیم هادی و نشر ستاره‌ها نیز  از جمله ناشرانی هستند که از قطع همکاری خود با اپلیکیشن طاقچه خبر دادند.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها