سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معارفه شد

مازندران - با حضور مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معارفه شد.

  به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ساری، مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر سه‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری، گفت:  وزارت ارشاد در دوره تحولی دولت سیزدهم ناظر بر چند رویکرد است و در صدد هستیم مردمی‌سازی رویکرد فرهنگ را محقق کنیم.

 

افزایش اعتبارات فرهنگی مازندران

مهدی رمضانی چابک با بیان اینکه تلاش داریم نیروهای فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری استان‌ها را مورد حمایت قرار دهیم، اظهار کرد: اعتباراتی که در دولت سیزدهم به این حوزه تزریق شده چندین برابر دوره‌های مشابه است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال جاری، ظرفیت قانونی جدیدی در زمینه حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر اضافه می‌شود، افزود: به دنبال همگرایی مجموعه‌های فرهنگی در درون حاکمیت هستیم.
 
این مسئول با بیان اینکه تعالی در رهگذر فرهنگ از درون همگرایی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: دشمن به دنبال محقق کردن واگرایی در حوزه فرهنگ است و گاهی ممکن است غفلت‌هایی صورت گیرد و بر این واگرایی دامن زده شود.
 
رمضانی ادامه داد: به دنبال مرجعیت در حوزه تخصصی فرهنگ و هنر هستیم که ریل‌گذاری خوبی هم صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به وجود حجم عظیم گردشگران در مازندران، خاطرنشان کرد: در حوزه اعتبارات فرهنگی توجه ویژه به مازندران خواهیم داشت و انتظار داریم در زمینه اعتبارات هزینه‌ای استان هم رویکرد ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر شود چرا که در حال حاضر ۲درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان معطوف به ارشاد مازندران است که رقم پایینی است.
 
 مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعال بودن صندوق اعتباری هنر، اظهار کرد: پاسخگوی دغدغه‌های این قشر خواهیم بود.
 
وی یادآور شد: از نظر زیرساخت در مازندران شاهد رتبه ۱۶ به لحاظ سرانه  در کشور هستیم که با پیشینه مازندران همخوانی ندارد.

 

مخالفتی با برگزاری کنسرت نداریم

در ادامه این مراسم، معاون سیاسی استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران، استان رسانه‌ها است، اظهار کرد: عرضه متناسب رسانه در استان شکل گرفته است.
 
روح‌الله سلگی با اشاره به اینکه ضریب مصرف اینترنت در مازندران، ۲ برابر کشور است، افزود: این مسئله نشان می‌دهد چشم بینا و گوش شنوا برای رسانه در این استان بسیار است.
 
وی با بیان اینکه فریاد عدالت‌خواهی از حنجره و قلم اصحاب رسانه باید منتشر شود، گفت: رسانه‌ها بدانند حامل چه عقبه درخشانی هستند و این فرهنگ اصیل و فسادستیز را به نسل بعدی منتقل کنند.
 
این مسئول تصریح کرد: مبادا قلم ما به هرسمت و سویی رود و رسانه به ابزار جنگ نیابتی برای تسویه حساب‌های شخصی تبدیل شود.
 
سلگی ادامه داد: رسانه نباید در اختیار افرادی باشد که به ناحق کسی را تخریب کنند.
 
معاون سیاسی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: گوش‌های ما شنوا برای نقد اصحاب رسانه است.
 
وی  اظهار کرد: نظام سلبریتی‌پرور غرب به دنبال این است به جوان علاقه‌مند به فیلمسازی نشان دهد اگر می‌خواهید به اصغر فرهادی‌ها تبدیل شوید باید از وضعیت کشورتان سیاه‌نمایی کنید تا از شما قدردانی کنیم و به قهرمان تبدیل شوید.
 
سلگی با اشاره به اینکه مخالفتی با برگزاری کنسرت نداریم، افزود: تقویت موسیقی سنتی و ایجاد شادی و نشاط اجتماعی را وظیفه خود می‌دانیم.
 
وی با بیان اینکه سرانه بودجه فرهنگی مازندران با خدماتی که ارائه می‌دهیم تناسب ندارد، گفت: متولیان فرهنگی مازندران کار سختی دارند، در برابر هجوم خرده فرهنگ‌ها باید از فرهنگ بومی محافظت کنند.
 
این مسئول تصریح کرد: سواحل، ظرفیتی برای نظام اسلامی است تا برنامه‌های فرهنگی اجرا شود.

 

جریان‌سازی مقدم بر جشنواره سازی
 
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست گفت: فعالیت در حوزه فرهنگی، متفاوت با سایر حوزه‌هاست و به بار نشستن برنامه‌های فرهنگی، نیازمند زمان است.
 
حسین جوادی اظهار کرد: اگر در مسیر کاری، غفلت و اشتباهی بود به دیده منت می‌پذیریم.
 
 وی افزود: در حوزه فرهنگ نباید جشنواره و برنامه محور بود، غفلتی که در حوزه فرهنگ شده به جای جریان‌سازی، برنامه و جشنواره تعریف کردیم که نتوانست وضعیت فرهنگی را تغییر دهد.
 
این مسئول تصریح کرد: با برگزاری جشنواره جوان مازنی به دنبال جریان‌سازی فرهنگی بودیم.


 
جوادی با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد باید از دل مجتمع خارج و به آموزش و پرورش رود، ادامه داد: با جشنواره کاتی، جوانان، نوجوانان و خانواده‌های آنها درگیر شدند و فرهنگ و ارشاد به دل خانواده‌ها رفت.

تالار مرکزی ساری در اختیار هنرمندان قرار گیرد
 
در ادامه مراسم، یک کارگردان تئاتر به نمایندگی از جامعه هنری در این مراسم گفت: اینکه در جوامع پیشرفته برای هنرمندان فرش قرمز پهن می‌کنند عملی هوشمندانه و عاقلانه است.
 
حسن دولت‌آبادی با اشاره به اینکه هنر از ابتدای خلقت، همواره با بشر بوده، اظهار کرد: از طریق هنر می‌توان بر مخاطب تاثیر گذاشت.
 
 وی با بیان اینکه سوءتفاهم است اگر هنر را فقط عنصر سرگرم‌کننده بدانیم، افزود: اگر هنر را فقط امکان تبلیغی ببینیم خطایی فاحش است.
 
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگ و هنر، کوتاهی بسیاری اتفاق افتاده است، ادامه داد: اگر در این حوزه هزینه شود نیازی نیست برای کنترل با نیروی قهریه هزینه چند برابری کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعطیل بودن تالار مرکزی ساری، اظهار کرد: اگر این مجتمع آماده نبود چرا افتتاح شد.
 
دولت‌آبادی از مدیرکل جدید ارشاد درخواست کرد که تالار مرکزی ساری را در اختیار هنرمندان قرار دهد.

 

درخواست غبار روبی از سند جامع حمایت از خبرنگاران
 
یکی از خبرنگاران به نمایندگی از جامعه رسانه مازندران هم اظهار کرد: آموزش مسئله اساسی خبرنگاران بوده و همکاران ما همواره تشنه آموختن هستند.
 
حسین احمدی افزود: بر روی سند جامع حمایت از خبرنگاران، یک وجب خاک نشسته و سال‌هاست که بین دولت و مجلس، پاسکاری می‌شود تقاضا داریم دستی بر غبار این سند بکشید.
 
وی با بیان اینکه ساماندهی خبرنگاران از دغدغه‌های اصلی ما است که در زمان مسئولیت بیش از هشت مدیرکل، در این حوزه اتفاقی رخ نداده است، گفت: فیلترهای لازم به عرصه رسانه را ایجاد کنید، معتقدیم آزمون علمی و عملی تنها راه چاره است.
 
این پیشکسوت رسانه با اشاره به اینکه حق‌التحریر، باب عجیبی است که آن را استثمار محض می‌دانیم، تصریح کرد: همکاران ما با بیش از 20 سال سابقه حق‌التالیفی، با نگارش بیش از 25 اثر در ماه، دستمزد اندکی دریافت می‌کنند و حقوق زیر خط فقر دارند.


 
احمدی یادآور شد: بسیاری از این همکاران مجبور هستند به مشاغل دیگری روی آورند، برای بازگرداندن این خبرنگاران زبده به عرصه رسانه، چاره‌اندیشی کنید.

توجه به فرهنگ بومی مهم‌ترین کار دستگاه فرهنگی استان
 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در سخنانی گفت: مازندران پیشینه بسیار درخشانی در حوزه فرهنگ و هنر دارد و پویا در فعالیت رسانه‌ای است.
 
احسان آهنگر اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر داریم و برخی مسائل مانند احیای هویت بومی نیازمند توجه بیشتری است.
 
وی با بیان اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویکرد دستگاه فرهنگی استان توجه به فرهنگ بومی به عنوان عنصر هویت‌ساز است، افزود: ارتقا و تقویت هنر انقلابی از دیگر کار ویژه‌ها است و هنر انقلابی، هنر معطوف به مشکلات مردم است.
 
این مسئول با اشاره به اینکه اقتصاد اهالی فرهنگ و هنر از دیگر مسائل مورد توجه است، گفت: سرمایه‌های فرهنگ و هنر مازندران نباید در گیر و دار مسائل اقتصادی، از رسالت خود باز بمانند.
 
آهنگر یادآور شد: همه دستگاه‌های فرهنگی استان کمک کنند تا مسائل مطرح شده، با کنار گذاشتن همه اختلافات و با نقش‌آفرینی ظرفیت‌های مردمی رفع شود.
 
در این مراسم از تلاش‌های جواد واحدی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران قدردانی به عمل آمد و احسان آهنگر به عنوان مدیرکل جدید معارفه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها