یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
خاطرات و اسناد مرتبط با نقش فعالان چاپ و نشر در پیروزی انقلاب اسلامی منتشر می‌شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «چاپ و نشر در انقلاب اسلامی ۵۷» گفت: امیدوارم بتوانیم به همت اداره چاپ و نشر، به‌زودی خاطرات و اسناد مرتبط با این حوزه را گردآوری و تدوین کنیم‌.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «چاپ و نشر در انقلاب اسلامی 57» به روایت همراهان نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی در ضیافتی با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان صنعت چاپ یکشنبه (30 بهمن‌ماه) در مجموعه فرهنگی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این نشست، یاسر احمدوند، در سخنانی با تقدیر از برگزاری این رویداد، گفت: امیدوارم بتوانیم با حرکتی که به همت دفتر چاپ و نشر آغاز شده است و ادامه پیدا می‌کند، خاطرات و اسناد مرتبط با این حوزه گردآوری و تدوین کنیم‌ و خاطرات شفاهی فعالان این عرصه و اسناد منتشر شود.

وی افزود: فعالان صنف نیز کمک کنند تا این کار به سرانجام برسد و کتاب منتشر شود تا این کار تقدیر و تجلیل از زحمت‌کشان این عرصه باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نقش فعالان فرهنگی در ترویج پیام‌های امام خمینی‌(ره) اشاره و عنوان کرد: آثار منتشر شده به تفکرات مبارزان انقلابی در آن دوران بی‌نظیر و بی‌بدیل اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: همه باید برای سربلندی ایران تلاش کنیم، ایران با دستان ما و فرزندان‌مان ساخته می‌شود و پیش می‌رود، هیچ عضو خارجی و خودفروخته کمکی به پیشرفت کشور نمی‌کند و کسانی که مردانه و جانانه ایستادند تا کشور مقتدرانه روی پای خود بایستد، در مقابل هجوم ارتش بعثی مقاومت کرد و رژیم جبار و سفاک پهلوی را به زانو در آورد.

احمدوند با بیان اینکه مردم امروز با تکیه بر دست، فکر و ذهن خود از مشکلات عبور خواهیم کرد، گفت: هدف انقلاب اسلامی ایران، رسیدن به قدرت نبود، بلکه می‌خواستیم پرچم دین اسلام را برافراشته کنیم و سنت‌های الهی را جاری کنیم، در این میان هر جایی، کاری غیر از این انجام داد، انحراف او بوده است، باید در مسیر نهضت حضرت مهدی‌(عج) حرکت کنیم.

در ادامه این نشست، علی‌اکبر ابراهیمی، با اشاره به جایگاه صنعت چاپ و اهمیت آن در انقلاب ۵۷ گفت: در این راه افراد بسیاری برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند و قبل و بعد از انقلاب نقش‌آفرینی داشتند ‌و یار و یاور امام(ره) شهدا و مردم ایران بودند.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر با بیان اینکه معتقدیم جایگاه صنعت چاپ و اهمیت آن در تکثیر جریان انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است، گفت: فعالان این حوزه اقدامات تاثیرگذاری بر به کرسی نشاندن پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و این نشست با هدف تقدیر و تشکر از کسانی است که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشتند‌.

وی افزود: چاپخانه‌داران زیادی در تهران، قم، مشهد و شهرهای دیگر در ایام پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند و امروز تنها بخشی از آن‌ها را دور هم جمع کرده‌ایم.

تلاش‌هایی از جنس کار انقلابی حمید غفاری، فعال حوزه چاپ و نشر به نمایندگی از فعالان حوزه چاپ پشت تریبون بود و در سخنانی با اشاره به ارزشمند بودن برگزاری نشست‌های گردهمایی فعالان حوزه‌های تخصصی، گفت: پیشکسوتان و مبارزان قبل از انقلاب، میراث ماندگار انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: امروز گرد هم آمدیم تا از بهترین جهادگران و یادگاران انقلاب اسلامی تقدیر کنیم، افرادی که خالصانه و بی‌دریغ به پیروزی انقلاب ایران کمک کردند.

در ادامه نشست، مصطفی زمانی، مدیر نشر پیام آزادی انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی دانست و گفت: نقش صنعت چاپ در انتشار کتاب و حتی اعلامیه‌ها تاثیرگذار بود و بسیاری از فعالان این حوزه با تلاش‌های خود اقدامات بزرگی کردند‌‌. فعالیت‌های فرهنگی نقش مهمی در پیشبرد انقلاب داشت و به فرهنگی شدن این انقلاب کمک زیادی کرد.

مرتضی آخوندی، مدیر نشر دارالکتب اسلامیه نیز به ذکر یک خاطره از آن دوران اشاره کرد و گفت: در آن زمان ناشران از ترس ماموران کتاب‌ها را حفاظت می‌کردند و به سختی کتاب چاپ می‌کردند، زیرا کتاب‌ها قبل از انتشار باید اجازه انتشار دریافت می‌کردند. با این وجود کار خود را با چاپ اعلامیه و کتاب انجام می‌دادیم.

آخوندی با بیان اینکه انقلاب ۵۷، انقلابی فرهنگی بود، ادامه داد: اساس این فرهنگ به همت آیت‌الله طباطبایی در «تفسیر المیزان» آغاز شد و با آثار دیگر ادامه پیدا کرد.

در ادامه قاسم تبریزی، مدیر نشر پژوهش‌های اسلامی نیز با تشریح پنج جریان در نشر ایران، گفت: نخستین جریان وابسته به دربار، دومین جریان وابسته به چپ‌ها و سومین جریان وابسته به غرب بود و فرهنگ اروپا بود. جریان چهارم ناشران کاسب کار بودند و برایشان مهم نبود چه چیزی منتشر می‌کنند و در آخر ناشران اسلامی که کتاب‌های دینی منتشر می‌کردند.

در بخش دیگر این مراسم نیز نادر قدیانی به ذکر خاطراتی از فعالیت‌‌ها و اقدامات خود در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و در ادامه سید مسعود پیمان، عزت مطهری و اسحاق ابراهیمی نیز به ذکر خاطراتی از تلاش‌ها و فعالیت‌هایشان در مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند.

این فعال حوزه چاپ و نشر  در ادامه سخنانش توضیحاتی درباره فعالیت‌های ناشران حوزه اسلامی و تاثیرگذاری آن‌ها بر انقلاب ۵۷ ارائه داد. در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و یک کتاب نفیس از ناصر کلاری، مدیر چاپ پیام نو، مصطفی زمانی وجدانی، مدیر چاپ پیام آزادی، قاسم تبریزی، مدیر نشر پژوهش‌های اسلامی، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، علی نیکوسخن، فعال چاپ و نشر، قاسم نصرالله‌پور، مدیر صحافی نصرالله‌پور، قاسم نظیفی، مدیر انتشارات اسلامی، مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتاب اسلامی، سیدمسعود پیمان از روزنامه مهد آزادی، اسحاق ابراهیمی، مدیر صحافی صداقت، محمد عربستانی، مدیر چاپخانه مهر، ابوالحسن فیروزجایی، مدیر انتشارات ابرون و عزت مطهری، صحاف پیشکسوت تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها