یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
«اصلاحات در بحران» خاطرات هاشمی رفسنجانی با اسناد و تصاویر تاریخی

کتاب «اصلاحات در بحران، کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی 1379» علاوه بر یادداشت‌های روزانه حاوی مقدمه مفصل، پانوشت‌ها و توضیحات فراوان، اسناد، مدارک و تصاویر تاریخی است. خاطرات سال 1379 روایت دست‌اولی از دولت و مجلس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات معارف انقلاب کتاب «اصلاحات در بحران، کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی 1379» از سری یادداشت‌های روزانه علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی را به کوشش محسن هاشمی را به چاپ رساند.

این کتاب علاوه بر یادداشت‌های روزانه حاوی مقدمه مفصل، پانوشت‌ها و توضیحات فراوان، اسناد، مدارک و تصاویر تاریخی است. خاطرات سال 1379 روایت دست‌اولی از سالی پرالتهاب و پرحادثه برای دولت اصلاحات و مجلس ششم بوده است که مدام درگیر بحران‌های پیاپی شده است. آیت‌الله هاشمی در سال 79 به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فرصت بیشتری برای ثبت خاطرات داشته است و در نتیجه علاوه بر ثبت جزئیات، تحلیلی‌شدن نسبی خاطرات را به همراه داشته است.

سال 1379 در حالی آغاز شد که فضای سیاسی ملتهب بود. طرفداران [رئیس جمهور]، در انتخابات مجلس ششم، پیروزی بزرگی را به‌دست آورده بودند. شورای‌ نگهبان در مورد سلامت انتخابات در برخی حوزه‌ها، از جمله حوزه انتخابیه تهران، مطمئن نبود و گروه‌های بازرسی و بازشماری آرا تعیین‌کرده بود. پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس ششم، نیروهای راست سنتی را نگران ساخته بود و موج سهمگین مطبوعات، این نگرانی را بیشتر می‌کرد. در این خاطرات معلوم می شود، در اغلب ملاقات‌ها، جریان راست سنتی به هاشمی پناه برده و نقد دولت را دارند و از تضعیف ارزش‌های اسلامی و انقلابی سخن می‌گویند، چاره‌جویی می‌کنند و درخواست نقش‌آفرینی دارند.

برشی از کتاب «اصلاحات در بحران»

«ساعت شش صبح منظره شکوهمند طلوع خورشید در شرق جزیره کیش و همزمان غروب ماه رو به تمام را در مغرب جزیره می‌دیدم که زیبایی منظره را مضاعف کرده بود؛ مجموع این دو منظره آن هم در افق دریا، با هوای صاف از نوادر حوادث است. تمام روز در اقامتگاه بودم. با شروع باد، هوا که کمی شرجی بود، خوب تر شده است. موقع تحویل سال به پیام‌ها گوش دادم آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبری، در اظهارات‌شان از اوضاع کشور اظهار نگرانی کردند؛ …»

انتشارات معارف انقلاب کتاب «اصلاحات در بحران، کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی 1379» از سری یادداشت‌های روزانه علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی را به کوشش محسن هاشمی در 672 صفحه به بهای 370 هزار تومان به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها