شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
داستان «فیلسوفی از پالو آلتو» کتاب شد

«فیلسوفی از پالو آلتو» عنوان کتاب جدیدی از انتشارات دانشگاه شیکاگو است که تلاش می‌کند با تحقیقات عمیق آرشیوی و مصاحبه با خانواده و همکاران مارک ویزر-خالق اینترنت اشیا- تاریخچه‌ای از تلاش این دانشمند دوستدار فلسفه در زمینه دوره نوینی از علوم کامپیوتری را ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات دانشگاه شیکاگو، وقتی توسعه‌دهندگان و منتقدان، ریشه‌های اینترنت اشیای امروزی- گجت‌ها و شهرهای هوشمند ما- را دنبال می‌کنند، احتمالا به همان منبع خلاقانه همیشگی می‌رسند: مارک ویزر (1952-1999)، اولین مدیر ارشد فناوری زیراکس پارک و به اصطلاح «پدر علوم کامپیوتری فراگیر.» اما ویزر که در 46 سالگی در سال 1999 درگذشت، اگر زنده می‌ماند تا روش‌های استفاده امروز ما از فناوری را ببیند، غمگین می‌شد.

آنطور که جان تینل در کتاب «فیلسوفی از پالو آلتو» به عنوان روایتی تامل برانگیز نشان می‌دهد، ویزر در دره سیلیکون، فردی در حاشیه بود، متخصص کامپیوتری که اولین عشقش فلسفه بود و از بحث و جدل درباره هدف نهایی دستگاه لذت می‌برد. ویزر استدلال کرد که فناوری خوب نباید تجربه‌های ما را برای داده‌های قابل فروش واکاوی یا توجه ما را طلب کند، بلکه باید بی سر و صدا بینش ما را در حین حرکت در جهان تقویت کند.

«فیلسوف پالو آلتو» که از تحقیقات عمیق آرشیوی و مصاحبه با خانواده و همکاران ویزر بهره گرفته است، تاریخچه تلاش ویزر برای آغاز دوره جدیدی از علوم کامپیوتری را شرح می‌دهد. ویزر و همکارانش در سایه رونق دات کام، دفتر مرکزی زیراکس پارک را به محل آزمایشی بزرگ تبدیل کردند.

آن‌ها در سرتاسر ساختمان، نرم‌افزاری در انواع اشیا- قهوه‌دان‌ها، خودکارها، سیستم‌های انرژی، کارت‌های هویت- تعبیه و آنها را با ویژگی‌های تعاملی آغشته کردند. حرکت رو به جلوی آنها برای ادغام دیجیتالی و فیزیکی به زودی مورد توجه قرار گرفت. بیل گیتس از مایکروسافت، خواندن مقاله آمریکایی علمی ویزر با عنوان «کامپیوتر برای قرن بیست و یکم» را ضروری خواند. با این حال، وقتی رهبران فناوری بیشتر به چشم‌انداز او علاقه نشان دادند، ویزر درباره اینکه آنها قرار است فناوری را به کجا ببرند، بیشتر احساس خطر کرد.

جان تینل در این داستان جذاب از یک مبتکر و یک ایده بزرگ، تاریخی انتقادی و نیش‌دار از اینترنت اشیای امروز ارائه می‌کند. میل ویزر به ارتباط عمیق‌تر در مرکز این روایت قرار دارد، چیزی که به زندگی او تحرک بخشید و الهام‌بخش تصور او از این مساله شد که فناوری در بهترین حالتش چه چیزی می‌تواند باشد.

جان تینل، نویسنده این کتاب، مدیر مطالعات دیجیتال و استاد زبان انگلیسی در دانشگاه کلرادو دنور است. او نویسنده کتاب «رسانه‌های عملی: ارتباطات دیجیتال فراتر از دسکتاپ» است و برای لس آنجلس تایمز و بوستون ریویو مقالاتی نوشته است.

«فیلسوفی از پالو آلتو: مارک ویزر، زیراکس پارک و اینترنت اشیای اصیل» در 368 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو به زبان انگلیسی منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها