یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
«گرامافون» روایت سال‌های پایانی از زندگی همسر وزیر خارجه مصدق

کتاب «گرامافون» روایت دوازده سال آخر زندگی «پریوش سطوتی» همسر دکتر «حسین فاطمی» وزیر خارجه دکتر «محمد مصدق» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر روزنه کتاب «گرامافون» مروری به زندگی پریوش سطوتی نوشته مشترک صادق زیباکلام و خانمیرزا(لیلا) زیباکلام را به چاپ رساند.

صادق زیباکلام، استاد سابق دانشگاه تهران در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شاید بتوان گفت کتاب «گرامافون» روایت دوازده سال آخر زندگی «پریوش سطوتی» همسر دکتر «حسین فاطمی» وزیر خارجه دکتر «محمد مصدق» است. در عین حال هم درست نیست. چون من فقط 19 ماه از آن 12 سال نزدیک ایشان بودم. دقیق‌تر گفته باشم من اواخر مرداد 1388 با ایشان آشنا شدم تا قبل از آن حتی نمی‌دانستم که همسر دکتر فاطمی در قید حیات هستند. آشنایی با ایشان را یک فرصت تاریخی تصور می‌کردم به منظور آگاهی از زندگی دکتر فاطمی و ماجراهای ملی شدن صنعت به کمک خاطرات خانم فاطمی. آشنایی‌مان قریب به 19 ماه به درازا کشید. «خانم فاطمی» به دعوت آقای احمدی‌نژاد به ایران آمده و میهمان ویژه ایشان بودند...

شش سال بعد در بهمن 96 که پارلمان انگلستان من را برای یک سخنرانی به لندن دعوت کرده بود، ایشان را که دچار عارضه قلبی و در بیمارستان بستری شده بود، ملاقات کردم و این آخرین دیدارمان بود. چهار سال بعد در اول اسفند 1400 در همان بیمارستان فوت می‌شود. کتاب در حقیقت شرح ماجراهای آن 19 ماه است، اما ناگزیر، گریزی هم به زندگی پریوش سطوتی یا همان خانم فاطمی ازدواج از زمانی که او در سن 16 سالگی، با دکتر فاطمی ازدواج می‌کند تا هجرتش به انگلستان بعد از ترور دکتر فاطمی و در نهایت سال‌های پایانی زندگی‌اش می‌زنیم. علت انتخاب نام کتاب، دستگاه گرامافونی بود که دکتر مصدق به عنوان کادوی ازدواج به پریوش و دکتر فاطمی هدیه می‌دهند. گرامافونی که بعد از هفتاد سال و در کمال ناباروی سر از اطاق پذیرایی منزل‌مان درمی‌آورد.

نشر روزنه کتاب «گرامافون» مروری به زندگی پریوش سطوتی نوشته مشترک صادق زیباکلام و خانمیرزا(لیلا) زیباکلام در 140 صفحه را به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها