پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
تولید 5 هزار و 600 تن کاغذ تحریر از ابتدای سال 1402/برای استفاده از کاغذ ایرانی فرهنگسازی شود

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به تولید حدود 5 هزار و 600 تن کاغذ از ابتدای سال جاری، گفت: حدود 2 هزار و 600 تُن کاغذ توزیع شد که بخش زیادی از این کاغذها در تولید کتاب‌های موجود در نمایشگاه امسال مصرف شده است.

امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در حاشیه بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور از نمایشگاه کتاب، گفت: نکات و دغدغه‌ مسئولان نظام و ناشران در حوزه کاغذ دارند، وظیفه و رسالت مسئولان کارخانه چوب و کاغذ مازندران سنگین‌تر کرد.
 
وی با تشریح برنامه‌های این کارخانه در سال جاری، عنوان کرد: در گفت‌وگو با برخی ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب، متوجه شدم که بخش زیادی از آن‌ها دغدغه کیفیت کاغذ را دارند؛ امسال با توجه به اینکه افزایش تولید خواهیم داشت، شاهد ارتقای کیفیت نیز خواهیم بود.
 
نیک‌نژاد افزود:‌ سال گذشته حدود 44 هزار تُن در مجموعه کاغذ مازندران تولید شد که بیش از 30 هزار تُن به وزارت آموزش و پرورش و 14 هزار تُن برای مصرف در بخش نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل شد.
 
وی با بیان اینکه بخشی از کاغذ از طریق مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در میان ناشران توزیع شد، ادامه داد: بخش دیگر کاغذها، مستقیم به ناشران بزرگ و کوچک تحویل داده شد، شرکت، تولید 55 هزار تن کاغذ برای سال در نظر دارد.
 
نیک‌نژاد با اشاره به تولید 5 هزار و 600 تُن کاغذ از ابتدای سال جاری، توضیح داد: از این میزان، حدود 2 هزار و 600 تُن کاغذ توزیع شد که بخش زیادی از این کاغذها در تولید کتاب‌های موجود در نمایشگاه امسال مصرف شده است. 
 
وی با طرح این موضوع که ناشران معتقدند ورود کاغذ ایرانی به بازار، قیمت کتاب را 30 درصد کاهش داد، گفت: استقبال از کاغذ ایرانی نشان می‌دهد اگر تولید مداوم و باکیفیت باشد؛ علاوه بر اینکه در قیمت کتاب تأثیر دارد، اطمینان خاطری در استفاده از کالای ایرانی ایجاد می‌کند.
 
نیک‌نژاد همچنین درباره بحث کیفیت کاغذهای این مجموعه، یادآور شد:‌ فناوری کارخانه مازندران، مکانیکی است، اگر کاغذ خود را با کاغذهایی که با فرایند شیمیایی تولید می‌شوند، مقایسه کنیم، قیاس مع‌الفارق است. اما اگر کاغذ تولید فعلی را با کاغذ کارخانه‌های مکانیکی دیگر در دنیا و تولیدات سال‌های قبل مقایسه کنیم، ارتقا کیفیت را شاهد هستیم.
 
مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران همچنین به انتقاداتی که درباره کیفیت این کاغذ در بازه‌های زمانی مختلف اشاره کرد و گفت: گاهی کیفیت کاغذهای کارخانه مازندران، نسبت به قبل متفاوت است، در این میان همکاران تلاش می‌کنند، حداقل اشکالات موجود را برطرف کنند و اکنون شاهدیم که چاپ‌های رنگی در کتاب‌ها خیلی ارتقا پیدا کرده است.
 
وی تأکید کرد: باید فرهنگسازی‌ مناسبی برای استفاده از کاغذ ایرانی برای ناشران و چاپخانه‌داران انجام شود، معتقدم در این زمینه از چاپخانه‌داران غفلت کردیم، یکی از اضلاع مهم استفاده از کاغذ ایرانی به چاپخانه‌ها برمی‌گردد؛ زیرا سال‌های سال با کاغذ خارجی کار کرده‌اند و تنظیم تجهیزات بر مبنای این کاغذ بوده است.
 
نیک‌نژاد با اشاره به چاپ قرآن و حافظ چهاررنگ موجود در نمایشگاه کتاب، گفت: این آثار با کاغذ ایرانی با کیفیت بسیار خوبی چاپ شده‌اند، متوجه شدم که بخش عمده چاپخانه‌ها خود را با کاغذ ایرانی وفق داده‌اند. معتقدم علاوه بر اینکه باید بتوانیم کیفیت کاغذهای خود را ارتقا دهیم، باید فرهنگسازی مناسبی برای افزایش توجه  چاپخانه‌داران در استفاده از کاغذ ایرانی انجام شود.
 
وی افزود: در مجموعه چوب و کاغذ مازندران همچنین کارشناسان، آمادگی وجود دارد، در دوره‌‌های حضوری، مباحث مربوط به پرز، موج‌دار بودن و تنظیم سرعت دستگا‌ه‌ها در استفاده از کاغذ مازندران آموزش داده شود تا برخی از خلاءهای موجود برطرف شود.
 
نیک‌نژاد همچنین به استفاده حدود 14 هزار تن کاغذ مازندران در چاپخانه افست، توضیح داد: افست معمولا برای کتاب‌های درسی و مجلات رشد از این کاغذها استفاده می‌کند، افست کارخانه مجهزی دارد و تاکنون نشنیده‌‌ام بگویند که کاغذ پرز می‌دهد، زیرا توانسته‌اند محصول را با تنظیمات کارخانه خود هماهنگ کنند تا دغدغه ناشران و چاپخانه‌داران مرتفع شوند.
 
وی در پاسخ به سؤال ایبنا درباره افزایش قیمت کاغذ مازندران نیز گفت: به طور طبیعی افزایش قیمت در همه کالاها بود، بهای تمام شده این کالا با توجه به نوع مصرفی که داریم مشخص است، اما همه تلاش می‌کنیم سیاست بانک ملی به‌عنوان سهامدار اصلی چوب و کاغذ مازندران این است که به کاغذ به‌عنوان یک کالای سودآور و اقتصادی صرف نگاه نکنیم، کاغذ یک کالای استراتژیک فرهنگی است که نیاز کشور را تأمین می‌کند و هر قیمتی که روی آن بگذاریم حداقل قیمتی است که با قیمت تمام شده آن برابری می‌کند.
 
نیک‌نژاد همچنین تأکید کرد: هرکیلو رول کاغذ تحریر به قیمت 29 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود که اگر شیت شود بهای آن هر کیلو یک تا 2هزار تومان افزایش خواهد داشت و به 32 هزار و 500 تومان می‌رسد، البته بهای کنونی حدود 25 درصد زیر قیمت کاغذ خارجی است.
 
وی در ادامه بر ضرورت اجرایی شدت مباحث حمایتی از این کارخانه تأکید کرد و گفت: تجهیز و نوسازی کارخانه و خرید مواد اولیه مورد نیاز را ما خودمان انجام می‌دهیم، اگر دولت به این حوزه بخصوص در حوزه تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات و تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه ورود پیدا کند، بار و فشار کمتری برای چوب و کاغذ مازندران وارد می‌شود و ممکن است که بتوانیم قیمت نهایی را کاهش دهیم.
 
مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران همچنین با اشاره به دغدغه‌های این مجموعه برای تأمین انرژی و برق در فصل تابستان، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی در این بخش است، طی مذاکراتی که با معاون اول رئیس جمهور و استاندار مازندران داشتیم، امیدواریم امسال از صنایعی که قطعی برق دارند مستثنی باشیم تا بتوانیم حجم تولیدات خود را افزایش دهیم و باری از دوش فرهنگ کشور برداریم.

به گزارش ایبنا؛ سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و هم‌زمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها