جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
مجموع فروش نمایشگاه مجازی کتاب تا ظهر سومین روز؛ 21 میلیارد و 400 میلیون تومان

سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران، از فروش 21 میلیارد و 400 میلیون تومانی کتاب تا ظهر سومین روز این رویداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعه (۲۳ اردیبهشت‌ماه)، در دومین نشست خبری روزانه نمایشگاه کتاب با اشاره به آمار و ارقام  نمایشگاه کتاب گفت: از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت ۱۳ امروز در بخش مجازی در مجموع ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون به فروش رفته است.

وی افزود: از میان این آمار، ۱۵ میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان سهم ناشران و ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سهم کتابفروشان بوده است. طبق آمار، ۱۷۸‌هزار نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رفته است. افزایش فقط در رقم‌ فروش‌ نیست؛ براساس آمار، این افزایش در تعداد نسخه هم مشهود است.

رمضانی با اشاره به استقبال و حضور خانوادگی مردم در نمایشگاه کتاب در سومین روز برپایی این رویداد، گفت: امروز پیش از آغاز به کار نمایشگاه، به همکاران گفتم که امروز روز متفاوتی خواهد بود، زیرا قبل از بازگشایی نمایشگاه مردم زیادی در مسیر مراجعه همچنین در حیاط و صحن، خانواده‌های زیادی منتظر بازگشایی درها بودند.

وی با بیان اینکه ساعت بازگشایی درهای نمایشگاه، ۱۰‌ صبح است، افزود: امروز هم مانند روز گذشته نمایشگاه تا ساعت 21 دایر خواهد بود و پنجشنبه و جمعه آینده هم ساعت کاری نمایشگاه، یک‌ساعت افزایش پیدا خواهد کرد؛ البته ممکن است، سه‌شنبه نیز چنین تصمیمی گرفته شود که متعاقبا اعلام می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره تأثیر حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه امسال، توضیح داد: در گروه‌های مجازی که ناشران و کتاب‌فروشان حضور دارند، گفت‌وگو درباره بخش مجازی و فیزیکی میان اعضا انجام می‌شود و شاهد هستیم که کتاب‌فروشان که نخستین‌‌بار در نمایشگاه حضور ‌دارند، می‌گویند که به دنبال سیل استقبال مردم، در کتاب‌فروشی‌های خود را نیمه بسته نگه می‌دارند تا به تقاضای مردم در سراسر کشور پاسخ دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشحالیم سهم ناشران هم مطابق آمار محفوظ است، عنوان کرد: هدف، رساندن کتاب به دست مخاطبان است، در این میان از امروز نیز بسته‌های خریداری شده به دست مردم آغاز شده است.


تخلف یک ناشر و صدور حکم تعطیلی چند ساعته
بخش دیگر صحبت‌های سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ارائه آمار در مرکز پاسخگویی اختصاص داشت؛ رمضانی در این زمینه گفت: طبق آمار ارائه شده در مرکز تماس تا روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، در مجموع 6 هزار و 959 تماس بیرونی و 526 تماس خروجی پاسخگویی شده است.

وی افزود:‌ ۱۵ هزار نسخه نقشه اطلاع‌رسانی فضای نمایشگاه  در بین مردم توزیع شده است؛ همچنین تاکنون ۱۰ هزار مترمربع بنر تبلیغاتی در نمایشگاه نصب و در محیط‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

رمضانی همچنین با اشاره به فعالیت کمیته رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب، گفت: طبق گزارش ارائه شده، با یک ناشر عمومی که نسبت به فروش کتاب غیرمجاز اقدام کرده بود، منجر به حکم تعطیلی چند ساعت بود.

                  
بخش دیگر این نشست خبری به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه به ناشران آسیبی وارد نمی‌کند
وی در پاسخ به پرسش ایبنا، درباره وضعیت استقبال مردم از حضور کتاب‌فروشان در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز توضیح داد:‌ حضور کتاب‌فروشان غیرتهرانی در این بخش بیشتر از کتاب‌فروشان تهرانی  است؛ البته باید گفت که کتاب‌فروشان از میزان استقبال مردم شگفت‌زده شدند.

رمضانی ادامه داد:‌ توجه به حلقه آخر صنعت نشر امسال، ویژه در نمایشگاه کتاب دیده شده است و البته این حضور به ناشران آسیبی وارد نمی‌کند، نگاهی به آمار فروش روز نخست نمایشگاه نشان می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته سهم ناشران کاسته نشده؛ خوشبختانه اکنون تجمع تقاضا در جایی است که سایر زنجیره‌های صنعت را هم ساماندهی می‌کند

وی با بیان اینکه از کتاب‌فروشان می‌خواهیم آثار خریداری شده را با سرعت بیشتری بسته‌بندی کنند، گفت: آیین‌نامه نمایشگاه در سمت مخاطب است و در این موضوع جدی است، در آیین‌نامه پیش‌بینی شده اگر ارسال بسته‌ها اگر در زمان مقرر نشود به هیات رسیدگی به تخلفات معرفی می‌شوند و احتمال محرومیت در دوره‌های آتی وجود دارد؛ زیرا موظف هستیم ذائقه خریداران کتاب را شیرین نگه داریم.

رمضانی در پایان درباره سرنوشت تخصیص بن به معلمان و کارگران نیز توضیح داد: در این زمینه تخصیص بن به معلمان وعده بانک ملی و بن برای کارگران در گفت‌وگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت‌‌هایی شده بود، در این زمینه و اگر منابع تامین شود زمینه نمایشگاه برای تحقق این مسائل آماده است.

رمضانی در این بخش درباره اطلاعات و آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه توضیح داد: امسال نمایشگاه در فضایی به وسعت ۱۲۵ هزار مترمربع برگزار شده است، با این وسعت ما همچنان شاهد حضور جمعیت زیادی هستیم که برای ناشر و رسانه قابل ارزیابی است، هرچند روش متقنی نداریم.

وی همچنین درباره عرضه اسباب‌بازی و بازی‌های فکری در بخش کودک و نوجوان، گفت: عرضه اسباب‌بازی به‌صورت مجزا در نمایشگاه طبق آیین‌نامه ممنوع است اما اگر اسباب‌بازی ملحق کتاب باشد، ایرادی ندارد؛ البته مطابق تشخیص ناظران سالن‌ها به این موضوعات رسیدگی می‌شود.

رمضانی در ادامه درباره مدت زمان تحویل بسته‌های پستی نیز عنوان کرد:‌ طبق توافق قرار است میانگین وصول بسته‌ها از تحویل به پست تا تحویل به خریدار بیش از ۷۲ ساعت نباشد؛ البته در دوره‌های قبل نمونه‌هایی هم وجود داشت که مرسوله‌های پستی ظرف مدت ۲۴ تا ۳۰ ساعت هم رسیده است.

اختصاص ارز به کتاب خارجی، موضوع دیگری بود که در این نشست درباره آن سوال شد، رمضانی در این زمینه گفت: طبق توافق انجام شده، نرخ ارز صرافی در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه مبنا قرار داده شده و این ارز فقط متعلق به ایام نمایشگاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها