چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
«مناسبات اخلاق و فقه در گفتگوی اندیشوران» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «مناسبات اخلاق و فقه در گفتگوی اندیشوران» اثر محمد هدایتی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم کتاب «مناسبات اخلاق و فقه در گفتگوی اندیشوران» اثر محمد هدایتی در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۴۷ صفحه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

پژوهشکده اخلاق و معنویت از بدو پیدایش درصدد بازسازی دانش اخلاق برآمد، ربط و نسبتِ این دانش با منابع تفکر اسلامی توجه کرد و در مقام پرهیز از هرج و مرج روش شناختی، استحسانات ذوقی، اخباری گری یا تفسیر به رأی در فهم معارف اسلام و نیز به منظور ایمنی از تأثیرات نابجای اندیشه‌های غیر دینی و التقاطی درصدد برآمد تا در استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی (قرآن و روایات) تلاشی روشمند آغاز کند و تدوین روش شناسی جامع مطالعات اخلاق اسلامی (روش استنباط و توجیه گزاره اخلاق اسلامی) را به‌عنوان کلان‌طرح «الهیات اخلاق» در دستور کار جدی خود قرار دهد.

این پژوهشکده، دست استمداد به سوی اندیشمندان عرصه اخلاق و فرق دراز کرد و مجموعه گفتگوهایی ترتیب داد تا آرای اندیشوران این عرصه را در این نگاه اصطیاد کند و با ایجاد میدان تضارب آرا، مسیر رسیدن به صواب را هموار سازد. اجرای مجموعه این مصاحبه‌ها و آماده سازی آنها بیش از ۵ سال به طول انجامید.

این اثر در سه بخش تهیه و تدوین شده است؛ در بخش اول که تحت عنوان «مقدمه‌ای تحلیلی بر مناسبات اخلاق و فقه» تألیف شده، ضمن تعریف اجمالی اخلاق و فقه، به انواع مقایسه و نسبت سنجی اشاره شده است؛ همچنین بر لزوم یا ترجیح همگرایی یا وحدت اشاره گردیده و سپس راهکارهای کشف وحدت و همگرایی در سه سطح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم و سوم «متن گفتگوهای اخلاق و فقه» با آیت الله العظمی جعفر سبحانی، محی الدین حائری شیرازی، و محمدعلی گرامی و حجت اسلام والمسلمین احمد احمدی، محسن اراکی، علیرضا اعرافی، عبدالحسین خسروپناه، محمدتقی سبحانی، ابوالقاسم علیدوست، سید مصطفی محقق داماد، محمد عندلیب همدانی و غیره آمده است.

در بخشی از این‌کتاب آمده است:

راهکارهای کشف وحدت و همگرایی

نسبت سنجی اخلاق و فقه را در چند سطح می‌توان پیگیری کرد:

سطح یک: منابع اصلی دین (قرآن، سنت و عقل) به علاوه نگاه مجموعه و کلان به سرشت دین؛
سطح دو: فهم عالمان از منابع دین و فرآورده‌های تلاش نظریه آنان که همان علوم دینی است؛
سطح سه: عمل و منش مسلمانان به عنوان مکلفان یعنی تولد دو سطح قبل در جامعه اسلامی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها