جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
«شناخت‌نامه فرید» منتشر شد

کتاب «شناخت‌نامه فرید» به کوشش کاظم رستمی با نگاهی به کارنامه ادبی قادر طهماسبی در قالب صحبت‌های خود شاعر و نقد و نظر دیگر بزرگان شعر و ادبیات معاصر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قادر طهماسبی متخلص به فرید از بزرگان شعر انقلاب اسلامی است که بسیاری از اشعار وی با حافظه تاریخی مردم ایران گره خورده و زمزمه سروده‌هایش بر لبان عاشقان جریان دارد.

عمده مضامین سروده‌های طهماسبی در حوزه شعر آیینی، انقلاب و دفاع مقدس است و برخی از اشعارش پس از سال‌ها نیز در اذهان ایرانی‌ها ماندگار شده است. از جمله این سروده‌ها می‌توان به شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» اشاره کرد.

«شناخت‌نامه فرید» را کاظم رستمی تدوین کرده و منشوری است که از جوانب و زوایای گوناگون به بررسی شعر و زندگی شاعرانه فرید می‌پردازد.

کتاب «شناخت‌نامه فرید» شامل صحبت‌های خود شاعر و نقد و نظر دیگر بزرگان شعر و ادبیات معاصر از جمله یوسفعلی میرشکاک، رضا اسماعیلی، علی‌محمد مؤدب، منوچهر اکبری، محمدحسین انصاری‌نژاد، محمود براتی، مریم نافلی، سعید بیابانکی، محمود حبیبی کسبی، محمد رمضانی فرخانی، کمال شفیعی، حمیدرضا شکارسری، سینا علی‌محمدی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدعلی عمومی، علیرضا لبش، سیدعبدالجواد موسوی، محمدرضا وحیدزاده، قربان ولیئی و کاظم رستمی است.

این شناخت‌نامه به بهانه معرفی این شاعر انقلابی، جریان شعر انقلاب و دفاع مقدس را نیز از منظر این شاعر به نوعی بررسی می‌کند. می‌تواند برای کسانی که در جست‌وجوی تصویری دقیق‌تر از شعر معاصرند، کارآمد باشد.

نمونه‌ای از اشعار قادر طهماسبی:
«سر نی در نینوا می‏‌ماند اگر زینب نبود
کربلا، در کربلا می‏‌ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ
پشت ابری از ریا، می‌‏ماند اگر زینب نبود

چشمه فریاد مظلومیتِ لب‌تشنگان
در کویر تَفته جا می‌‏ماند، اگر زینب نبود...

ذوالجناح دادخواهی، بی‌سوار و بی‌لگام
در بیابان‏‌ها رها می‌‏ماند، اگر زینب نبود

در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه‏‌ها می‌‏ماند، اگر زینب نبود»

شهرستان ادب، کتاب «شناختنامه فرید» را اخیرا در ۳۱۵ صفحه منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها