شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
نقش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی در شکل‌دهی ساختار فضایی شهر

در این کتاب تلاش شد تا نقش نظام‌های فکری، اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی گوناگون، تولید فضاهای شهری مورد بررسی قرار گیرد و تلاش شده با گردآوری مطالبی پیرامون این مقوله این امکان را در اختیار کارشناسان حوزه مطالعات شهری قرار دهد تا بتوانند نگاهی جامع و تطبیقی به اثرات متنوع اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی در شکل دهی ساختار و سازمان فضایی شهر داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شهر در پرتو اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی» با قیمت 100000 تومان و در 344 صفحه از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی روانه بازار نشر شده است. مولف کتاب شهر را یک نظام فضایی می‌داند که از ابعاد مختلف طبیعی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نهادی تشکیل شده است.

در این بین بعد سیاسی و نهادی به دلیل داشتن قدرت و سازوکار کنترل دیگر ابعاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل مناسبات سیاسی و قدرت متأثر از اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و تأثیر آن در توسعه فضای شهر همیشه مورد توجه جغرافیدانان و شهرسازان بوده است.

فضای شهری که در قالب یک شکل فیزیکی ظاهر می‌شود و عینی به چشم می‌آید یک محصول اجتماعی است. در واقع تولید فضا ابزاری است در دست اشخاص و گروه‌هایی که فضا را از آن خود می‌کنند تا مدیریت و استفاده از آن را در ید قدرت خود نگه دارند. بنابراین با روی کار آمدن هر نوع نظام سیاسی، تلاشی همه جانبه بر محو نمادهای نظام پیشین و خلق جلوه‌های نظام سیاسی جدید صورت می‌گیرد.

با توجه به این مطالب که بر شکل‌گیری فضاهای شهری متأثر از اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی تأکید دارد در این کتاب تلاش شد که نقش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی گوناگون در تولید فضاهای شهری به صورت نظری مورد بررسی قرار گیرد.

فضای شهری عرصه و تجلیگاه قدرت سیاسی و اجتماعی است علاوه بر این کانون‌های قدرت از گذشته تلاش کرده‌اند شاخص‌های نمادین قدرت خود را در شهر به رخ بکشند و در سازماندهی فضایی شهر نیز از قدرت و نفوذ خود بهره برده‌اند از این رو شهرها همواره بستر و هدفی برای جدال مبارزه و رقابت بر سر کسب قدرت بوده‌اند. تحولات دنیای کنونی جلوه نوینی از پویایی توسعه شهری را به نمایش گذاشته است که پیامد آن تبدیل شدن شهرها به عرصه و گره‌گاه اصلی کنش‌ها، فعالیت‌ها و فرایندهای متأثر از ساختار سیاسی اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جوامع و روابط جهانی است.

فضای شهر که در قامت یک فرم و شکل ناب ظاهر می‌شود و عینی به چشم می‌آید خود یک محصول اجتماعی است. تولید فضا شباهت بسیار به تولید کالاهای دیگر دارد به رغم این در هم تنیدگی‌هایی بین تولید کالا و تولید فضا برقرار است در واقع تولید فضا ابزاریست در دست اشخاص و گروه‌هایی که فضا را از آن خود می‌کنند تا مدیریت و استفاده از آن را در ید قدرت خود نگه دارند. بنابراین نظام‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، فضاهای مختلفی تولید می‌کنند.

هانری لفور با انتقاد از برداشت صرفاً علمی برنامه‌ریزان شهری از مفهوم فضا بر اهمیت بعد ایدئولوژیک و سیاسی فضا تأکید می‌کند و اعتقاد دارد که فضا یک موضوع علمی و جدا از ایدئولوژی یا سیاست نیست و همیشه سیاسی و ایدئولوژیک بوده و یک محصول اجتماعی است و مدیران نظام شهری به طور مستقل یا با تسلط در تخصیص منابع کمیاب و توزیع امکانات شهری نقش عمده‌ای بر عهده دارند.

با توجه به مباحث فوق که بر شکل‌گیری فضاهای شهری متأثر از اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی تأکید دارند در این کتاب تلاش شد تا نقش نظام‌های فکری اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی گوناگون، تولید فضاهای شهری مورد بررسی قرار گیرد چراکه نویسنده کتاب کمبود چنین اثری به عنوان یک مجموعه کامل و منسجم را درک کرده و تلاش شد که با گردآوری مطالبی پیرامون این مقوله این امکان را در اختیار دانشجویان و کارشناسان حوزه مطالعات شهری قرار دهد تا بتوانند نگاهی جامع و تطبیقی به اثرات متنوع اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی در شکل دهی ساختار و سازمان فضایی شهر داشته باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها