دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی زنجان برگزار شد

برگزیدگان یازدهمین جشنواره کتابخانه رضوی در گروه‌های مختلف جشنواره تجلیل شده و راه یافتگان به مرحله کشوری معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، آئین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) با حضور آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان، ایرج صادقی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، جمعی از کتابداران و برگزیدگان این رویداد فرهنگی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه سهروردی برگزار شد.

آیت‌الله شیخ‌علی خاتمی در این برنامه با اشاره به این‌که اصل فرهنگ باید به‌عنوان یک گفتمان معمول در بین مردم مورد توجه باشد، اظهار کرد: متأسفانه گاهی فضای مجازی یک جدایی بین خانواده و نوجوانان ایجاد کرده که یک آسیب و گسست محسوب می‌شود.

گفت: کتاب، سازنده شخصیت افراد است و شخصیت افراد با مطالعه کتاب‌های خوانده شده، تشکیل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان این‌که تهیه گوشی به بهانه عقده‌ای نشدن فرزند کار غلطی است، بیان کرد: این دو سال کرونا موجب شد که کودکان بیشتر با فضای مجازی انس بگیرند و همین حضور بی‌رویه در فضای مجازی و استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند، موجب گسست ارتباط بین کودکان و خانواده‌ شده است.

وی با اشاره به این‌که گاهی برخی از افراد آنقدر با گوشی تلفن همراه اخت گرفته‌اند که حتی موقع خواب نیز آن را از خود جدا نمی‌کنند، افزود: در کنار این موضوع ۳۶۰ سایت هم درحال تبلیغ علیه کشور هستند، در‌حالی‌که فرهنگ ریشه‌داری در کشور داریم.

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که علم ثابت کرده است که یکی از روش‌های مسلط شدن به کشور‌ها فاصله انداختن بین آن‌ها و هویتشان است، گفت: ایران همین جغرافیای کوچک امروز نیست.

وی با بیان این‌که بسیاری از کودکان و نوجوانان از پیشینه تاریخ ایران بی‌خبرند اما تمام زندگی هنرمندان هالیوود و فوتبالیست‌های خارجی را می‌دانند، اضافه کرد: البته دانستن این‌ها گناه نیست اما انتظار داریم که به تاریخ غنی کشور هم توجه شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان در ادامه ضمن گرامیداشت روز ارتش اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش نیروهای نظامی ایران با اقتدار می‌درخشد اما در زمان شاهان نالایق هر بار که جنگ می‌شد، یک بخش از کشور جدا می‌شد و این‌ها باید به نسل جوان تبیین شود.

آیت‌الله خاتمی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره  سلطه بیگانگان، عنوان کرد: طبق فرمایشات ایشان، یکی از راه‌های تسلط استعمار بر کشورهای دیگر و به‌ویژه جهان سوم این است که جوانان و نسل جدید را از فرهنگ و تمدن کشورشان جدا کنند.

وی با اشاره به این‌که امروز ۱۵ میلیون دانشمند در کشور داریم که سرمایه بزرگی است، بیان کرد: خوشبختانه به برکت وجود همین سرمایه‌ها در دوران جنگ، یک وجب از خاک ایران هم جدا نشد.

آیت‌الله خاتمی یکی از برکات ایران اسلامی را وجود امام رضا‌(ع) در کشور عنوان و بیان کرد: دین و اعتقادات ما زیر سایه حضور معنوی و پر برکت امام رئوف، امام رضا‌(ع) بوده و در طول تاریخ ملت بزرگ ایران از برکت وجودی این امام همام بهره‌مند شده‌اند. 

وی افزود: امامزاده‌ها که مراکز جذب معنوی مردم در سرتاسر کشور هستند، همگی از برکت وجودی امام رضا(ع)، نشات می‌گیرند که مردم قدردان این برکات هستند.

صادقی، با اشاره به این‌که از استان زنجان ۱۶ هزار نفر در جشنواره رضوی شرکت کردند، ادامه داد: در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۲ نفر از استان زنجان به‌عنوان برگزیده ملی انتخاب شدند.

وی با بیان این‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به خوبی در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی ورود کرده است اظهار  کرد: برای این پدیده مبارک اهداف متعدد و قابل توجهی تعریف شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به این‌که یکی از راه‌های تمسک به ائمه اطهار در گام اول آشنایی با سیره، افکار و کردار این بزرگان است، گفت: اگر در عرصه فرهنگی خواهان جامعه‌ای توسعه یافته و در امور اجتماعی جامعه‌ای آگاه خواستاریم، نیاز به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین افراد جامعه است.

صادقی در ادامه به برگزاری جشنواره رضوی اشاره کرد و افزود: نخستین کارکرد جشنواره کتابخوانی رضوی آشنایی مردم با سیره و سلوک ائمه اطهار(ع) به‌طور کلی و سیره و سلوک حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) به‌طور خاص است.

وی افزود: یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معرفی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» با موضوع معرفی سبک و سیره زندگی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا‌(ع) و نیز در بخش ویژه آن با موضوع ترویج فرهنگ مهدویت و زندگی حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار شد.

صادقی با اشاره به این‌که از استان زنجان ۱۶ هزار نفر در جشنواره رضوی شرکت کردند، ادامه داد: در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۲ نفر از استان زنجان به‌عنوان برگزیده ملی در بخش شعرسرایی جوان و بزرگسال و چهار گزینه‌ای جوان و بزرگسال انتخاب شده‌ و همچنین ۴۰۳ نفر از شرکت‌کنندگان به‌عنوان برگزیده استانی انتخاب شدند.

به گزارش ایبنا؛ یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» با شرکت 16 هزار زنجانی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها