دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
«احساس ناکارآمدی» از خود «ناکارآمدی» بیشتر است/ نظام اداری کارآمد شود

دشتی گفت: احساس ناکارآمدی از خود ناکارآمدی در نظام ما بیشتر است. ساختار و فرآیند نظام اداری ما کهنه است و نیاز به یک انقلاب اداری داریم. کتاب «کارآمدی نظام» مقدمه‌‌ای بر حل این مساله است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در نشست رونمایی از کتاب «کارآمدی نظام»که امروز (26 اردیبهشت) در سرای اهل قلم سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، سیدمرتضی میرتبار و محمدتقی دشتی به ایراد سخن پرداختند.

در ابتدای این نشست میرتبار اظهار کرد: در این کتاب ما ابتدا نظام‌واره‌های مراکز مختلف کشور را استخراج کردیم و حدود 50 تا 60 مساله را به شیوه روش تحقیق مساله محور راهبرگرا مورد تحلیل قرار دادیم. در ادامه فراتحلیلی که از مسایل انجام دادیم، به 11 کلان مساله رسیدیم که با حل و اصلاح این 11 مساله تحول بزرگی در جامعه خواهیم داشت.

او ادامه داد: یکی از مسایلی که نخبگان ما روی آن بسیار تاکید داشتند، مساله کارآمدی نظام بود. روش کار به این صورت بود که تبیین کلی انجام دادیم و با انتخاب نظریات توفیق، سیستمی، نسبیت در کارآمدی، رضایت مردم و ... رویکرد خود را در این پژوهش مطرح کردیم و در ادامه پژوهش به تعریف وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب پرداختیم.

میرتبار اظهار کرد: برای تشریح وضعیت مطلوب، بیانات مقام معظم رهبری را تحلیل مضمون کردیم، سپس وضعیت فعلی را از پژوهش‌های کمی و استخراج شاخص‌های کارآمدی و عینی‌سازی کردن شاخص‌ها ترسیم کردیم و سپس به سراغ پیمایش‌های موجود رفتیم. در ادامه برای ارزیابی وضعیت فعلی به روش فراتحلیل با 15 استاد برجسته و مسئول سرشناس کشور مصاحبه کردیم و از این نخبگان خواستیم که ارزیابی خود را از وضعیت فعلی کشور بیان کنند.

در ادامه این مراسم محمدتقی دشتی درباره اهمیت و ضرورت این پژوهش اظهار کرد: دغدغه کارآمدی نظام از سوی رهبر بیان شده بود که مطالعه بعد دینی، فرهنگی این دغدغه به مبنا داده شد و ما در پژوهش خود برای بررسی این پدیده که بفهمیم نظام چقدر کارآمد بوده و کدام شاخص‌ها می‌تواند نظام را کارآمد کند، از همه طیف‌ها استفاده کردیم.

وی افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در نظام ما احساس ناکارآمدی از خود ناکارآمدی بیشتر است. در برخی عرصه‌ها ما ناکارآمد هستیم و در برخی کارآمد و در برخی دیگر بینابین هستیم و اختلال وجود دارد که راهبردها و راهکارهای برون رفت از این ناکارآمدی و اختلال در این کتاب بیان شده است.

دشتی توضیح داد: با توجه به اینکه مبنا، نظام‌واره‌های مسائل آموزشی، مردم‌سالاری دینی و ... را کار کرده است، براساس تمام این مساله‌ها فراتحلیل انجام شد و مجموعه «مکنا» را طراحی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این کارآمدی و اختلال در آن، پاشنه آشیل نظام شده است و باید حل شود.
 

او با بیان اینکه در مرکز این ناکارآمدی و اختلال، نظام اداری وجود دارد گفت: ما اگر نظام اداری را کارآمد نکنیم، بعید است بتوانیم اصلاحی انجام دهیم. ساختار و فرآیند نظام اداری ما کهنه است و نیاز به یک انقلاب اداری داریم که انقلاب اسلامی از آن غفلت کرده و کتاب «کارآمدی نظام» مقدمه‌‌ای بر حل این مساله است.

مدیر مرکز پژوهش‌های مبنا اظهار کرد: هدف ما این است که نخبگان کشور در این عرصه به یک اجماع برسند و مخاطبان این کتاب که دانشی و اجرایی هستند، اگر بتوانند جامعه نخبگان را تحت تاثیر قرار دهند، می‌توانند مدیران را تحت تاثیر قرار داده و حلقه وصلی بین ملت و دولت شوند.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سخن رهبر درباره نظام کارآمد که فرمودند: اگر نظام کارآمد نباشد، مشروعیت خودش را هم از دست می‌دهد بیان کرد: ما در این کتاب کارآمدی را به عنوان مشروعیت ثانویه مطرح کردیم و معتقدیم نظام چاره‌ای جز کارآمدی ندارد زیرا مسیر تمدن‌سازی از کارآمدی عبور می‌کند و نظام ما در مسیر تمدن‌سازی قرار گرفته است و آگاهی‌سازی و علوم بنیادین در جامعه ما به شدت گسترش پیدا کرده است. از این رو نیازمند این هستیم که هرفرد در هر جایگاهی در کشور قرار دارد، به کارآمدی نظام کمک کند.

در انتهای این نشست مرتضی میرتبار سخنان خود را اینگونه پایان داد: ما معتقدیم جامعه نخبگان حدفاصل مردم و مسئولان خواهند بود و نیازمندیم که نخبگان به کمک ما بیایند تا بتوانیم علاوه بر کارآمدسازی نظام، احساس ناکارآمدی را نیز از بین ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها