جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
رخدادهای ادبیات در هفته‌ای که گذشت

از مهمترین اخبار هفته چهاردهم (از 27 خرداد تا 2 تیر) امسال می‌توان به برگزاری محفل ادبی «کلمه زندگی» در سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مهم‌ترين اخبار هفته اخير را از نظر می‌گذرانيد:

محفل ادبی کلمه زندگی برگزار شد
خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) محفل ادبی «کلمه زندگی» را با حضور زوج‌های شاعر برگزار کرد. در این محفل ادبی جمعی از اهالی فرهنگ و زوج های شاعر کشورمان از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، علیرضا قزوه، سعیده حسینجانی، بهروز قزلباش، نوشین نامداری، مهدی جهاندار، زهرا سپه‌کار و عاطفه جوشقانیان، محمدحسین مهدویان و سیدوحید سمنانی حضور یافتند.
 
برگزاری آخرین نشست فصلی دوشنبه‌های شعرخوانی
فصل اول نشست‌های هفتگی شعرخوانی خانه شعر و ادبیات با حضور قابل توجه مشارکت‌کنندگان حوزه شعر و شوخی شاعر جوان 20 ساله با این سن به پایان رسید تا فصل دوم این نشست‌ها از تیرماه آغاز شود.
 
تجلیل و رونمایی از کتاب جدید غلامعلی حدادعادل
گروه بین‌المللی هندیران در برنامه‌ای مجازی ضمن بزرگداشت مقام علمی و ادبی غلامعلی حدادعادل از کتاب جدید وی با نام «هرجا که تو باشی» رونمایی کرد. این آیین با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و هند در پیام‌رسان اجتماعی بله برگزار شد و طی آن ضمن یادآوری خدمات فرهنگی و ادبی غلامعلی حدادعادل از کتاب «هرجا که تو باشی» وی که اخیرا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، رونمایی شد.
 
بررسی آثار باباچاهی در عصر آوانگارد
مجله ادبی آوانگاردها چهارمین نشست تخصصی عصر آوانگارد را با بررسی و نقد آثار علی باباچاهی برگزار کرد.
 
«خنوخ و قانون» نقد شد
کتاب «خنوخ و قانون» نوشته توماس مان با حضور مترجم اثر نقد و بررسی شد. این ‌اثر شصت‌وچهارمین مجموعه‌ داستان «ادبیات امروز» نشر افق است که ترجمه داستان‌های «خنوخ نوباوه» و «قانون» را شامل می‌شود.

نویسنده ایرانی برنده «بکار» شد
یدالله ملایری، نویسنده ایرانی کتابی درباره احمد محمود و عبدالرحمن منیف برنده جایزه «یوسف بکار» شد.
 
نثر ادبی از سایر گونه‌های ادبیات دینی فراتر رفته است
محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد که در بین شاخه‌های ادبیات دینی، نثر ادبی فراتر رفته و نسبت به بقیه گونه‌ها برجسته‌تر است.
 
برپایی محفل نقد رمان «برف گرم»
معصومه خوانساری در نشست نقد و بررسی رمان «برف گرم» که با حضور منتقدان ادبی در کتابخانه اخلاق برگزار شد، با بیان اینکه هدفش از نگارش این اثر نگاه به مشکلات اخلاقی در یک جامعه فرضی به نام «ده سفید» بوده، رودابه این داستان را برگرفته از شخصیت حضرت موسی(علیه‌السلام) عنوان کرد و گفت: داستان «برف گرم» یک اثر اقلیمی است که براساس آداب و رسوم مناطق مرکزی کشور و گویش لُری که خود نیز ریشه در همان منطقه دارد و به خاطر اشراف کافی به آداب و رسوم آن منطقه نوشته‌ام.
 
فراخوان طراحی نشان ویژه جشنواره قند پارسی
دبیرخانه دائمی جشنواره قند پارسی ملل، با صدور فراخوان از هنرمندان و طراحان برای مشارکت در جشنواره قند پارسی دعوت کرد.
 
مذاکره برای ره‌اندازی دوره آموزش زبان فارسی در مدرسه دولتی تفلیس
رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در گرجستان در راستای طرح تحول و توسعه آموزش زبان فارسی در گرجستان، با مدیر مدرسه دولتی ۱۷۳ تفلیس در رابطه با آموزش زبان فارسی در این مدرسه دیدار و گفت‌وگو کرد.



 
 



 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها