دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل

کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» اثر مهدی مولائی آرانی در 235 صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» اثر مهدی مولائی آرانی است که به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 235 صفحه منتشر شد.

برخی علت آسیب‌های اجتماعی را به کمبود دانش و آگاهی مردم نسبت می‌دهند و برخی دیگر بی‌اعتنایی عموم جامعه به همنوعان را از جمله دلایل آن بر می‌شمرند. وجود آسیب‌های اجتماعی پیامدها و تأثیراتی بر زندگی عمومی مردم و جامعه می‌گذارد که گاهی این تأثیرات تا سال‌ها بر پیکره فرد، خانواده و جامعه باقی می‌ماند و حل کردن آن کاری بس دشوار است.

در سالیان اخیر، سازمان‌ها و مؤسسات و افراد زیادی برای مدیریت مسئله «آسیب‌های اجتماعی» فعال شده‌اند. این کتاب می‌تواند مقدمه‌ای تلقی شود که هر نهاد و سازمان، قبل از ورود به این میدان، شناخت بیشتر و بهتری از نظریات و فعالیت‌های کنشگران پیدا کند.

این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به بیان مقدمه و کلیاتی از مباحث این اثر پرداخته شده است. در فصل دوم این اثر ضمن مروری بر تعاریف مسئله اجتماعی و ملاحظات آن، مهم‌ترین نظریات حوزه مسائل اجتماعی در قالب دو دسته کلان عینی گرا و ذهنی گرا مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل سوم، سازمان‌های عضو شورای اجتماعی کشور به عنوان عالی‌ترین شورای متصدی در این حوزه از سه حیث اهداف سازمانی، مخاطب و سطح و قلمرو فعالیت مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از این دستگاه‌ها و نهادها عبارتند از: وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای فرهنگی – اجتماعی زنان، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دادستان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

در فصل چهارم، نقش‌ها و توانمندی‌های امدادگران فرهنگی تشریح شده که در این راستا می‌توان به صفات شخصیتی، توان تشخیص دهندگی، واسط بودن و پیوند دهدگی، توان آموزش و درمانگری، و حامی بودن اشاره کرد.

در پایان این فصل نیز به تجارب گروه‌های مردمی در عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته شده و با 14 نفر از امدادگران فرهنگی مصاحبه شده و این تجارب با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شده است.

در فصل پنجم نیز به جمع‌بندی و بیان پیشنهادهای سیاستی پرداخته شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها