سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
«گردونه دانش» روش خلاقانه برای تشویق به مطالعه است

مسئول مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های مختلف این مرکز به‌مناسبت تابستان را تشریح کرد.

طیبه صادقی، در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره استفاده از فرصت تعطیلی تابستان برای ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان اظهار کرد: مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایام تابستان کلاس‌های مختلفی را برای اعضای خود برگزار می‌کنند. در این مرکز کلاس‌های تابستانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی افزود: در مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلاس‌های شطرنج و چرتکه، رباتیک و موسیقی بسیار مورد استقبال گروه سنی هشت تا 12 سال قرار گرفته است؛ مثلا در کلاس شطرنج این مرکز 150 نفر ثبت‌نام کردند.

مسئول مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کلاس‌های تابستانی برای همه گروه‌های سنی کودک و نوجوان مورد استفاده است، عنوان کرد: مثلا در بخش کودک کلاس‌هایی مانند نقاشی، سفالگری، کلاژ، شعر و قصه و کاردستی نیز برای کودکان دایر است. این کلاس‌ها تا 20 شهریورماه ادامه دارد.

طرح خلاقانه «گردونه دانش» برای ترویج کتابخوانی

صادقی با اشاره به تاثیر کلاس‌های این کتابخانه گفت: یکی از اعضای کتابخانه به نام آرین سمندر که از چهار سالگی عضو کتابخانه مرکز شماره سه کانون بوده و در مقطع پنجم دبستان، تحصیل می‌کند، بسیار کتابخوان و موفق است. او از کودکی عضو کلاس‌های رباتیک کتابخانه بود و و موفق به ساخت ربات شده است. حتی برای حضور در نمایشگاه «الکامپ» امسال از او دعوت شد. این عضو از کلاس‌های رباتیک کتابخانه شروع کرد و بعد از رفتن به کلاس‌های مختلف اکنون با استادان و دانشجویان دانشگاه شریف نشست و برخاست دارد.
 
مسئول مرکز شماره سه کانون پرورش فکری با اشاره به طرح‌‌های کتابخوانی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرسال برگزار می‌کند، گفت: طرح‌های کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان که مخصوص گروه‌های نوسواد است، هر سال برگزار می‌شود و کانون به بهترین طرح‌ها در مناسبت‌هایی مانند هفته کتاب جوایزی را اهدا می‌کند.
 
وی با اشاره به طرح خلاقانه کتابخوانی «گردونه دانش» در مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: یک گردونه دانش به‌شکل پانل(چیزی شبیه دارت دارای صفحه‌ای مندرج) در این مرکز طراحی شده است. در این پانل، پاکت‌های مختلفی از سوالات وجود دارد که اعضای کتابخانه باید پاسخ مناسب آن سوال را روی گردونه پیدا کنند و پاکت را به جواب درست روی صفحه سنجاق کنند. این سوالات از کتاب‌های داخل کتابخانه انتخاب شده است. 
 
سیر مطالعاتی دقیق؛ کودک و نوجوان عضو را برنده می‌کند

صادقی با بیان اینکه در طول تابستان خط سیر مطالعاتی کتابخوانی کودکان و نوجوانان را زیر نظر قرار می‌دهیم، گفت: در این فصل، مربی با رصد امانت‌گیری اعضای کتابخانه و انجام فعالیت‌هایی مانند روخوانی و خلاصه‌نویسی کتاب، نقد و بررسی و تحلیل یک اثر از سوی عضو، میزان فعالیت آن‌‌ها را بررسی می‌کند.

مسئول مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: مربی کانون با مجموع این شرایط به فعالیت در زمینه سیر مطالعاتی کودکان و نوجوانان نمره می‌دهد و این نمره هرچه بالاتر باشد، یعنی عضو در این مسابقه کتابخوانی برنده شده است.
 
صادقی با یبان اینکه از نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک کودک و نوجوان با سیر مطالعاتی خوب یک برنده است، گفت: مسابقات کتابخوانی با روش سنتی پُر کردن پرسشنامه و خواندن صرف کتاب، دیکته‌نویسی است و کودک و نوجوان را کتابخوان نمی‌کند.

 وی با بیان اینکه کتابخانه مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای سه کارگاه مجزا برای برگزاری کلاس‌های مختلف، سالن مطالعه کودک و سالن مطالعه نوجوان  است، اظهار کرد: این کتابخانه 520 عضو کودک و نوجوان و 15 هزار جلد  کتاب دارد. ویژگی شاخص مرکز و کتابخانه شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراوانی اعضای چهار تا 6 سال آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها