یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
گروه‌های آموزشی با خلا متدلوژی در علوم اجتماعی مواجه هستند

رئیس دانشگاه امام صادق گفت: گروه‌های آموزشی که عنوان شد با خلایی مواجهیم و آن تمرکز بر متدولوژی علوم اجتماعی است. علوم اجتماعی وقتی می‌خواهد تغییر کند مبتنی بر یک روش‌شناسی است که باید روی این مبانی که می‌تواند در تحول نقش‌افرین باشد سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی  در «نخستین جشنواره کتب درسی دانشگاهی در علوم انسانی و اسلامی» که صبح امروز در سازمان سمت برگزار شد بیان کرد: کتاب درسی در هدایت جامعه بشری در مسیر تمدنی جایگاه والایی دارد و  از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این امر مهم دغدغه اصلی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

او ادامه داد: در این راستا شورای تحول علوم انسانی و سازمان سمت به طور مشخص در تولید کتاب درسی ماموریت پیدا کردند و در طول سالیان متمادی تجربه ارزشمندی را در تولید کتاب درسی کسب کردند.

مهدوی زادگان افزود: سازمان سمت با تجربه بیش از 30سال تلاش علمی و تولید بیش از 2500 جلد کتاب درسی توانست به یک اصل ضروری دست یاید و به آن تاکید کند و آن این است که ما باید التفات و توجه بیشتر و جدی تری را به کتاب درسی بدهیم و آن را موضوع کار خود قرار دهیم و نسبت به دوره‌های پیشین توجه بیشتری به آن کنیم.

او ادامه داد: اگر نقش و جایگاه کتاب درسی دانشگاهی را شناخته باشیم لازم است که امروز بیش از گذشته کتاب درسی را موضوع کار خود قرار دهیم و نسبت به دوره‌های پیشین توجه بیشتری را به آنها داشته باشیم. لذا بر پایه همین ضرروت ایده برگزاری جشنوراره کتاب درسی دانشگاهی شکل گرفت و به همت پرسنل این سازمان اعم از کارشناسان و گروه های تخصصی و مدیران نخستیم جلسه را برگزار کردیم.

او ابراز امیدواری کرد که اولین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اسلامی با همه ضعف‌ها و کاستی‌هایی که هر اولین دارد، دستاورد ارزشمندی را برای آینده به همراه آورد.

پروانه شاه‌حسینی دبیر جشنواره کتب درسی در ادامه این نشست گفت: با توجه به اساسنامه سمت که در زمینه تالیف کتب درسی است، این سازمان دوره‌ها و سمینارهایی در این زمینه برگزار کرده است. سمت استانداردهایی دارد که در کتاب‌های درسی خود آن‌ها را رعایت می‌کند.

او اظهار کرد: یکی از شاخص‌های سمت، مطابقت با سرفصل‌های وزارت علوم است. ۲۱ گروه تخصصی معرفی شدند و در نهایت ۳ کتاب به عنوان برگزیده (رسانه شناسی اثر محسنیان راد، سیستم ارزشیابی عملکرد دوره‌ای حکمرانی اثر علی‌اصغر پورعزت، و تحلیل سیاسی در زیست جهان ایرانی اسلامی اثر محمدعلی فتح‌الهی) و همچنین ۹ کتاب به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. 

او افزود: در این جشنواره کتاب‌های چاپ اول در سه سال اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و بر آموزشی بودن آثار تاکید شد. مهم‌ترین تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های مشابه همانطور که از اسمش پیداست، در قید کتاب درسی آموزشی دانشگاهی است. این شاخص برای تولید 
سنجه ما میزان مطابقت متن کتاب با سرفصل‌های وزارت علوم است علاوه بر این در بررسی و ارزیابی شاخص های دیگری در نظر گرفته شده اند.

شاه‌حسینی گفت: روزآمدی، تناسب با مسائل جامعه، رعایت اصول اخلاق پژوهش، نوآوری، رفع نیازهای علمی و شیوایی و رعایت زبان فارسی و رسم‌الخط فارسی از جمله معیارهای بررسی کتب است.

شاه‌حسینی اظهار کرد: کتاب‌ها توسط 77 داور ارزیابی شدند و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به استثنای گروه اقتصاد، فقه، حقوق و ادبیات عرب که کتابی در آنها انتخاب نشد، 14 اثر حائز حداکثر امتیاز شده و به مرحله گزینش در کمیته علمی رسیدند.

در ادامه این برنامه حسینعلی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اسلامی پدیده ارزشمندی است که هم فرصتی برای ارزیابی چالش‌های موجود است و هم بررسی و مطالعه و پیشنهادی برای بایسته‌های کتاب آموزشی تراز.

او گفت: ما درباره تحول علوم انسانی مشخصا در حوزه کتاب درسی شاخصه‌هایی داریم که باید ارتقا یابد. یکی از این شاخصه‌ها برای انتخاب کتاب همپوشانی سرفصل‌هاست که اصالت محتوا، روزآمدی و شاخص‌های ناظر بر شکل از بایسته‌های این سرفصل‌هاست.

سعدی توضیح داد: در گروه‌های آموزشی که عنوان شد با خلایی مواجهیم و آن تمرکز بر متدولوژی علوم اجتماعی است. علوم اجتماعی وقتی می‌خواهد تغییر کند مبتنی بر یک روش‌شناسی است که باید روی این مبانی که می‌تواند در تحول نقش‌افرین باشد سرمایه گذاری کنیم زیرا با یک روش شناسی واحد نمی‌توان وارد علوم اجتماعی شد و در کتاب درسی باید بتوانیم روش‌شناسی را به دانشجو منتقل کنیم.

او افزود: اقتصاد اسلامی اقتصادی است که بتواند مساله ارزش زمان را حل کند و اصل تقابل اقتصاد لیبرالیستی و اصل موضع نزاع اینجاست.

او همچنین درباره روزآمدی در علوم انسانی و اجتماعی بیان کرد: روزآمدی مساله روز است و مباحث را باید با توجه به نیاز روز مخاطب تولید کرد.

او در انتها عنوان کرد: علوم سیاسی باید بتواند مساله اراده انسان را در حوزه قدرت شکل دهد و در هر حوزه دیگری که سرمایه گذاری کنیم ناظر بر مساله قدرت است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها