شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
بخش مستقل ساماندهی ادبیات کودک و نوجوان راه‌اندازی می‌شود/ جشنواره‌های ادبی باید تمام دست‌اندرکاران کتاب‌های ادبیات را پوشش دهند

حامد محقق که از هشتم خرداد با حکم مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان معاون شعر و ادبیات داستانی این مؤسسه منصوب شده یکی از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های خود را راه‌اندازی بخشی مستقل برای ساماندهی ادبیات کودک و نوجوان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هشتم خرداد، علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حکمی مسئولیت معاونت شعر و ادبیات داستانی را به حامد محقق واگذار کرد.

حامد محقق در روزهای ابتدایی پذیرش این مسئولیت به بیان اولویت‌های برنامه‌های خود بر اساس حکم ابلاغی از سوی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

در حکم ابلاغ مسئولیت معاونت شعر و ادبیات داستانی مأموریت‌هایی درنظر گرفته‌شده، کدام یک از این موارد را با جدیت بیشتری دنبال خواهید کرد؟
اولویت‌های برنامه‌های آتی این معاونت، بر اساس ترتیب مأموریت‌ها و حساسیت موضوعات نخست، تأسیس بخش کودک و نوجوان با ماموریت سیاست‌گذاری، حمایت و آموزش منحصرا در حوزه‌ تألیف، سازماندهی آموزش‌دهندگان حوزه ادبیات در کشور و بهره‌گیری از آموزش‌های عمومی، برنامه‌ریزی برای ارتقای موقعیت داستان کوتاه و مستند‌نگاری در مجموعه منشورات حوزه ادبیات، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی با بخش‌های مسئول برای تکمیل زنجیره بهره‌برداری از فرآورده‌های ادبی ازجمله در آثار تصویری و سینمای اقتباسی، برگزاری سلسله نکوداشت‌های سرآمدان حوزه ادبیات درجهت معرفی و الگوسازی از ایشان با مشارکت نهادها و سازمان‌های دیگر، تدوین آیین‌نامه جامع و روزآمد جوایز ادبی ملی و پیگیری طی مراحل قانونی آن با همفکری اهالی قلم، تعریف رویدادها و فعالیت‌های ادبی جدید با توجه به نیازهای نوپدید این حوزه و  مشارکت در طراحی و اجرای فعالیت‌های هم‌افزا با سایر بخش‌های خانه کتاب و ادبیات ایران از‌ جمله امور فرهنگی، خبرگزاری ایبنا و شبکه تلویزیونی کتاب است.

چرا در این میان اولویت نخست به ساماندهی بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد؟
تاکنون هرچند در تعدادی از محافل «به آیین آسمان» به ادبیات کودک و نوجوان در این معاونت پرداخته شده ولی هنوز گام‌های جدی برداشته نشده است. اکنون تنها در جشنواره بین‌المللی شعر فجر به طور مجزا به ادبیات کودک و نوجوان و در واقع شعر پرداخته می‌شود بنابراین لازم است بخشی مستقل برای ساماندهی امور ادبیات کودک و نوجوان در حوزه‌های شعر و داستان در نظر گرفته شود.

یکی از فعالیت‌های اصلی معاونت شعر و ادبیات داستانی برگزاری جشنواره‌های ادبی از جمله جایزه جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی شعر فجر است. آیا تغییراتی در این جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد؟
برخی از جشنواره‌ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند و دست بردن در آنها دشوار است ولی تعدادی از جشنواره‌ها را می‌توان به گونه‌ای اصلاح کرد که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند و نیز طیف بیشتری از دست‌اندرکاران کتاب‌های ادبیات را یعنی هم شاعر و نویسنده و مترجم، هم ناشر و نیز گرافیست و تصویرگر و غیره را پوشش دهند.
 
آیا جای جشنواره‌ای را خالی می‌بینید؟
به اعتقاد من بهتر است جشنواره‌ای مجزا در حوزه کودک و نوجوان طراحی شود. ضمن اینکه معاونت شعر و ادبیات داستانی آماده همکاری با تمام نهادها و سازمان‌های فرهنگی در برگزاری جشنواره‌های ادبی است.

سایت‌های مختلفی از جمله پایگاه نقد داستان و نقد شعر زیرنظر این معاونت فعال هستند برای آنها چه برنامه‌ای دارید؟
سایت‌ها نیز فعالیت خوبی داشته‌اند و اکنون حدود 10 هزار نفر از شاعران و نویسندگان مشغول کسب آموزش در پایگاه نقد داستان و نقد شعر هستند. یکی از وظایف این معاونت آموزش عمومی ادبیات است که فعالیت این سایت‌ها به تحقق این وظیفه نیز کمک می‌کند. همچنین لازم است ویکی ادبیات مانند گذشته فعالیت گسترده و جدی‌تری داشته باشد.

برای سامان‌دهی فعالیت انجمن‌های ادبی چه برنامه‌ای دارید؟
انجمن‌های ادبی ایران لااقل در سده‌های اخیر چرخ ادبیات کشور را به چرخش درآورده‌اند و فعالیت خوبی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف داشته‌اند. تاکنون حمایت‌هایی از این انجمن‌ها شده که باید این حمایت‌ها بررسی و در صورت لزوم روند این حمایت‌ها اصلاح شوند.

برای تقویت حوزه آموزش نویسندگان و شاعران جوان چه برنامه‌ای دارید؟
تاکنون فعالیت‌هایی برای آموزش نویسندگان و شاعران جوان انجام شده که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی پایگاه‌های نقد شعر و نقد داستان و دوره‌های آموزشی «آل جلال» و «کلک خیال» اشاره کرد. این فعالیت‌ها به شکلی گسترده‌تر ادامه خواهد یافت؛ ضمن اینکه سهمیه بیشتری را به مناطق محروم می‌دهیم و دوره‌های آموزشی مجزایی را در استان‌های دور از پایتخت برگزار خواهیم کرد. البته در مأموریت تاسیس بخش کودک و نوجوان با ماموریت سیاست‌گذاری، حمایت و آموزش منحصرا در حوزه‌ تألیف باید به این نکته اشاره کرد که امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌هایی در این حوزه شاهد ظهور نویسندگان حرفه‌ای از میان استعدادهای جوان باشیم.
 
برنامه شما برای رساندن معاونت شعر و ادبیات داستانی به جایگاه واقعی و در شان آن چیست؟
بر اساس مأموریت‌های تعیین شده اهداف و چشم‌انداز این معاونت درنظر گرفته شده و اگر مأموریت‌های محول شده محقق شود شاهد تحولی در این معاونت خواهیم بود.
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها