سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
برنامه داریم برای همه مدارس منطقه «دشتیاری» کتابخانه بسازیم

انجمن یاران جامع» روایتی از یک گروه مردم نهاد است که از ابتدای فعالیت خود تاکنون توانسته 18 مدرسه و سه کتابخانه روستایی در استان سیستان و بلوچستان احداث کند و با طرح آفتابگردان تاکنون 46 مدرسه روستای منطقه دشتیاری و بخش پلان سیستان و بلوچستان را صاحب کتابخانه کرده است.

پوران اسماعیلی، مدیرعامل انجمن «یاران جامع» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت‌های انجمن اظهار کرد: انجمن «ياران جامع» سازمانی مردم‌نهاد، غيردولتی و غيرانتفاعی است كه از سال 1389 شكل گرفت و شهريور 1395 در وزارت کشور ثبت شد. اين انجمن به همت دانش آموختگان «دبيرستان جامع شميران» تشکیل شده است و هزینه‌های خود را از طریق فراخوان و کمک‌های داوطلبانه مردمی تامین می‌کند.

وی افزود: انجمن فرهنگی آموزشی «یاران جامع» علاوه‌بر ساخت 18 مدرسه، کتابخانه‌سازی و تجهیز کتابخانه؛ فعالیت ترویج کتابخوانی را در سطح روستاها و مدارس استان سیستان و بلوچستان دنبال می‌کند. هدف این انجمن افزایش سطح آموزش و  سرانه مطالعه در مدارس از طریق تجهیز کتابخانه‌ها است. 

ساخت 3 کتابخانه روستایی در منطقه دشتیاری
اسماعیلی با یبان اینکه انجمن «یاران جامع» تاکنون 3 کتابخانه روستایی در استان سیستان و بلوچستان احداث کرده است، اظهار کرد: نخستین کتابخانه؛ کتابخانه «مهتاب» قاسم‌آباد در بخش کلاتان شهرستان بمپور استان سیستان و بلوچستان بود که  6‌سال پیش و با اعتبار 100 میلیون تومان احداث شد.
 
وی افزود: کتابخانه  عمومی خیّرساز «کامیاب» دومین کتابخانه‌ای است که انجمن یاران جامع چهار سال پیش در روستای صدیق زهی بخش پلان شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان با هزینه‌ای معادل 400 میلیون تومان ساخته است.
 
 

کتابخانه‌ که به یاد موسس انجمن یاران جامع ساخته شد
اسماعیلی با اشاره به ساخت کتابخانه مهرداد در روستای مسافرزهی منطقه دشتیاری نیز گفت: کتابخانه «مهرداد» سومین کتابخانه‌ای بود که از سوی این انجمن ساخته شد. این کتابخانه که 17 آذرماه سال جاری در روستای مسافرزهی منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان افتتاح شد؛ به همت خانواده مرحوم احمد شیرازی‌فر، از موسسان و عضو هیات مدیره انجمن «یاران جامع» نیز بوده، ساخته شد. 

وی  اظهار کرد: کتابخانه مهرداد 100 متر زیربنا و 300 متر مساحت دارد و دارای بخش‌های سالن مطالعه، سالن اصلی، فضای کتابدار و اتاق کودک است. برای ساخت این کتابخانه 550 میلیون تومان و برای تجهیز آن 200 میلیون تومان هزینه شده است.

طرح «آفتابگردان» برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی
مدیرعامل انجمن «یاران جامع» درباره تجهیز کتابخانه‌های مدارس از سوی انجمن «یاران جامع» گفت: «طرح آفتابگردان» دو سال است آغاز شده و براساس این طرح در منطقه دشتیاری و بخش پلان چابهار قرار است همه مدارس، صاحب کتابخانه شوند. منطقه دشتیاری تقریبا 700 روستای کوچک دارد و این طرح اکنون در روستاهای کوچک، دورافتاده این منطقه در حال اجرا است.

وی افزود: در بخش تجهیز کتابخانه‌ها؛ فضا از طریق دهیاری، آموزش و پرورش و نهادهای دیگر در اختیار این انجمن قرار می‌گیرد و انجمن یاران جامع همه منابع کتابی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این فضاها را تامین می‌کند. در این طرح برای کتابخانه مدارس روستایی استان سیستان و بلوچستان که دارای جمعیت کمی هستند؛ 200 جلد کتاب،چند قفسه کتابخانه‌ای و وسایل نقاشی و اسباب‌بازی فراهم می‌شود.

تجهیز کتابخانه 46 مدرسه روستایی منطقه دشتیاری و پلان
اسماعیلی با بیان اینکه انجمن یاران جامع تاکنون در 46 روستای کوچک استان سیستان و بلوچستان با جمعیت متوسط، کتابخانه مدرسه‌ای ایجاد کرده است، گفت: این سازمان مردم‌نهاد در تلاش است تا سطح دسترسی کودکان روستاهای کوچک و متوسط  سیستان و بلوچستان را به کتاب‌های خوب افزایش دهد زیرا در روستاهای سیستان و بلوچستان سیستم حمل و نقل  آسان و امکان دسترسی به کتابخانه‌های بزرگ وجود ندارد.
 
اسماعیلی درباره اهداف  طرح آفتابگردان گفت: در این طرح قصد داریم با اجرای برنامه‌های جانبی مانند برگزاری جشنواره‌‌؛ کارهای دستی،خلاصه کتاب، دست‌نوشته‌ها و خلاصه‌نویسی کتاب‌های کودکان را به نمایش بگذاریم تا کودکان بیشتر دیده شوند.
 
طرح لچمانگی مقدمه اجرای طرح آفتابگردان شد
مدیرعامل انجمن جامع یاران با بیان اینکه پیش از طرح آفتابگردان و تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستاهای کوچک، طرح لچمانگی ـ سبدکتاب ـ در روستاهای دور افتاده منطقه دشتیاری و بخش پلان چابهار اجرا می‌‌شد، عنوان کرد: براساس این طرح کتاب را در سبدهای حصیری می‌گذاشتند و  آن را برای روستاهای دور افتاده این مناطق می‌برند، یک ماه بعد دوباره مراجعه می‌کردند و کتاب‌ها را تحویل می‌گرفتند.

اسماعیلی افزود: این رسم تا پیش از کرونا به صورت منظم در بخش پلان چابهار و دشتیاری اجرا می‌شد اما با اجرای طرح آفتابگردان تلاش کردیم به جای دادن کتاب با سبد، کتابخانه برای کودکان ایجاد کنیم تا کتاب‌ها برایشان بماند و با ماندگاری کتاب‌ها امکان خواندن مداوم برایشان فراهم شود.

همکاری انجمن یاران جامع با 10 ناشر کودک و نوجوان 
 مدیرعامل انجمن یاران جامع درباره همکاری با ناشران و مروجان کتابخوانی گفت: این انجمن حداقل با 10 ناشر تراز اول کودک و نوجوان کشور برای تجهیز کتابخانه‌ها و ارسال کتاب همکاری می‌کند.به عنوان مثال این انجمن با همکاری  انتشارات سیمای شهر همیشه مجله قلک را رایگان در سطح مدارس روستایی توزیع می کند. 

اسماعیلی درباره هزینه تجهیز و ارسال کتاب برای کتابخانه مدارس روستایی اظهار کرد: تجهیز کامل یک کتابخانه مدرسه‌ای در روستا؛ امروز بر اساس طرح آفتابگردان 10 میلیون تومان هزینه دربردارد و اگر تخفیف ناشران نباشد نمی‌توان برای یک کتابخانه 200 جلد کتاب با مبلغ 10 میلیون ارسال کرد. البته این هزینه ها در حال افزایش است.

مدیر عامل انجمن یاران جامع درباره همکاری با ناشران گفت: این انجمن کتاب زرد( کتاب‌هایی که نقاشی نامناسب دارند،‌هویت ندارند یا موضوع جذابی ندارند) را برای کودکان و کتابخانه‌ها ارسال نمی‌کند و تنها کتاب‌هایی که مورد تایید نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن کتاب کودک قرار دارد یا کتاب‌هایی در لیست‌های معتبر مانند لاکپشت پرنده هستند را تهیه می‌کند. 

کتاب اهدایی قبول نمی‌کنیم و فقط کتاب نو می‌خریم
اسماعیلی درباره همکاری این انجمن با اهداکنندگان کتاب گفت: انجمن یاران جامع ازط ریق جمع آوری پول؛ کتاب نو برای کتابخانه‌هایی که احداث و تجهیز می‌‌کند، می‌فرستد و کتاب اهدایی قبول نمی‌کند؛ زیرا اغلب کتاب‌های اهدایی پاره و کهنه هستند یا به دلیل مناسب نبودن موضوع امکان استفاده از آن‌ها در کتابخانه فراهم نیست.

همکاری با مروجان کتابخوانی 
مدیر عامل انجمن یاران جامع درباره همکاری با مروجان کتاب نیز گفت: این انجمن کارگاه‌های ترویج کتابخوانی را با همکاری دوستان مروج کتابخوانی تهرانی و بومی در استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌کند. در این کارگاه‌ها تلاش می‌‌شود دانش کتابداری  به مربیان ترویج کتابخوانی بومی منتقل شود.

وی افزود: البته با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان طرح آفتابگردان انجمن «یاران جامع» در بخش تجهیز کتابخانه‌های مدارس؛ معلمان و مدیران هستند، این انجمن تلاش می‌کند از طریق این گروه؛ ترویج کتابخوانی را در مدارس دنبال کند. کتابخانه‌هایی که از سوی این انجمن ساخته یا تجهیز می‌شوند در جشنواره‌هایی مانند جشنواره روستاهای دوستدار کتاب که هرسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها