پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
جذابیت خاطرات جواد کوهساری برای خواننده/ حضور عناصر سینمایی در «کشکول میرزا جوادآقا»

خراسان رضوی- یک نویسنده دفاع مقدس گفت: خاطرات جواد کوهساری در کتاب «کشکول میرزا جوادآقا» برای مخاطب جذابیت دارد چراکه سه عنصر سینمایی لحن، حرکت و تصویر در این اثر وجود دارد که آن را ماندگار می کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، نشست نقد و‌ بررسی کتاب «کشکول میرزا جوادآقا» عصر چهارشنبه(28 تیرماه)  با حضور علیرضا مهرداد و جمعی از اهالی ادب و فرهنگ در حسینیه هنر برگزار شد.

مهرداد در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه خاطرات در کتاب «کشکول میرزا جوادآقا» توالی زمانی دارند، گفت: نویسنده در این اثر از قید زمان آزاد نیست و به صورت نامحسوس به زمان مقید است، داستان را از تولد شروع و تا انتها روی یک خط روایت می‌کند.
 

جذابیت خاطرات جواد کوهساری برای خواننده

او با اشاره به جذابیت خاطرات جواد کوهساری برای خواننده ابراز کرد: روایت‌ها در این اثر به شیوه داستانی پیش رفته است. چون خاطرات طنز جواد کوهساری در این کتاب برای هر خواننده ای جذاب است، قصه و رمان به اندازه‌ای کشش دارد که بخواهی آن را چندبار بخوانی و برای دیگران نیز بازگو کنی.
 
مهرداد ضمن تاکید بر اینکه ما در نوشتار از سینما و فضای مجازی عقب مانده‌ایم، افزود: ما نمی‌توانیم هم‌پای آن‌ها باشیم، همین مساله باعث افول کتاب‌ها و رمان‌ها شده است.
 
 این نویسنده دفاع مقدس اظهار کرد: سه اشکال در اغلب کتابها و نوشتارها وجود دارد که در این کتاب نیست، نبود تصویر‌ و حرکت. اگر نویسنده ای بتواند تصویر، صدا و حرکت را از سینما و ویدئو تبدیل به نوشتار کند موفق شده است و می‌تواند اثر خود را حفظ کند.
 
 حضور عناصر سینمایی در «کشکول میرزا جوادآقا»

وی افزود: ویژگی منحصر به فرد کتاب این است که این سه عنصر در متن وجود دارد‌. هر زمان خواننده نتوانست جلوی خنده خود را بگیرد یعنی نویسنده توانسته تصویرسازی کند. بدون نگاه به عکس های آخر کتاب، با خواندن متن توانستم جوادکوهساری را ببینم و این هنر است.
 
این نویسنده دفاع مقدس ابراز کرد: من در ۲۰ جشنواره کشوری داوری کردم و صد هزار کتاب از زیر دستم رد شده و مماشات نمی‌کنم، اما چون این کتاب ویژگی و محاسن بسیاری داشت در چند بخش این کتاب نوشتم عالی.
 
مهرداد در پاسخ به این پرسش که آیا در این کتاب به شخصیت شهید جواد کوهساری تک بعدی پرداخته نشده است؟، افزود: خیر اینگونه نیست در فصول آخر با تراژدی روبه رو هستیم و من با مطالعه آن هم خندیدم و هم گریه کردم.
 
 وی بیان کرد: عنوان نام کتاب برای من سئوال بود، این عنوان من را تا صفحه ۱۰۳ کشاند‌ و من همچنان دنبال عنوان کتاب می‌گشتم، تا اینکه در صفحه ۱۰۷ این متن را دیدم «جواد اصطلاحات خاصی برای خودش داشت. اصلا می خواست یک کشکول بنویسد به نام کشکول میرزا جوادآقا که یک بخشش دایره المعارف معادل مودبانه اصطلاح های بی ادبانه بود!»
 
«کشکول میرزا جوادآقا»؛ اثری منحصر به فرد در تاریخ شفاهی

علی براتی گجوان، نویسنده و‌ پژوهشگر تاریخ شفاهی در ادامه این نشست ابراز کرد: کتاب اثر خوبی و منحصر به فرد در حیطه خاطرات تاریخ شفاهی است و وجوهی متمایز از شهید را به نمایش گذاشته است و خاطرات خوبی را کنار یکدیگر چیده است. در این اثر به شخصیت شهید پرداخته شده اما بت‌سازی هم نشده است.
 
وی بیان کرد: یکی از معضلات گفتمان دفاع مقدس عدم شناخت فرم است که ضررهای جبران ناپذیر به مخاطب وارد می‌کند که متاسفانه به آن دقت نمی‌شود.
 
همزاد پنداری مخاطب با شهید جواد کوهساری

احمدیان نویسنده اثر در مورد گردآوری این اثر گفت: ۱۳۰۰ صفحه مصاحبه برای این اثر گرفته شد، بنده مطالبی که به یکدیگر مرتبط بود را کنار هم چیدم تا این کتاب گردآوری شد و یک دست شدن لحن ها هم به توصیه اساتید صورت گرفت.

وی ابراز کرد: به خاطر علاقه ای که به جواد کوهساری داشتم، این قالب جواد را به مخاطب معرفی کردم، وقتی مخاطب به مرور در حین خوانش به میانه کتاب نزدیک می شود حس همذات‌پنداری با این شهید در او شکل می‌گیرد.
 
به گزارش ایبنا؛ این کتاب روایتی مستند از زندگی شهید مدافع حرم جواد کوهساری، به قلم محمد مهدی احمدیان و به همت انتشارات راه یار در هزار نسخه در ۱۴۰۰ به قیمت ۳۴۰٠۰ تومان روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها