سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
این جشنواره محرکی برای توسعه کمی و کیفی کتاب‌های درسی است

مهدوی‌زادگان در نشست خبری نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی، بر این موضوع تاکید کرد که این جشنواره یک محرک برای استادان دانشگاهی است که موضوع کتاب‌های درسی را بخشی از کار خود قرار بدهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی با حضور داود مهدوی‌زادگان رییس سازمان سمت و پروانه شاه‌حسینی دبیر جشنواره، سه‌شنبه 2 اسفند 1401 در سازمان سمت برگزار شد.
 
مهدوی‌زادگان با اشاره به تاریخ تاسیس سازمان سمت بیان کرد: سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی، ایده‌ای بود که سال 1363 از طرف مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و مورد حمایت مرحوم امام خمینی (ره) قرار گرفت؛ به تصویب رسید و از سال 1364 کارش را با ریاست مرحوم دکتر احمدی شروع کرد. ایشان بیش از 30 سال ریاست این سازمان را بر عهده داشتند. دکتر احمدی سازمان را از صفر آغاز کرد و به اینجا رساند.
 
وی اضافه کرد: ما بیش از 2500 عنوان کتاب تا کنون چاپ کرده‌ایم. وظیفه اصلی سازمان سمت تولید کتاب‌ درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی است، بنابراین کار ما یک کار تخصصی است. بنده حدود یک سال است که از طرف آقای زلفی‌گل ریاست این سازمان را برعهده گرفته‌ام. از همان ابتدا نیز موضوع اصلی سمت که تولید کتاب دانشگاهی و درسی است را هدف اصلی خود قرار دادیم.
 
مهدوی‌زادگان عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم به جایگاه واقعی و اساسی سازمان که یک کتاب مرجع درسی است، برسیم. در همین زمینه نیز به نظرمان آمد که کتب درسی اگرچه جایگاه خود را دارد اما همچنان با جایگاه شایسته و بایسته‌اش فاصله دارد.
 
رییس سازمان سمت با اشاره به دانشگاه و ارکان اصلی‌اش، توضیح داد: دانشگاه، سه رکن دارد، استاد، دانشجو و کتاب‌های درسی که به نظر بنده هر سه رکن اهمیت فراوانی دارند. هر کدام از این بخش‌ها، اگر نباشد، دانشگاه شکل نمی‌گیرد. درباره رکن سوم، به نظر می‌رسد که باید جایگاه ویژه کتاب‌های درسی، بیشتر برای جامعه و محافل علمی جا بیفتد. در حال حاضر غالب کتاب‌های درسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود در چارچوب شاخص‌های کتاب درسی تالیف نشده است.
 
وی افزود: معمولا اساتید بزرگی کتاب‌های درسی را تالیف کرده‌اند و آن کتاب‌ها به عنوان منبع درسی جا افتاده است، اما اینکه به صورت تخصصی کتاب درسی را با شاخص‌های خودش تعریف کنیم، هنوز جایگاه واقعی خودش را پیدا نکرده است. همین امر نیز باعث شد این انگیزه ایجاد شود که ما یک محرک‌هایی را تولید کنیم که به واسطه این محرک‌ها، اساتید ما به این سمت بروند که کتاب‌های درسی را نیز بخشی از کار خود قرار بدهند. این شد که ما برگزاری یک جشنواره تخصصی را به عنوان یک محرک، در دستور کار قرار دادیم.
 
مهدوی‌زادگان در پاسخ به این پرسش که تمایز این جشنواره با جشنواره‌های دیگر در چیست، بیان کرد: جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود اما بنده معتقدم که جشنواره‌ها باید به سمت تخصصی‌شدن پیش بروند و از نظر کیفی بهره بالایی داشته باشند. این جشنواره با همین انگیزه، نخستین دوره‌اش آغاز می‌َشود. ما یک جشنواره کتاب درسی داریم که تخصصا در همین زمینه کارش را انجام می‌دهد. امیدواریم ارزش‌های این جشنواره مشخص شود و اساتید دانشگاهی و حوزوی نیز بخشی از کارشان را به این حوزه اختصاص دهند. استغنای دانشگاه از کتب درسی اولین هدف ما از برپایی این جشنواره است و امیدواریم بتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.
 
شاه‌حسینی نیز به عنوان دبیر جشنواره، به بخش‌های مختلفی که در این جشنواره برگزار می‌َشود اشاره کرد و گفت: با توجه به اساس‌نامه سازمان سمت که در زمینه تولید کتاب‌های درسی و دانشگاهی است، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متعددی در نظر گرفته شده که در این جشنواره برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها