چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
باید امضای خودمان را در مداخلات درمانی ناتوان‌های ذهنی داشته باشیم

سید علی صمدی مولف کتاب «برنامه ریزی درمانی برای ناتوانی‌های رشدی و هوشی بر اساس DSM-5» گفت: این کتاب برای من یک نقطه عطف بود چون در آن تلاش کردم امضای خودمان را در مداخلات درمانی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «برنامه ریزی درمانی برای ناتوانی‌های رشدی و هوشی بر اساس DSM-5» نوشته آرتور ای. یونگسما به ترجمه سید علی صمدی با حضور مترجم اثر،‌هادی صمدی و میلاد حسینیان مدیر نشر دکسا در باغ کتاب تهران برگزار شد.
 
هادی صمدی در ابتدای این نشست ضمن تأکید بر ضرورت تدوین مجموعه کتاب‌های آموزشی برای مخاطبان عام در حوزه روان درمانی گفت: ما تلاش کردیم تا مجموعه کتاب‌هایی درباره اقتصاد شادکامی، سیاست شادکامی، محیط زیست و ... را تدوین کنیم چون این آثار می‌تواند به ما کمک کند بهتر زندگی کنیم.
 
او ادامه داد: من اگر بخواهم از واژه پروفسور مک کارتی وام بگیرم از واژه خلق هوشمندی استفاده می‌کنم چون هوشمندی باید ساخته شود. هوشمندی در یکی از تعاریف علمی‌اش بدین معنی است که در مکان مناسب و زمان مناسب کار مناسب صورت بگیرد. این هوشمندی قابل ساختن است و این طور نیست که کسی ذاتا باخوش است.
 
او افزود: ما مولفه‌های این هوشمندی را در نشر دکسا بررسی کردیم و از دریچه روان درمانی وارد شدیم و به مباحثی چون پرورش کودک، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... پرداختیم و این کتاب یکی از آثار این مجموعه است.
 
صمدی با اشاره به سایر آثار منتشر شده دکسا مانند «روانشناسی کاربردی شادکامی» بیان کرد: این کتاب نیز یکی دیگر از این آثاری است که نشان می‌دهد چگونه با تغییرات کوچک می‌توان راحت تر زندگی کرد. کتاب راسل گریگر نشان می‌دهد که چطور می‌توان با برخی از تغییرات کوچک می‌توان بهتر زندگی کرد.
 
او تاکید کرد: من یک کتابی را دوبار نمی‌خوانم ولی این کتاب را سه بار خواندم. چون به نظر می‌رسید به چه سادگی گاه می‌شود زندگی کرد. رخی از اشکالات در زندگی ما به سادگی قابل رفع است. این توصیه‌ها 15 سال پیش در اختیار همه نبود و علی الظاهر ما در مسیر بهتری برای زندگی هستیم.
 
صمدی گفت: من از افرادی هستم که معتقدم در آینده بسیار نزدیک مردم بهتر زندگی می‌کنند. کارهایی که ما از سید علی صمدی منتشر شده در حیطه تخصصشان از ایشان خواستیم روی مباحث ساده برای عامه مردم کار کنند تا زندگی شان بهبود یابد.
 


سید علی صمدی نیز در ادامه این نشست درباره کتاب «برنامه ریزی درمانی برای ناتوانی‌های رشدی و هوشی بر اساس DSM-5»  توضیح داد:‌ در مقدمه کتاب به این موضوع اشاره کردم که این اثر یک جلد از مجموعه است. من زمانی مسئول کلینیکی درباره اختلالات رشدی بودم. بسیاری از کسانی که آنجا بودند افرادی به سن و سال من بودند. هر سال افراد به این موسسه می‌آمدند و ثبت نام می‌کردند و دوباره سال بعد می‌رفتند. همواره این سوال برای من مطرح بود که چه زمانی این افراد از دست ما خلاص می‌شوند! چون ما قبلا هیچ پلن درمانی نداشتیم تا زمانی که آن فرد خسته می‌شد خدمات ارائه می‌کردیم. صادق هم بودیم و به این امر واقف بودیم.
 
این مدرس دانشگاه بیان کرد: زمانی در دانشگاه شهید بهشتی تدریس می‌کردم. در نمایشگاه کتابی که برگزار شد با این اثر آشنا شدم که اثر گران قیمتی بود و بعد این کتاب مداخله در افسردگی بود. در آن کتاب متوجه شدم وقتی فردی به شما مراجعه می‌کند و افسردگی دارد. در 12حیطه می‌توانید به آن کمک کنید که هدف رفتاری و کلی دارد. برای هر هدف رفتاری حداقل در درمان گری باید دو مداخله داشته باشید و بعد نمونه‌های زیادی داده بود. بعد اگر این درمان انجام شود آن وقت این فرد نیازمند مداخلات بالینی در افسردگی نیست. سپس به دنبال کتابی برای کم توان‌های ذهنی گشتم و به این اثر برخوردم.
 
صمدی گفت: بعد دیدم این کار یک مدل اجرایی هم می‌خواهد و با ایده از همین کتاب یک کتاب کیفی تالیف کردم که راهنمایی برای درمانگرانی است که برای افراد کم توان ذهنی مداخلاتی را دارند. در این کتاب من تعریف کردم که به طور مثال بیماری که کنترل خشم ندارد یا رفتارهای ناسازگارانه دارد چگونه باید با آن رفتار کرد. بنابراین در ابتدا تعریف‌های عملیاتی از این رفتارها ارائه کردم سپس هدف رفتاری و کلی را درباره نوع درمان و مداخله و در نهایت ارزیابی کیفی مداخلات درمان گرانه را ارائه کردم.
 
او ادامه داد: ما مداخلات زیادی داریم اما چرا مراکز درمان گری با هم متفاوت است؟ چون مداخلات بر اساس اهداف رفتاری متفاوت است. فردی مانند «درین گران پیشه» مجموعه پلن‌های رفتاری اش را در این حوزه فروخت و یک میلیون دلار سود کرد. او 20 سال کار کرده بود و صاحب این دانش بود و مجموعه پلن درمانی اش را به یک موسسه فروخت. البته قرار نیست ما پلن‌ها را یک میلیون دلار بفروشیم اما باید امضای خودمان را در مداخلات درمانی داشته باشیم. تابلویی که شما می‌کشید خاص شماست و می‌توانید با آن روی مخاطبان تاثیرگذاری داشته باشید.
 
این محقق روان درمانی افزود: با توجه گرانی کاغذ ما می‌خواستیم این کتاب با قیمت مناسب به دست مخاطب برسد. همچنین تلاش کردم نوع مداخله متمایز ما در این اثر مشخص باشد. این کتاب برای من یک نقطه عطف بود و از زمانی که در دهه  80 با این اثر آشنا شدم تاکنون دوبار آن را ویرایش و به روز رسانی کردم و امیدوارم مطالب کتاب برای مخاطب گویا باشد. من از مسیری آمدم که می‌خواهم به خودم بگویم حضور و عدم حضور من معنادار است و بنابراین این کتاب برای من از جهت اینکه امضا و پلن خاص من را در درمان دارد برایم مهم است.
 
او در بخش دیگری از سخنانش درباره سایر آثار در دست انتشارش توضیح داد: من کتابی درباره پلن درمان نویسی کیفی تالیف کردم که به زودی منتشر می‌شود. در کتاب دیگری از دیدگاه تحلیل رفتار کاربردی به صورت کمی‌به این موضوع پرداختم. همانطور که می‌دانید ای بی ای دریای بزرگی است که هر علمی‌از آن برداشت خود را کرده است. در تعامل با بیمار گاهی باید ارزیابی کیفی انجام دهیم و بنابراین بخشی از کتاب برای پلن درمان نویسی کیفی است که چگونه تعامل یک کودک را ارزیابی و نمره بدهیم و باز بعد از رفتار مداخله گر در درمان و واکنش بیمار باز ارزیابی و نمره بدهیم.
 
سید علی صمدی گفت:‌ کتاب دیگر من برای افرادی است که به مرحله گفتار نمی‌رسند. در این اثر مجموعه ای از ارتباطات غیر کلامی، تصویری و تعاملی برای این بیماران ارائه می‌شود. همانطور که بیان کردم من در دهه 80 در کلینیک روی این حوزه کار کردم. آنجا دیدم آدمها نیاز به روانشناس نداشتند و نیازمند فردی بودند که توانبخش حرفه ای باشد بنابراین مجبور شدم روی این حیطه کار کنم و مجموعه تجارب خود را برای حرفه آموزی برای افراد اوتیسم و ناتوان ذهنی در این حوزه مکتوب کردم.
 
میلاد حسینیان مدیر مسئول نشر دکسا در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی گفت: کتاب «برنامه ریزی درمانی برای ناتوانی‌های رشدی و هوشی بر اساس DSM-5»  اثر منعطفی در درمان و هنر درمان  است.  جهان امروز از نظر تکنولوژی، علمی‌و اجتماعی تغییرات گسترده ای داشته و در آموزش و پرورش جای خالی مهارت‌های نرم  و انعطاف پذیری شناختی احساس می‌شود. به همین دلیل در دکسا دو پلن اجرایی در آموزش مهارت‌های نر برای دو قشر را دنبال کردیم. برای نوجوانان برای تابستان سال آینده برنامه ریزی می‌کنیم و محتواهایی هم در این زمینه برای نوجوانان و مشاغل طراحی کردیم. برای حوزه کودک نیز علی صمدی کتاب‌هایی را آماده کرده و شروع همکاری با این کتاب بوده است.
 



هادی صمدی در بخش پایانی این نشست بیان کرد:‌ از مهارت‌های نرم در جلسه صحبت شد. مهارت نرم چیست؟ کسی که نانواست شغل مشخصی دارد  اما دسته ای مهارت عمومی‌وجود دارد که امروزه به شدت مورد نیازاست. اگر به صفحه اول سازمان جهانی کار بروید در صفحه کووید نوشته شده نیازمند افرادی هستیم که مهارت نرم داشته باشند! این مهارت‌ها شامل توانایی تحلیل مساله، گفت‌وگو، تعامل و ... است. ما آمدیم سراغ اینکه روی مهارت‌های نرم کار کنیم. از مهمترین این مهارت‌ها تفکر نقاد است که دکتر بیات روی آن کار می‌کند.
 
او با بیان اینکه تفکر نقاد شاید مهمترین چیزی است که انسان امروز به آن احتیاج دارد یادآور شد: احتیاج به آموزش دادن به افراد داریم و اطلاعاتمان در این زمینه بسیار کم است. تفکر نقاد مهمترین چیزی است که انسان امروز به آن نیاز دارد  چون ما در جهان پسا حقیقت زندگی می‌کنیم و تشخیص اطلاعات درست از نادرست سخت شده است.اطلاعات نادرست 9 برابر اطلاعات درست در فضاهای مجازی منتشر می‌شود و این باعث تشخیص نادرست می‌شود. کسی که مهارت تفکر نقاد داشته باشد می‌تواند این تشخیص را انجام دهد و این تنها پادزهر برای جهان پساحقیقت است.
 
هادی صمدی بیان کرد: جهان پسا حقیقت جهانی است که در آن ما حاضر نیستیم برای صدق و کذب گفته‌ها به جهان عینی مراجعه کنیم. در مقاله ای بیان شده که امروزه ما فقط درستی یا نادرستی اطلاعات رابر اساس شخص بیان کننده آن می‌سنجیم و به عبارتی اگر فردی را معتبر می‌دانیم جملات او را صادق می‌دانیم. تفکر نقادانه یگانه راه برای مقابله با این موضوع است که  تلاش می‌کند محتوای گزاره‌ها را بررسی کند. امروز حقیقت در جهان کنونی گمشده است و بزرگترین مشکل ماست. در دکسا تلاش کردیم روی این مهارت‌های نرم کار کنیم و هر فردی که در این باره کتابی ترجمه کرده یا پلنی داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم.
 
او در پایان گفت: تفکر نقاد، خلاقیت، مهارت مذاکره و ... از جمله مهمترین مهارت‌های نرم است. مهارت والد شدن هم یک مهارت نرم است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تشخیص مرز مهارت نرم و سخت هم البته سخت است و گاهی مهارت‌های سخت برای افزایش مهارت نرم به کار می‌رود مثل موسیقی درمانی. در نهایت اینکه تلاش ما این است که به این هدف برسیم که چگونه بهتر زندگی کنیم.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها