چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
یزد استان پایلوت طرح اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس شد

مهدی رمضانی در نشست خبری درباره نتایج سفر یک‌روزه به استان یزد، از اجرای طرح اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس یزد، به‌عنوان استان پایلوت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست خبری مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان سفر یک روزه به یزد سه‌شنبه(15 آذر‌‌ماه) برگزار شد. 

وی در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: استان یزد به‌عنوان یکی از فرهنگی‌ترین استان‌هایی است که اجزای فرهنگ در سطوح مختلف استان پراکنده شده و مردمی فرهنگ‌دوست و مسئولینی با اهتمام به فرهنگ کتابخوانی داریم.

وی با اشاره به سفر یک‌روزه خود به استان یزد افزود: در این سفر برنامه‌های مختلفی ازجمله دیدار با معاون استاندار، دیدار با خانواده شهید قربانی، دیدار با کتابداران استان و دیدار با امام‌ جمعه استان و دیدار با استاندار را داشتیم و درباره مسائل مختلف حوزه کتابخوانی گفت‌و‌گو شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: معتقدیم با توجه به گستردگی شبکه کتابخانه‌های عمومی با ۳۷۰۰ کتابخانه شامل ۲۷۳۰ کتابخانه نهادی و 1000 کتابخانه مشارکتی با ۷۵۰۰ همکار، برای پیشبرندگی دقیق، بایستی ارتباط پایدار در استان‌ها داشته باشیم؛ زیرا استان‌ها نرم‌افزار اجرایی کتابخانه‌ها هستند.

وی گفت: شغل کتابداری متفاوت از کارمندی است؛ زیرا کتابخانه با روح حضور کتابدار معنا پیدا می‌کند و کتابداران هدفگذاران فرهنگی هستند.

رمضانی بیان کرد: یکی از اولویت‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به لحاظ عملیاتی و اجرایی، تکمیل دو بال در حوزه کتابخانه‌های عمومی است. کتابخانه‌های مرکزی به‌عنوان مرکز پیشبرندگی فرهنگی در مرکز استان‌ها، بال نخست و کتابخانه‌های سیار نیز دومین بال هستند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر حمایت صنایع برای خرید منابع کتابخانه‌ای ادامه داد: در زمینه کتابخانه‌های سیار نیز برنامه‌ریزی شده که با خرید و تأمین هر دستگاه خودرو نهاد نیز نیرو و تجهیزات آن را تأمین می‌کند. 

وی با اشاره به طرح‌های مورد توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طرح اتصال کتابخانه‌ عمومی به مدارس با همکاری آموزش و پرورش از‌جمله طرح‌های کلان نهاد است. با مساعدت استاندار یزد قرار شد این استان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت در ارتباط مدارس در کتابخانه‌ها همچنین ارتباط متقابل مدارس و کتابخانه‌ها باشد.

رمضانی بیان کرد: به لحاظ شبکه کتابخانه‌های عمومی در وضع قابل بیانی هستیم. در منطقه، دارای شبکه برتر کتابخانه‌های عمومی هستیم؛ ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه در رتبه بعد از ایران  قرار دارد و در جهان اسلام نیز بعد از کشور اندونزی قرار داریم؛ علاوه‌براین جزو کشور‌های پیشرو در تعریف خدمات کتابخانه‌های عمومی هستیم به‌عنوان نمونه ۶۰ خدمت در کتابخانه مرکزی یزد ارائه می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: توجه به مسأله کودک و نوجوان به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  تعریف شده است. به سمت توسعه کتابخانه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان حرکت می‌کنیم و علاوه بر 2000 بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی کشور، تعداد ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک با عنوان «هُدهُد سفید» داریم.

رمضانی ادامه داد: مسأله دیگری که در این حوزه پیگیری می‌کنیم شامل عمومی‌سازی مطالعه به معنی دغدغه شدن کتاب در جامعه است. معتقدیم با ظرفیت فعلی کتابخانه‌های عمومی می‌توانیم مطالعه را به دغدغه تبدیل کنیم. اگر مسئولان، شخصیت‌ها و خانواده‌ها به حوزه کتاب و کتابخوانی اهمیت دهند این توفیق را خواهیم داشت. بدون حضور رسانه‌ها در حوزه کتابخانه‌های عمومی موفق نخواهیم بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: توجه به اعضای کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان سرمایه‌های اصلی کتابخانه‌ها است که با توجه به دستگاه فرهنگی خدمت‌محور بودن، ‌امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام برداریم. چشم‌انداز آینده نهاد توجه به اعضا و عضو‌محوری به‌عنوان یکی از مسائل جدی است که در خدمات آن را لحاظ خواهیم کرد.

رمضانی بیان کرد: دو مقوله مطالعه و خواندن از‌جمله مهم‌ترین مباحث روز دنیا است. مطالعه به معنای مراجعه به کتاب منجر به افزایش سواد شود و لزوماً منجر به افزایش اطلاعات نمی‌شود بلکه برای تفریح است که در دنیا به جد مطرح است و در کتابخانه عمومی باید این مسأله پیگیری شود.

وی همچنین با اشاره به معماری شهر‌های جدید و ایجاد فضای کتابخانه‌ای گفت: وزارت راه و شهرسازی مکلف است موضوع فضای کتابخانه را در شهر‌های جدید را دنبال کند؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،  نیز پیگیر عمل به تکالیف قانونی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: اصل موضوع کتاب دیجیتال نیاز به قوانین تألیفی و تکلیفی دارد اما تهیه سند آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی تکلیف شده است. برای تحقق این هدف، محور‌ مطالبات آن پیگیری شده است  و در احکام پیشنهادی نیز پرداختن به آن را دنبال کردیم.


وی گفت: گردش مالی در حوزه مکتوب قابل مقایسه با حوزه دیجیتال نیست؛ بنابراین باید به آن پرداخت؛ بنابراین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید زیرساخت فنی و قانونی کتابخانه الکترونیک را فراهم کند.
 
رمضانی بیان کرد: بیش از ۴۰ دستگاه کتابخانه سیار در کشور وجود دارد. در شهرستان بهاباد استان یزد با یک دستگاه تجهیز شده و درباره سه دستگاه دیگر صحبت شد اما به لحاظ ساختاری و بودجه‌ای، بودجه تملکی و ساختاری نداریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: طرح «کتابخانه‌ بدون کتاب» از‌جمله طرح‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است که قبل از سوئد پیگیر اجرای آن بودیم. در تهران مکان آن در نظر گرفته شده و به‌زودی اجرای آن عملیاتی می‌شود. معتقدیم، کتابخانه‌های عمومی بدون کتاب پایه خدمات کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.

رمضانی همچنین با اشاره به خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان و کم‌بینایان بیان کرد: بیش از ۶۰ بخش نابینایان در کشور داریم و تعداد زیادی از همکاران این بخش‌ها نیز از نابینایان و کم‌بینایان هستند. در بودجه سال جاری تجهیز کتابخانه‌ها نیز بحث دستگاه‌های جدید خواندن برای نابینایان در نظر گرفته شده است که در صورت تأمین اعتیار عملیاتی می‌شود.

رمضانی بیان کرد: در حوزه کتاب صوتی نیز استودیو‌های مختلفی نیز وجود دارد، سعی داریم با پیشگیری از لطمه به ناشران در این زمینه محدود تولید داشته باشیم. در سراسر کشور، ۳۱ بخش ناشنوایان داریم، سعی کرده‌ایم در این مسیر گام‌های اساسی برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط