شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
آغاز فعالیت کتابخانه‌ الکترونیک شادبوم

علی کاظم‌زاده، مدیرعامل فنی سامانه شاد از طراحی کتابخانه‌ الکترونیک در قالب سامانه شاد بوم با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی ویژه دانش‌آموزان خبر داد.

علی کاظم‌زاده، مدیر عامل فنی نرم‌افزار شاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به طراحی بخش «شادبوم» در سامانه شاد، گفت: سایت شادبوم یکی از زیرساخت‌هایی است که با هدف ارائه خدمات مازاد بر امکانات اصلی و مصوب سامانه شاد طراحی و در آن امکان برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف به صورت غیررایگان پیش‌بینی شده است.
 
وی افزود:  یکی از برنامه‌های اصلی شاد‌بوم، فعال‌سازی بخش کتابخانه و کتاب‌های الکترونیک است. با چند شرکت در این زمینه رایزنی شده تا طرح‌هایشان را ارائه کنند و این طرح‌ها اکنون در کمیته نظارت بر فعالیت‌ شرکت‌های شادبوم وزارت آموزش و پرورش از نظر محتوایی، فنی و امنیتی در حال بررسی است.
 
کاظم‌زاده با بیان اینکه بعد از تایید محتوایی نرم‌افزار و کتاب‌ها بر روی شادبوم بارگذاری خواهند شد، عنوان کرد: شورای عالی فضای مجازی، طراحی شاد بوم را بر عهده شاد گذاشته تا فعالان بخش خصوصی بتوانند به کاربران شاد دسترسی پیدا و خدماتشان را عرضه کنند.
 
وی  افزود: یکی از محورهای 6‌گانه فراخوان شادبوم، کتابخوانی و کتاب الکترونیک است. شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌توانند خدمات خود را برای مخاطبان شادبوم عرضه کنند تا هدف نهایی یعنی توسعه فرهنگ کتاب و کتاخوانی در میان کودکان و نوجوانان تقویت شود.
 
کاظم‌زاده در ادامه به فعالیت سامانه شاد به‌عنوان یک سامانه رایگان برای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز مجموعه‌ای از برنامه‌های کتابخوانی و دوره‌های مطالعه فعال است، سال گذشته در این زمینه کمپین «از چیزی نمی‌ترسیدم» را برگزار کردیم که 350 هزار دانش‌آموز کتاب را مطالعه و در مسابقه شرکت کردند که آمار بسیار قابل توجهی است.
 
به گفته وی، این پویش با همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. نکته جالب این است که از نسخه فیزیکی کتاب حدود 320 هزار نسخه فروش رفته است اما این کتاب در سامانه شاد حدود 470 هزار نفر مطالعه شده است.
 
کاظم‌زاده با بیان اینکه حجم کاربری که می‌تواند به محتوای فرهنگی دسترسی داشته باشد، قابل توجه است، گفت: این موضوع می‌تواند مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران فرهنگی کشور قرار بگیرد، زیرا در سامانه شاد حدود 11 میلیون دانش‌آموز حضور دارند که بازار هدف بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی هستند.
 
وی با بیان اینکه پویش «مطالعه عمیق، یادگیری دقیق» نیز از ابتدای مرداد‌ماه در سامانه آغاز شده و تا آخر شهریور ادامه دارد، یادآور شد: معاونت ابتدایی آموزش و پرورش این پویش را در شاد اجرا می‌کند؛ در این طرح، متنی از یک کتاب به دانش‌آموز برای مطالعه داده می‌شود، سپس از او آزمونی گرفته می‌شود تا متوجه شوند، چقدر متن را متوجه شده است.
 
کاظم‌زاده با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های کتابی دیگری که در سامانه شاد پیگیری می‌شود، گفت: برخی مجموعه‌ها کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند که قابلیت مطالعه برای عموم را دارد و مشمول کپی‌رایت نمی‌شوند؛ در این زمینه با پلیس فتا تعاملاتی داشتیم تا مجموعه کتاب‌های «امنیت سایبری» را برای دانش‌آموزان بر روی شاد بارگذاری کنیم؛ علاوه براین برای برگزاری مسابقه کتابخوانی نیز این ظرفیت در شاد وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها