یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
بافت تاریخی از ظرفیت‌های خرم‌آباد است

دالوند در آئین رونمایی از کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» گفت: مرمت بافت تاریخی خرم‌آباد کاری ارزشمند است و یکی از ظرفیت‌هایی است که در خرم‌آباد وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در لرستان مراسم رونمایی از کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» شنبه (7 خردادماه) با حضور احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، شهرام گیل‌آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، هادی میرزایی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، علی سالاروند، مدیرکل محیط زیست لرستان، سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد، رضا بیرانوند، رئیس شورای شهر، مجید دریکوند، نائب رئیس شورا و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی و تعدادی از اعضای شورای شهر خرم‌‌آباد، و جمعی از پژوهشگران و اصحاب فرهنگ و رسانه در محل خانه تاریخی آخوند اَبو خرم‌آباد برگزار شد.

مجید دریکوند، ضمن بیان خلاصه‌ای از فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورای شهر خرم‌آباد گفت: موضوع پژوهش در این دوره شورای شهر جایگاه بسیار مهمی دارد، و نخستین‌بار شورای اسلامی شهر خرم‌آباد صاحب مرکزی برای برنامه‌ریزی کردن، ریل‌گذاری و عیب‌یابی مشکلات شهری شد.

وی گفت: جلسه امروز حاصل زحمات 10 ماهه همکاران در مرکز پژوهش‌های راهبردی شورای شهر است که خروجی آن کتابی است که در ادامه رونمایی خواهد شد. کتابی که بالغ بر 160  صفحه تولید محتوای علمی و مفصل فرهنگی درباره بافت تاریخی و باارزش خرم‌آباد است.



وی با ابراز خرسندی از این‌که جلسه رونمایی مقارن با افتتاح فرآیند مرمت بافت تاریخی شهر خرم‌آباد شده افزود: پایلوت این مرمت محله باباطاهر خرم‌آباد قرار گرفته و باعث خوشحالی است که شهردار محترم و اعضای شورای شهر از این ریل‌گذاری حمایت کردند.

دریکوند افزود: معتقدم اگر روند مرمت بافت تاریخی اتفاق بیفتد و اصحاب رسانه، فعالان اجتماعی، مدیران کشوری و مدیران ارشد استان به‌ویژه استاندار لرستان حمایت‌های خود را داشته باشند می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که قدم بسیار بزرگی برای تغییر روند و رویکرد خرم‌آباد به سمت بهتر شدن پیش ببریم.

نائیب رئیس شورای شهر خرم‌آباد ادامه داد: آنچه مسلم است بافت تاریخی یک ظرفیت بسیار با ارزش و مورد توجه همه مردم ایران است و باید از این فرصت بهره ببریم.

در مرکز پژوهش‌ها به کمک مشاوران توانمندی که داریم کارهای دیگری انجام شده، نخستین کتاب امروز رونمایی خواهد شد که از سوی آقای محمدی‌اصل، نگارش شده و از ظرفیت‌های استان هستند و باید قدر و منزلت افرادی همچون ایشان را بدانیم و باید تلاش کنیم امثال محمدی‌اصل‌ها رشد کنند و به آن‌ها توجه کنند.

وی با اشاره به پر زحمت بودن کار چاپ کتاب افزود: مرکز پژوهش‌ها سه کتاب دیگر «باغ‌شهر خرم‌آباد»، «آب‌شهر خرم‌آباد» در دست چاپ دارد اما برای این‌که قدمی برای متمایز کردن شورای ششم با بقیه ادوار داشته باشیم (هرچند بسیار زحمت کشیده‌اند) کوشیده‌ایم فعالیت‌های متفاوتی داشته باشیم.

دریکوند با اشاره به تاسیس مرکز اسناد شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: در این مرکز چند هزار سند مختلف و قدیمی جمع‌آوری شده که می‌کوشیم آن‌ها را در قالب کتابی با عنوان «خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی» منتشر کنیم و این‌ها قسمتی از فعالیت‌های این مرکز در حوزه چاپ و نشر کتاب‌ هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر خرم‌آباد گفت: چهار گزارش راهبردی با عناوین: گزارش راهبردی وضعیت پسماند شهر خرم‌آباد، گزارش راهبردی وضعیت آب‌های سطحی، گزارش راهبردی تنگناهای‌های ترافیکی و گزارش راهبردی نقاط ضعف و و قدرت فرهنگی شهر و شهروندان نگارش شده که در اختیار مسئولین قرار خواهد گرفت و اولین گزارش آن که وضعیت پسماند شهر خرم‌آباد بود رونمایی شد.



در ادامه دالوند گفت: تاسیس مرکز پژوهش‌ها اقدام ارزشمندی است که در خرم‌آباد رخ داده و در این مکان باید افرادی که صاحب قلم، علم و صاحب دانش و فرهیخته هستند مشغول به کار باشند.

وی با تأکید بر این‌که شهردار خرم‌آباد باید مرکز پژوهش‌ها را به صورت جدی و جدا مدنظر داشته باشد افزود: خروجی مرکز پژوهش‌ها اتفاقات مبارکی است که امروز شاهد آن هستیم و باید افرادی در آنجا قرار بگیرند که صاحب فکر و اندیشه باشند و با مباحث علمی، تاریخی، فرهنگی خرم‌آباد آشنایی مقدماتی را داشته باشند.

وی مرمت بافت تاریخی خرم‌آباد را کاری ارزشمند دانست و افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که در خرم‌آباد وجود دارد و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود وجود بافت‌های تاریخی است و فرهنگ‌سازی آن نیز باید صورت بگیرد.

دالوند با اشاره به این‌که مرمت بافت تاریخی یک کار تخصصی است باید زیر‌نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود، افزود: نگهداری باید در این مناطق انجام شود.

وی با تأکید بر این‌که اگر قرار است بازسازی در این بافت‌ها اتفاق بیفتد شرایط محیطی بافت باید حفظ شود، افزود: اگر موردی غیر از این صورت بگیرد شدیداً با آن برخورد خواهد شد و باید تمام بازسازی‌ها با توجه به شرایط حاکم بر بافت اتفاق بیفتد و این کار ارزشمند اگر به نتیجه برسد یکی از ظرفیت‌های بزرگی است که در شهر خرم‌آباد وجود دارد همان‌گونه که در نوروز 1401 طبق آمار نشان داد به یک مقصد گردشگری تبدیل شده است.

دالوند گفت: با توجه به این‌که خرم‌آباد مرکز استان و پیشانی استان است باید خیلی زودتر رشد و توسعه پیدا می‌کرد و امیدواریم با همدلی و همراهی بین مدیران ارشد استان و مجموعه شورا و شهرداری وجود دارد بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و عقب‌ماندگی‌هایی که وجود دارد را جبران کنیم.

 

محمدی‌اصل گفت: به زعم من امروز روز مبارکی است که همه با عنوان نام و نشان شهر خرم‌آباد بر گرد هم جمع شده‌ایم. شهری با قدمتی به دیرینگی داستان زندگی آدمی بر روی این دایره مینا و این کره خاکی.

نویسنده کتاب بافت تاریخی خرم‌آباد گفت: ایران اسلامی بدون شک یکی از نقاط تمدن‌خیز بشری است، «فرانک هول» در مطالعات خود در پیش از تاریخ، غرب ایران، یعنی زاگرس مرکزی را به حق مرکز فرهنگی ایران نامیده است و در قلب و نقطه کانونی زاگرس میانی «دشت و دره خرم‌آباد» از نظر مطالعات پیش از تاریخ تا دوره‌های مختلف پیش و پس از اسلامی همچون نگینی درخشان رخنمایی می‌کند.

وی گفت: خرم‌آباد فیلی در مرکز چندین سرزمین با عظمتی پس از ویرانی شهر شابرخواست در روزگار پس از یورش مغولان چون دری از دل خاکستر حوادث تلخ آن دوره سر آورد. خرم‌آباد و دژ سر به افلاکش از آن پس به مرکز دارالحکومه لرستان فیلی تبدیل شد.

این پژهشگر لرستانی افزود: دو دوره تیموریان و صفوی‌ها همزمان با حکومت خاندان خورشید زادگان و والیان لر، عصر طلایی شکوفایی و رونق شهر به شمار می‌رود. خرم‌آباد امروز از نظر مساحت به تقریب صد برابر خرم‌آباد اواخر دوره قاجار است، در مرکز شهر خرم‌آباد، محدوده بافت تاریخی شهر با مساحت بیش از 105 هکتار در غالب 11 محله تاریخی وجود دارد.

 

وی درباره کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» گفت: این کتاب پژوهشی میدانی در مورد تاریخچه معماری و شهرسازی این شهر است و حاصل سال‌ها پژوهش میدانی، عملیات شناسایی رولو، برداشت، ده‌ها بنای مهم با ارزش موجود در خرم‌آباد قدیم است.

محمدی‌اصل افزود: کتاب از دو بخش تشکیل شده که بخش نخست از دشت‌واره خرم‌آباد از غار تا قاجار ـ به تعبیر سیدفرید قاسمی ـ و از پیدایش خایدالو تا روزگار شاپورخواست و پس از آن خرم‌آباد به کلیات می‌پردازد.

وی ادامه داد: بخش دوم تاریخچه‌ای از پیدایش خرم‌‌آباد، نظام‌های معماری شهرنشینی و شهرسازی، پتانسیل‌های توسعه شهری به صورت مختصر بیان شده است.

این نویسنده گفت: در پایان به معرفی 80 محوطه و بنا از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی و قابل سرمایه‌گذاری پرداخته شده است و این آثار طیف وسیعی از ده‌ها خانه تاریخی، پل‌ها، کاروان‌سراها، بناهای مذهبی، مساجد، سقاخانه‌ها، میادین شهری، بناهای نظامی، گذرها و محوطه‌های با ارزش را از دوره ساسانیان تا روزگار ما را در بر می‌گیرد.

 

به گزارش ایبنا؛ کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» به قلم محمد محمدی اصل و مژگان هادی‌پور مرادی در 164 صفحه در قطع خشتی و چاپ رنگی نفیس از سوی انتشارات هاویر خر‌م‌آباد، به سفارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در 1000 نسخه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها