سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
«کتابخانه‌های اشتغال‌زا» راه به‌روزرسانی کتابخانه‌های عمومی/ کارکردهایی که باید ارتقا یابد

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه نقش اساسی دارند که ایده «کتابخانه‌های اشتغال‌زا» یکی از روش‌های به‌روزرسانی کارکردهای این نهادهای فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان؛ ترویج مطالعه به خصوص در بین نسل جوان و راهکارهای متفاوتی دارد. برخی از ضرورت آگاهی خانواده‌ها صحبت می‌کنند و برخی دیگر کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان را بسیار مؤثر می‌دانند.

به عبارتی تمام این موارد درست است یعنی هم خانواده‌ها نقش اساسی در کتابخوان شدن فرزندان دارند و هم نهادهای حاکمیتی می‌توانند کتابخوانی را به‌خوبی ترویج کنند اما چرا در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم؟
 
یک کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایبنا ضمن بیان اینکه روش‌ها و کارکردهای حوزه کتاب در کشور متناسب با شرایط به روز نشده است، گفت: تفکر حاکم بر کتابخانه‌ها همان تفکر حاکم در دهه ۷۰ خورشیدی است و تنها اندکی تغییر را در شیوه اجرا مشاهده می‌کنیم.

محمد حسن کریمی بیان کرد: به عبارت دیگر کتابخانه‌ها کماکان محل امانت دادن کتاب هستند در حالی که کتابخانه عمومی امروز نقشی فراتر از امانت‌دهی کتاب دارد و به عبارت دیگر کتابخانه عمومی محل کنشگری فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی است.

وی افزود: ما امروز در بسیاری کشورهای دنیا شاهده ایده کتابخانه‌های اشتغال‌زا هستیم موضوعی که در کشورمان اصلاً وجود ندارد از این رو نیاز است که کارکردهای کتابخانه‌های عمومی در کشورمان به‌روز شود تا بتوانیم بهتر از ظرفیت این نهادها بهره گیری کنیم.

کتابداران باید ساز و کار به روزتری را آموزش ببینند

دیگر کنشگر مسائل کتاب استان سمنان با بیان اینکه کتابداران حاضر در کتابخانه‌های عمومی نیز باید ساز و کار به روزتری را آموزش ببینند به خبرنگار ایبنا گفت: این افراد به عنوان مشاوران و کنشگران عرصه کتاب و فرهنگ باید نقش ایفا کند اما در ساز و کار کنونی شاهد هستیم که به کارمندانی مبدل شدند که در قید و بند ساعات اداری قرار داشته و یک وظیفه معین را انجام می‌دهند تا ساعت کار اداری به پایان برسد.

اشکان میرحسنی که ۱۱ سال عضو کتابخانه شاهرود است، افزود: امروز کتابداران باید با آموزش بهتر خودشان به کنشگران عرصه فرهنگ بدل شوند زیرا ظرفیت‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

وی افزود: مهم‌تر از آن فضای کتابخانه است، کتابخانه باید به‌نحوی باشد که به‌ویژه جوانان و نوجوانان را بتوانند با خود همراه کند و نباید فراموش کرد که مواجهه، رکن مهم اثرگذاری فرهنگی است یعنی فرد با مواجهه اول با کتابخانه باید احساس کند که به محیطی فرهنگی وارد شده که با اداره تفاوت دارد اما متأسفانه کتابخانه‌های عمومی ما امروز نقش ادارات امانت دهی کتاب را بر عهده دارند.

هرچند در سال‌های اخیر این اهمیت به درستی درک شده و تلاش‌هایی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد اما به واقع اثرگذار نیستند چرا که مجموعه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشورمان با مشکل مخاطب سنجی روبرو است.



ما در عرصه فرهنگ به خصوص کتابخوانی در سال‌های اخیر یک شیوه خاص را در پی گرفته‌ایم به عبارت دیگر شیوه برنامه‌ریزی ما همواره از بالا به پایین بوده است.

 تعویض چرخه برنامه‌ریزی در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند کتابداران را از حوزه انفعال خارج کرده و به کنشگران و برنامه‌ریزان در عرصه فرهنگی بدل کند تا بتوانیم کنشگری مناسب فرهنگی را در این مجموعه‌ها شاهد باشیم.

به روز کردن نقش کتابداران در کتابخانه‌های عمومی و همچنین امکان مخاطب‌سنجی را به مجموعه کتابخانه‌های عمومی می‌بخشد تا بتواند برنامه‌های مفید بهتری را اجرا کند.

هرچند در سال‌های اخیر شاهد اجرای کارگاه‌ها همچنین آموزش‌ها در بخش‌های مختلف و برنامه‌های فرهنگی کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان هستیم اما به دلیل ضعف مخاطب‌شناسی این برنامه‌ها همواره با یک دایره افراد مشخص و بدون تغییر اجرا می‌شوند و به عبارت دیگر در جذب افراد بیشتر از گروه‌های متنوع‌تر موفق عمل نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها