جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
«تیگرا» و مذاکرات میان ایران و عراق در حضور نمایندگان سازمان ملل/ بازگشایی نمایشگاه کتاب ورود به گلستان باغ گل است

حسینعلی جعفری، به مناسبت ایام کتاب، کتاب‌خوانی و نمایشگاه کتاب، به همه مردم به خصوص قشر تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان گفت: با وجود مشکلات زیاد در تهیه کتاب اما کتاب به عنوان یک سرمایه فکری نباید حذف شود؛ ما اگر کتاب را حذف کنیم در اصل فرهنگ را حذف کردیم. شرایط بد اقتصادی نباید سبب شود که فرهنگ حذف شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسینعلی جعفری، نویسنده متولد 1347 در ساری است. او مقیم سمنان است و فوق لیسانس علوم سیاسی دارد و مدرس دانشگاه است. او به مناسبت ایام کتاب، کتاب‌خوانی و نمایشگاه کتاب، به همه مردم به خصوص قشر تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان گفت: با وجود مشکلات زیاد در تهیه کتاب اما کتاب به عنوان یک سرمایه فکری نباید حذف شود؛ خواننده می‌تواند به شکل‌های مختلف امانت از کتابخانه یا قرض گرفتن از دوستان، کتاب‌های مورد علاقه خود را مطالعه کند. ما اگر کتاب را حذف کنیم در اصل فرهنگ را حذف کردیم. شرایط بد اقتصادی نباید سبب شود که فرهنگ حذف شود.

حسینعلی جعفری درباره نگارش کتاب «تیگرا» گفت: با توجه به اینکه در رشته علوم سیاسی تحصیل کردم و بیشتر در این زمینه مطالعه داشتم، دغدغه‌های زیادی درباره منطقه داشتم و دارم؛ کتاب درباره دفاع مقدس است. عملیات والفجر هشت و عبور شگفت‌انگیز رزمندگان از اروندرود. در این کتاب به مذاکرات میان ایران و عراق در حضور نمایندگان سازمان ملل و بعضی از مسائل و معضلات در چند سال ابتدایی پس از جنگ اشاره شده است. «تیگرا» نام باستانی اروندرود است و در این کتاب روی اسم اروند و عبور فریدون با سپاهش از اروندرود برای سرنگونی ضحاک تاکید شده است. البته مسئله عشق به خانواده و وطن و دین در جاجای کتاب چشم‌گیر است. دوستان و عزیزان ایرانی و چه غیر ایرانی بسیاری هم بودند که در زمینه نگارش این کتاب به من کمک کردند. نگارش این کتاب یک سال و نیم طول کشید.

وی ادامه داد: هدفم از تألیف این کتاب، بیان تاریخ ایران و اسلام است که حوزه مورد علاقه‌ام بود. پیوند داشته‌های ملی با داشته‌های دینی در نقاطی که با آموزه‌های اسلامی تبیین و تضاد نداشته باشد دغدغه فکری و فرهنگی من است. در مسئله عبور شگفت‌انگیز از اروندرود هم فریدون را داریم که فردوسی بزرگ شاعر شیعی ستم‌ستیز در شاهنامه به آن پرداخته و هم رزمندگان دلاور دفاع مقدس را. پیوند میان این دو و اشاره به دیرینگی یک نام ایرانی برآییم شوق‌انگیز است.

جعفری درباره مخاطب این کتاب و نحوه مواجهه‌شان با این کتاب گفت: همه می‌توانند مخاطب این کتاب باشند ولی اگر بخواهیم خاص‌تر نگاه کنیم، کسانی که دغدغه مسائلی همچون جنگ و خاطرات هشت سال دفاع مقدس را داشته باشند، بهتر با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنند. اما با این حال، مخاطب با خواندن این کتاب اطلاعات زیادی بدست می‌آورد و همین موضوع باعث می‌شود او را به آن سمت‌و‌سو سوق ‌دهد.

وی ادامه داد: ما در پرآشوب‌ترین نقطه جهان زندگی می‌کنیم؛ این کتاب تا حدی این‌گونه مسائل را در هشت سال جنگ دفاع مقدس بررسی کرده است اما مخاطب هنگام مطالعه این کتاب چه عکس‌العملی می‌تواند داشته باشد، بستگی به خودشان دارد. احساس می‌کنم کسی که بتواند با این کتاب ارتباط برقرار کند، سوالات زیادی در ذهنش ایجاد می‌شود؛ خیلی از این سوالات را با مطالعه «تیگرا» می‌تواند پاسخ دهد ولی برای مابقی سوالات خود باید به دنبال پاسخ برود؛ به نظر من اگر مخاطب به این نقطه برسد، من موفق شدم.
 


جعفری درباره مزایای بازگشایی نمایشگاه کتاب به صورت حضوری گفت: نمایشگاه کتاب و آن هم به صورت حضوری بسیار متفاوت است؛ برای من مانند ورود به یک گلستان باغ گل است. در این نمایشگاه‌ها ارتباطاتی که برای ناشران ایجاد می‌شود بسیار خوب و مفید است؛ همین ارتباطات سبب پیشرفت در کار ناشران می‌شود؛ مسلما این ارتباط در فضای مجازی نبود. حضور در نمایشگاه کتاب، دیدار با دوستان و دیدن این همه کتاب بسیار مسمر ثمر است. در نمایشگاه کتاب، تمام کتاب‌های جدید ارائه می‌شود و یک مخاطب کتاب‌خوان می‌تواند، تک‌تک آن‌ها را به راحتی و با کم‌ترین زمان پیدا کند. به صورت کلی نفس نمایشگاه، جالبو شوق‌انگیز است.

وی ادامه داد: البته نمایشگاه کتاب به صورت حضوری معایبی هم به همراه دارد؛ نمایشگاه کتاب بیشتر به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است. ناشران بیشتر درگیر فروش کتاب هستند تا ارتباط با نویسندگان! بعضی از برنامه‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود باید به عنوان برنامه اصلی باشد اما متاسفانه در لیست برنامه‌های جانبی قرار می‌گیرد. یکی دیگر از آثار مخرب نمایشگاه کتاب بر روی کتاب‌فروشی‌ها مخصوصا کتاب‌فروشی‌ها در شهرستان‌هاست؛ زمانی که یک مخاطب کتاب خود را در نمایشگاه تهیه می‌کند، کمتر به کتاب‌فروشی محل مراجعه می‌کند؛ با این شرایط گرانی کاغذ و چاپ، سرمایه‌گذاری در این زمینه با شکست مواجه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها حذف شود. 

مدرس دانشگاه درباره مشکلات بازار نشر گفت: مسئله گرانی در بازار نشر بسیار آزاردهنده است. اگر زمانی با صدهزار تومان می‌توانستیم چند کتاب بخریم اما در حال حاضر با همان پول شاید یک کتاب بتوان خرید؛ به عقیده من باید کلمه ارزانی از دایره لغات ما حذف شود چون مفهومی ندارد. این شتاب گرانی در حوزه نشر و به‌علاوه توزیع نامناسب، از عوامل ضعف در این حوزه است. ناشران، کتاب با تیراژ پایین منتشر می‌کنند. متصدی نیز برای حل این مسائل وجود ندارد؛ شاید کسی به عنوان لق‌لقه زبان باشد ولی دغدغه‌مند نیست. شاید نگاه من خیلی تلخ باشد اما این‌ها مسائلی است که یک نویسنده را اذیت می‌کند.

جعفری در انتها و به مناسبت ایام کتاب، کتاب‌خوانی و نمایشگاه کتاب، به همه مردم به خصوص قشر تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان گفت: با همه این مشکلات، کتاب به عنوان یک سرمایه فکری نباید حذف شود؛ با وجود اینکه خرید کتابم کم شد اما به هیچ عنوان هیچ وقت آن را حذف نکردم. خواننده می‌تواند به شکل‌های مختلف امانت از کتابخانه یا قرض گرفتن از دوستان، کتاب‌های مورد علاقه خود را مطالعه کند. خیلی علاقه دارم کتاب هدیه دهم یا هدیه بگیرم؛ بهتر است دوستان نیز از این روش استفاده کنند. ما اگر کتاب را حذف کنیم در اصل فرهنگ را حذف کردیم. شرایط بد اقتصادی نباید سبب شود که فرهنگ حذف شود. دست پیدا کند. به نظر من هر جامعه سه اساس و پایه دارد. این سه اساس شامل اقتصاد، سیاست و فرهنگ است. سیاست‌زدگی، سیاست‌ورزی و اقتصاد نابسامان باعث شده است، فرهنگ کم‌رنگ شود و کم‌کم حذف شود؛ فرهنگ بی‌اهمیت شده است. متاسفانه نگاه مسئولین فرهنگی هم نگاه چندان فرهنگی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها