شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
برپایی «فرهنگسرای کتاب» به‌مناسبت برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

یازدهمین دوره فرهنگسرای کتاب از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران برپا خواهد شد.

علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برپایی یازدهمین دوره «فرهنگسرای کتاب» در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: با توجه به این‌که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرداری تهران است، برنامه‌های متنوعی شامل حدود 30 آیتم مختلف را برای نمایشگاه امسال پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
وی با بیان این‌که فرهنگسرای کتاب در فضایی به وسعت یک‌هزار مترمربع در محوطه بیرونی سالن‌های نمایشگاه و داخل مصلا قرار دارد، گفت: از‌جمله برنامه‌هایی که قرار است در این فرهنگسرا دنبال شود، می‌توان به معرفی کتابخانه‌های سازمان، ثبت‌نام رایگان از متقاضی عضویت در کتابخانه‌ها، معرفی سامانه مجازی کتابخانه‌های سازمان و ارائه طرح سامانه مشاوره کتاب به مخاطبان اشاره کرد.
 
فاطمیان‌پور افزود: در بخشی از این فرهنگسرا تصویرسازی کتاب‌های کودک و نوجوان با حضور تصویرگران شاخص این حوزه انجام می‌شود و در بخش کافه کتاب نیز هر روز یکی از نویسندگان مطرح کشور با مخاطبان دیدار خواهد داشت.
 
وی با اشاره به پیش‌بینی غرفه صحافی کتاب در فرهنگسرا نیز توضیح داد: یکی از صحافان فعال در حوزه کتاب در فرهنگسرا حضور خواهد داشت و روند صحافی یک کتاب را از ابتدا تا انتها به کودکان و نوجوانان ارائه خواهد داد؛ همچنین در بخش هفت‌خوان، مراحل مختلف تولید کتاب از ابتدا تا انتها معرفی می‌شود.
 
فاطمیان‌پور درباره بخش «سینما کتاب» نیز گفت: در این بخش کتاب‌هایی که بعد از نگارش از روی آن‌ها فیلم‌نامه نگاشته شده است یا تبدیل به فیلم شده‌اند با حضور کارشناسان این حوزه معرفی خواهد شد.
 
وی با بیان این‌که «چهارراه کتاب» یکی از بخش‌های جذاب فرهنگسرای کتاب طی این ایام خواهد بود، افزود: در این بخش مهارت‌ها و تکنیک‌های مطالعه شامل تندخوانی، دقیق خوانی و خلاصه نویسی در قالب‌های مختلف به مخاطبان عرضه می‌شود.
 
فاطمیان‌پور همچنین از حضور اتوبوس کتابگرد هدهد خبر داد و عنوان کرد: در کنار این موضوع برنامه شهر قصه را داریم که در آن مباحث مرتبط با قصه خواندن و قصه گوش دادن به والدین و مربی‌های کودکان آموزش داده می‌شود.
 
به گفته وی، طرح‌هایی چون درخت دان، کتاب من، کتاب‌های یک صفحه‌ای، نذر کتاب، پرچین کتاب، باشگاه کتابخوانب صدتایی‌ها، عضوگیری کتابخانه نابینایان سازمان، باغ علم کودک باغ کتاب از دیگر برنامه‌هایی است که در فرهنگسرای کتاب اجرا می‌شوند.
 
فاطمیان‌پور در پایان صحبت‌های خود به پیش‌بینی یک سن یا صحنه نیز در فرهنگسرای کتاب اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز که هر روز با حضور مجریان همراه خواهد بود برنامه‌هایی چون شعرخوانی، قصه‌خوانی و کتابخوانی از آثار شاخص منتشر شده طی دو سال اخیر و رونمایی کتاب‌های تازه اجرا می‌شود.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 21 تا 31 اردیبهشت 1401 در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها