یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
«گنجینه‌ اسناد در بوشهر قدیم»؛ اسناد 200 سال حیات سرزمین نخل و دریا

امید پارسایی‌فر، درباره کتاب «گنجینه اسناد در بوشهر قدیم» که بعد از دو دهه منتشر شده است، گفت: این اسناد حاوی نکات ارزشمند و دقیقی از این 200 سال حیات دینی، اجتماعی و فرهنگی استان بوشهر هستند.

امید پارسایی‌فر، رئیس حوزه هنری استان بوشهر در حاشیه آیین رونمایی از کتاب «گنجینه اسناد در بوشهر قدیم» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در بوشهر گفت: اسناد تاریخی از مهم‌ترین منابع ثبت‌ شده‌ در پژوهش‌های تاریخی محسوب می‌شوند. گزارش‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، اسناد قضائی، مکاتبات حکومتی، فرمان‌ها، معاملات سیاسی، پیمان‌های حقوقی و برخی مکاتبات فردی و خانوادگی به‌عنوان اسناد درجه‌ یک، مورد تعمق و تدقیق در این پژوهش‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اسناد تاریخی محک و اعتبار پژوهش‌های تاریخی هستند و برای پی بردن به صحت و سقم مطالب تاریخی، اسناد تاریخی، مستحکم‌ترین و با اصالت‌ترین منابع هستند که از گزند جعل و تاریخ‌سازی به دور هستند و پژوهشگر با اتکا بر آن‌ها، به بررسی حوادث و رویدادهای تاریخی و واکاوی ریشه‌ها می‌پردازند. روزبه‌روز که بر اهمیت تاریخ به‌عنوان یک دانش افزوده می‌شود، نیاز به منابع پژوهشی نیز بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: کتاب «گنجینه‌ اسناد در بوشهر قدیم» 23 برگ سند تاریخی بوشهر قدیم را در برمی‌گیرد که حاصل ذوق و همت عبدالحسین احمدی‌ریشهری، پژوهشگر و مورخ هم‌ استانی است که در مدت بیش از 20 سال گرداوری آن‌ها به درازا کشیده شده است. 

رئیس حوزه هنری استان بوشهر افزود: در این مجموعه شاهد انتشار و بازخوانی اسنادی دست اول از استان بوشهر از عهد صفویه تا زمان پهلوی اول هستیم؛ اسنادی با موضوع معاملات ملکی، ازدواج‌نامه‌ها، صلح‌نامه‌ها، استشهادها، مصالحه‌ شرعیه، وکالت‌نامه‌ها، وقف‌نامه‌ها و مکاتبات بالیوز دولت بریتانیا در خلیج فارس است. بی‌تردید این کتاب، حاوی نکات ارزشمند و دقیقی از این 200 سال حیات دینی، اجتماعی و فرهنگی استان بوشهر هستند.

 

به گفته وی، اسنادی در این کتاب گردآوری شده، به مخاطب و پژوهشگر کمک می‌کند، بسیاری از مسائل پیچیده گذشته، مانند آداب و رسوم، چگونگی تحولات فکری مردمان پیشین، چگونگی امرار معاش و مدیریت اموال و املاک، میزان پایبندی بی‌نظیر به اصول و احکام دینی و شرعی را از میان سطرهایشان بیرون بکشد و بازسازی دقیقی از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زمانه فراهم آورد.

پارسایی‌فر با اشاره به دقت مولف در نگارش این مجموعه گفت: نکته بارز و قابل توجه این اثر، همت والای نویسنده برای به سرانجام رساندن بازخوانی اسناد است که پاره‌ای از آن‌ها با توجه به سیاق و شیوه نگارش و خط امروزی‌مان، برای بازخوانی، دشواری فراوانی دارد که با دقت بالا و حوصله‌ واسع حتی برخی از اسناد که به‌صورت «بی‌نقطه» بوده نیز مورد بازخوانی قرار گرفته‌ است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: حوزه هنری استان، به‌عنوان متولی انتشار مجموعه «شناخت‌نامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر» برای دسترسی پژوهشگران به منابع پژوهشی، پیوست‌هایی را برای این مجموعه منتشر کرده که کتاب «گنجینه‌ اسناد در بوشهر قدیم» نخستین پیوست این مجموعه بزرگ است.

به گزارش ایبنا؛ «گنجینه‌ اسناد در بوشهر قدیم» تالیف عبدالحسین احمدی ریشهری با حمایت حوزه هنری استان بوشهر به همت نشر دریانورد منتشر شده است.


آیین رونمایی از کتاب «گنجینه‌ی اسناد در بوشهر قدیم» با حضور احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر با هنرمندان و پژوهشگران بوشهری شنبه‌‌(4 تیرماه 1401) در سالن «کوثر» استانداری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها