سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
معمای حل نشده انفجار دفتر نخست‌وزیری

سجاد راعی، کارشناس اسناد معتقد است: روشن شدن ابعاد دقیق‏‌تر این‏‌گونه رخدادها با گذشت زمان و انتشار اسناد و مدارک و خاطرات و یادداشت‌‏های افراد ممکن می‌‏شود. بخشی از ابعاد موضوع نیز به علت مخفی بودن اقدامات توطئه‏‌آمیز برای همیشه ناگفته و مغفول می‌ماند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- «گرچه انفجار هفتم تیر بزرگ‌ترین انفجار تروریستی تاریخ انقلاب اسلامی بود، اما نحوه انفجار روز 8 شهریور 1360، آن هم در جلسه شورای امنیت کشور، این واقعه را به مهم‌ترین اتفاق تروریستی تاریخ انقلاب تبدیل کرد.» این جملات سطوری از کتاب «پرونده مسکوت» تالیف مشترک محمدحسن روزی‌طلب و محمدمهدی اسلامی است که یکی از کتاب‌های مهم درباره حادثه تروریستی 8 شهریور است و سایر کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شدند، هر کدام اطلاعات ریز و درشتی درباره انفجار دفتر نخست‌وزیری به ما ارائه می‌دهند. اگرچه کتاب‌هایی هم با تکیه بر اسناد مثل «اسنادی از دولت شهید رجایی» و «زندگی‌نامه سیاسی شهید رجایی» هم آثاری هستند که اطلاعات خوبی درباره شخصیت و دولت شهید محمدعلی رجایی به ما ارائه می‌دهند.

امروز بیش از 41 سال از این حادثه وحشتناک می‌گذرد و هنوز ابعادی از این حادثه چندان مشخص نیست. ابعادی که شاید با پژوهش پژوهشگران بر اسناد، خاطرات و زندگی‌نامه‌ها قابل ردیابی باشد. هر چند گذر زمان هم می‌تواند به مرور باعث چاپ اسناد بیشتری درباره یک حادثه تاریخی شود، اگرچه در عین حال می‌تواند باعث کمرنگی حادثه در گذر زمان بشود و محققان کمتر تمایل به تحقیق درباره آن را داشته باشد. برای رفع چنین مساله‌ای نیاز است که مراکز پژوهشی و اسنادی با اهرم‌های تشویقی پژوهشگران و محققان را به پژوهش و تحقیق درباره حوادث تروریستی چون هفتم تیر و هشتم شهریور ترغیب کنند. با دکتر سجاد راعی گلوچه، کارشناس اسناد و پژوهشگر تاریخ که «کتاب زندگینامه سیاسی شهید رجایی» را تالیف کرده و در چاپ «اسنادی از دولت شهید رجایی» دستی داشته است گفت‌وگو کردیم تا از موانع پژوهش درباره شخصیت شهید محمدعلی رجایی و ابعاد حادثه هشتم شهریور بیشتر بدانیم.  

چه عواملی باعث شد محمدعلی رجایی در جوانی وارد فعالیت سیاسی شود؟
بهره‌‏مندی از روحیه مذهبی پویا، فضای نسبتا باز سیاسی، جلسات تفسیر قرآن آیت‌‏الله طالقانی در مسجد هدایت و همکاری و ارتباط شغلی (تدریس) و سیاسی با اعضای نهضت آزادی ایران و روحانیون مبارز بیشترین تأثیر را در ورود جدی رجایی به فعالیت‌‏های سیاسی داشت.

چه ابعادی در شخصیت رجایی باعث شد بتواند گروه‌‏های متفاوت سیاسی تعامل و ارتباط برقرار کند؟
رجایی در محیطی وارد فعالیت‏‌های سیاسی شد که جریان‌‏های فکری سیاسی اسلامی گوناگونی در جامعه فعالیت می‏‌کردند، بنابراین آگاهی‏‌های سیاسی از منشأهای گوناگون به دست می‌‏آمد، اما آن چیزی که موجب شد رجایی در میان امواج سیاسی سیال آن زمان دچار انحراف نشود اعتقاد راسخ به اسلام بود و وی ذهنی توحیدمحور داشت. فعالیت سیاسی را با نهضت آزادی شروع کرد و حتی در مقطعی با پایه‏‌گذاران اولیه سازمان مجاهدین خلق ارتباطاتی داشت، اما زمانی که آنها را در مسیر اسلام خالص‌‏تر ندید، به‏ تدریج از آنها دور شد و حول محور نهضت امام خمینی(ره) به فعالیت سیاسی خود ادامه داد. در دوران بعد از انقلاب نیز آن شعار معروف را داشت که «خدا، قرآن، خمینی». 



چالش اصلی رجایی با بنی‌‏صدر شامل چه مواردی بود؟

بنی‌‏صدر و رجایی به لحاظ فکری و سیاسی تفاوت‌‏ها و اختلافات ریشه‏‌ای و بنادی با همدیگر داشتند. این وضعیت در حالی بود که باید دولت را با هم تشکیل و مدیریت می‏‌کردند. مثلاً، آقای رجایی معتقد به مکتبی بودن، انقلابی بودن، اصول‏گرایی و تبعیت از ولی فقیه (امام خمینی(ره) بود، در صورتی که ویژگی بارز بنی‏‌صدر تساهل و تأکید به تخصص و تجربه بیش از مکتبی و انقلابی بودن بود. همچنین ترجیح منافع امتی و ملی نزد آن دو متفاوت بود و جریان‏‌ها و گروه‏‌های سیاسی حامی آنها نیز متفاوت بود. به دلیل این شکاف‏‌های پرنشدنی، اختلافات آنها به چالش بزرگی تبدیل شد و با وجود تلاش‌‏هایی که برای کاستن از اختلافات یاد شده صورت گرفت، اما هیچ‏‌وقت نتوانست حل شود. این اختلافات پایان‏‌ناپذیر با آغاز جنگ تحمیلی عراق با ایران نیز همزمان بود که بنی‏‌صدر فرمانده کل قوا بود و رجایی نیز در مقام نخست‏‌وزیری مسؤلیت‏‌های مهمی در قبال جنگ داشت.

با مطالعاتی که درباره شیوه و کارنامه سیاسی شهید رجایی داشته‏‌اید، به نظر شما تا چه اندازه شرایط دهه 60 باعث نزدیکی افرادی مثل کشمیری به او شد؟
مسئولین جمهوری اسلامی در سال‏‌های آغازین حکومت اسلامی اغلب مبارزین قبل از انقلاب و معتقد به نزدیکی به مردم و نداشتن فاصله با آنها بودند و این امر موجب به مخاطره افتادن جان آنها و رخدادهایی چون 6 و 7 تیر و 8 شهریور شد. همچنین در فضای انقلابی آن زمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ضعیف بودند و امکان رصد تهدیدات امنیتی بسیار کم بود. لذا نفوذ در ارکان نظام بسیار ساده و راحت بود و نفوذ کشمیری‌‏ها و کلاهی‏‌ها از این طریق بوده است. 

                        

اسناد و مدارک منتشرشده درباره انفجار هشتم شهریور تا چه اندازه در روشن شدن ابعاد این رخداد تأثیر داشته است؟
روشن شدن ابعاد دقیق‏‌تر این‏‌گونه رخدادها با گذشت زمان و انتشار اسناد و مدارک و خاطرات و یادداشت‌‏های افراد ممکن می‌‏شود. بخشی از ابعاد موضوع نیز به علت مخفی بودن اقدامات توطئه‏‌آمیز برای همیشه ناگفته و مغفول می‌ماند. اسناد منتشرشده تأثیر زیادی در روشن شدن ابعاد واقعه 8 شهریور داشته ولی به نظر من پازل این رخداد هیچ وقت به ‏تمامی تکمیل نخواهد شد.

به نظر شما چه نکاتی درباره شخصیت سیاسی رجایی مغفول مانده که نیاز است به آن بیشتر پرداخته شود؟
 در اسناد و مدارک و کارهای پژوهشی صورت گرفته ابعاد مذهبی و ایمانی شهید رجایی مورد تأکید قرار گرفته ولی ابعاد قانون‌‏گرایی وی مغفول مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها