دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کمساری: تمرکز بر ادبیات دینی کودک و نوجوان، حسن‌زاده آملی را مدیری موفق کرد/ رمضانی: ریل‌گذاری برای نویسندگان از دغدغه‌های شخصی حسن‌زاده آملی بود

کمساری گفت: یکی از دلایلی که سبب شده از عبدالله حسن‌زاده آملی به عنوان یک مدیر فرهنگی موفق تجلیل کنیم این است که او در این حوزه هم دارای صلاحیت‌های کارشناسی است و هم سالهاست این حوزه را رها نکرده و یک استراتژی بلند مدت و هدف را برای خود تعریف کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امروز دوشنبه 15 اسفندماه 1401، آیین بزرگداشت حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده آملی و رونمایی از کتاب «پنجره فیروزه‌ای» با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و حجج اسلام‌ شیخ‌علی کمساری، محمدرضا زائری و علیرضا سبحانی نسب و همچنین جمعی از نویسندگان در سرای کتاب موسسه خانه‌ کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

سبحانی‌نسب مدیر انتشارات جمال در ابتدا ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به کسانی که برای تقدیر از چهاردهه فعالیت و خدمت آیت‌الله عبدالله حسن‌زاده آملی در عرصه ادب، فرهنگ و هنر در مراسم حضور یافته بودند، به توضیحاتی درباره کتاب و تولید محتوای دینی پرداخت و گفت: وقتی محتوا را دیدم به نظرم آمد که لازم است پیشینه‌ای ارائه بدهیم که بگوییم از کجا شروع کردیم و به کجا رسیدیم و سختی‌های مسیر کجا بوده است.
 
او ادامه داد: آملی در این کتاب بیان کرده است که در مباحث دینی برای کودکان ما از جایی شروع کردیم که هنر شناخته نشده بود و تلاش زیادی کردیم تا به یک مانیفست و مبانی رسیدیم که برای اهل بیت چگونه باید تصویرگری، ویرایش و نگارش کرد و چگونه باید کار می‌کردیم که مقبول فضای فرهنگی 30سال پیش قرار بگیرد.
 

او افزود: شاید امروز از جامعه روحانیت بازخواست شود که چرا هنوز در این مسیر عقب هستید ولی اگر ما بگوییم از کجا شروع کردیم و به کجا رسیدیم بخشی از این عقب‌ماندگی توجیه می‌شود. زیرا یک فضای فکری‌ حاکم بود که با هنر و ادبیات دینی کودک آشنا نبودند و این مسیر با سختی‌ها و شبنامه‌ها رو‌به رو بود تا به اینجا رسیده است. بنابراین اگر کسی خواست درباره ادبیات دینی کودک و نوجوان قضاوتی داشته باشد بداند این 30 سال با چه زحمتی به نقطه فعلی رسیده است و از این نقطه به بعد شاگردان علامه در حال طی کردن بقیه مسیر هستند.

او در انتها اظهار امیدواری کرد که این کتاب مبنایی باشد برای کسانی که می‌خواهند این مسیر را طی کنند تا بیشتر درباره مسیری که هریک به سختی طی کردند بنویسند و این منبعی برای درست قضاوت کردن دوستان جدید و قوت گرفتن آنها شود.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، حسن‌زاده آملی را با دو تعبیر مدیریت آقازادگی -در جنبه فردی- و مدیریت فرآیند -در جنبه اجتماعی- توصیف و بیان کرد: در بخش اجتماعی و مدیریت فرآیند معمولا تبدیل کردن رویداد به فرآیند مدیریتی می‌خواهد که بسیار دشوار است کاری که حسن‌زاده آملی در آن سال‌ها انجام داد مثل سلام بچه‌ها و پوپک و ... مستقلا نیاز به یک پژوهش دارد که ما روی این بخش متمرکز نشدیم.

او اظهار کرد: وقتی انقلاب رخ داد، حوزه‌های علمیه متصدی اداره جامعه شدند و حالا حوزه‌ها با عرصه‌هایی مثل هنر، سینما، موسیقی و ادبیات کودک و نوجوان مواجه شدند و تعامل حوزه و نهاد دین با این عرصه‌ها خودش نیاز به پژوهش دارد. آن هم در فضایی که ادبیات کودک نوجوان دست جریان چپ است یک ایده و یک رویداد طی سال‌ها در این فضا شکل می‌گیرد و تبدیل به یک فرآیند می‌شود.

او به جنبه شخصیتی عبداالله حسن‌زاده نیز تحت عنوان مدیریت آقازادگی اشاره کرد و گفت: شخصیت عبداالله حسن‌زاده در این 30، 40 سال از این جهت قابل تحسین است که اگر کسی او را نمی‌شناخت برایش باور پذیر نبود که او پسر علامه حسن‌زاده آملی است. هرچند کسی که اهمیت حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان را درک کند یک تواضع و فروتنی در رفتار و نوع تعاملش وجود دارد.
 

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شیخ‌علی کمساری سخنران دیگر این برنامه بود که اظهار کرد: به جز حسن سلوک حسن‌زاده آملی که همه نسبت به آن واقف هستند چند ویژگی دیگر وجود دارد که می‌تواند ملاک و معیار برای تمام کسانی باشد که می‌خواهند در حوزه فرهنگ کار کنند. زیرا خیلی‌ها تصور می‌کنند در حوزه فرهنگ صاحب تفکر و اثر هستند و نه خودشان و نه کسانی‌که آنها را منصوب می‌کنند فکر نمی‌کنند برای ورود به این حوزه نیاز به یک‌سری شایستگی‌ها و صلاحیت‌های سخت‌گیرانه وجود دارد.

او ادامه داد: حوزه فرهنگ یک حوزه سهل ممتنعی است و وقتی دقیق‌تر به آن نگاه شود متوجه می‌شویم که حتما به صلاحیت‌های متعددی برای سپردن زمام کارها در این حوزه نیاز است و اگر کسی بخواهد در حوزه فرهنگی آسیب‌شناسی کند، مدیریت‌های غیرکارشناسی، گسسته و غیرمستمر و همچنین تغییرات مدامی که در این حوزه شاهد هستیم، مشکلی جدی در این عرصه است.

او افزود: یکی از دلایلی که سبب شده عبدالله حسن‌زاده آملی را به عنوان یک مدیر فرهنگی موفق تجلیل کنیم این است که او در این حوزه هم دارای صلاحیت‌های کارشناسی است و هم سالهاست این حوزه را رها نکرده و یک استراتژی بلند مدت و هدف را برای خود تعریف کرده و سالها در این مسیر حرکت کرده است. یکی از رموز موفقیت او در حوزه فرهنگ همین طی کردن خط مستقیم و پیوستگی و تمرکزش بر ادبیات کودک و نوجوان بوده است.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در ادامه این برنامه سخن گفت و خاطره‌ای را از مصاحبت با حجت‌الاسلام حسن زاده آملی در جلسات مربوط به ادبیات کودک و نوجوان بیان و اظهار کرد: زمانی که مجموعه آثار به‌نشر منتشر می‌شد و دو هفته یکبار طی جلسه‌ای با حضور ایشان در تهران این آثار بررسی می‌شد، روزی درباره یکی از آثار بحث می‌کردیم که ایشان گفتند: چرا به نویسنده خرده می‌گیرید که چرا امام را در بیانت اینگونه تصویر کردی؟ مگر ما چقدر شمایل‌النبی و شمایل‌الامام داریم که دست نویسنده‌ها بدهیم تا آنها بتوانند یک متن پیراسته و بدون مشکل داشته باشند؟ اگر هم شمایل و مجموع روایاتی داریم چقدر روایات پیراسته را برای نویسندگان آماده کردیم تا نویسندگان بتوانند از آن الهام بگیرند؟

او ادامه داد: موضوع ریل‌گذاری برای نویسندگان از دغدغه‌های شخصی حسن‌زاده آملی بود که طی فعالیت‌های چند ساله خود داشت. برای معلمان و سیاست گذاران این حوزه طبعا این کتاب با توجه به دغدغه او مهم است تا بتوانند دقت لازم را داشته باشند.

رمضانی گفت: در جلسه‌ای که از کتاب تاریخ شفاهی مجله سلام -که انتشارات راه‌یار آن را منتشر کرده- رونمایی می‌شد، بحث مفصلی روی ادبیات کودک و نوجوان صورت گرفت. این دو کتاب می‌تواند نقشه عملیاتی را که ما بر اساس آن در ادبیات دینی کودک و نوجوان پیش آمده‌ایم، مشخص کند.




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها