دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
اجرای طرح «مدرسه چاپ» به سازماندهی و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد

بهرام عفراوی، مدرس حوزه چاپ گفت: اجرای طرح مدرسه چاپ به برنامه‌ریزی و سازماندهی دقیق نیاز دارد، در این زمینه می‌توان از مشارکت مجتمع‌های چاپی و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش آموزش استفاده کرد.

بهرام عفراوی، مدرس و فعال حوزه آموزش چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به لزوم اهمیت به بحث آموزش در صنعت چاپ گفت: طی ماه‌های اخیر به دنبال تغییر مدیریت‌ در بخش‌های مختلف بحث‌هایی درباره آموزش چاپ مطرح شده است و بسیاری از فعالان صنفی چاپ در تلاش هستند که یک مدرسه چاپ تاسیس کنند.
 
وی ادامه داد: در طول 25 سال گذشته همواره این مسائل درباره آموزش مطرح شده است و هر ازگاهی مباحثی از‌جمله مدرسه چاپ، تحول چاپ و کلاس‌های چاپ مطرح می‌شود؛ اما در عمل کار خاصی انجام نمی‌شود و بیشتر صحبت‌ها در حد بایدها و نبایدها باقی می‌ماند.
 
عفراوی با بیان این‌که ضروری است به بایدهایی که همیشه مطرح است پاسخ دهیم، توضیح داد: امروز هر شخصی در هر موقعیتی که قرار دارد باید تلاش کند، بخش زیادی از این کارها را انجام دهد تا عملیاتی به نتیجه برسد.
 
وی با اشاره به شرایطی که به‌دنبال شیوع کرونا در صنایع مختلف ازجمله حوزه چاپ رخ داد، عنوان کرد: این دوران زمانی برای نمایش اهمیت و کارایی فضای مجازی بود، علاوه بر مسائلی مثل رعایت فاصله اجتماعی و مباحثی از این قبیل، کلاس‌های آنلاین زمینه‌ای فراهم کرد که توجه به برگزاری این کلاس‌ها و کابرد آن‌ها بیش از پیش جدی گرفته شود، از سوی دیرگ برگزاری حضوری کلاس‌ها هزینه‌هایی را نیز به همراه دارد که کلاس‌های مجازی ندارد.
 
عفراوی با اشاره به طرح ایده مدرسه چاپ که چندی پیش از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران مطرح شد، گفت: معتقدم اگر قرار است یک مدرسه چاپ تاسیس شود، دانشکده واحد شماره 5 که به دانشکده چاپ معروف بود و به تعطیلی کشیده شد، بهترین گزینه بود که به سرانجام نرسید.
 
وی گفت: معمولا به دنبال تغییر مدیران، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم اگر تفکر، ایده یا طرحی در این زمینه وجود دارد به صورت شفاف درباره آن اطلاع‌رسانی شود. باید مشخص شود، این مدرسه قرار است چه کسانی را پشتیبانی کند، چه تعداد نفراتی را می‌تواند آموزش دهد و ..
 
لزوم جذب سرمایه‌گذاری اهالی چاپ در آموزش
وی با طرح این موضوع که تجربه سال‌ها فعالیت در بخش آموزش، نشان می‌دهد که این طرح خیلی عملیاتی نیست، عنوان کرد: اگر این مدرسه فقط در تهران باشد بسیاری از شهره  که ظرفیت آموزش و یادگیری دارند درعمل از این آموزش‌ها بی‌نصیب می‌مانند و نمی‌توان کار چندانی پیش برد.
 
عفراوی با طرح پیشنهاداتی برای بهبود این وضعیت، گفت: برای این‌که بخواهیم در صنعت چاپ تحولی داشته باشیم نیاز به آموزش داریم و آموزش رکن مهمی است؛ زیرا در بسیاری مواقع دستگاه‌ها توانایی تولید کارهای باکیفیت را دارند اما نا‌اشنایی اپراتورها از دستگاه‌ها گاهی منجر به این می‌شود که کارهای ضعیف تولید شود.
 
به گفته وی، به‌جای اتکا به سرمایه‌‌گذاری‌های دولتی، با جذب مجتمع‌های فعال حوزه‌های مختلف چاپ برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و جلب مشارکت آن‌ها، کار را آغاز کنیم.
 
عفراوی با بیان این‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگ این حوزه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و مشارکت هستند، توضیح داد: مساله اینجا است که هیچ‌گاه طرح جامع و کاملی به آن‌ها ارائه نداده‌ایم تا بتوانیم سرمایه‌های خصوصی را در این زمینه جذب کنیم.
 
وی ادامه داد: معتقدم که در گام نخست، نباید به سراغ آموزش‌های حضوری برویم، زیرا آموزش حضوری هزینه‌های زیادی دارد همچنین به بسترهای مجازی نیاز دارد، به همین دلیل می‌توان به راحتی آموزش حضوری را حذف کنیم و به سراغ آموزش‌های مجازی برویم.
 
گام اول آموزش مجازی باشد
عفراوی درباره کارایی آموزش‌های مجازی توضیح داد: مهمترین مزیت چنین دوره‌هایی این است که نیازی به مکان و ساختمان ندارد، از سوی دیگر تمام مشکلاتی که آموزش‌های حضوری دارد از بین می‌رود و همه فعالان چاپ از سراسر ایران را می‌تواند با کمترین هزینه پوشش دهد.
 
وی با بیان این‌که اجرای چنین طرحی به برنامه‌ریزی و سازماندهی دقیق نیاز دارد، گفت: در ادامه چاپخانه‌هایی هم که در طرح مشارکت نکردند می‌توانند از مزایای این آموزش‌ها بهره‌مند شوند و نتیجه این موضوع را پس از مدتی در مجموعه کاری‌شان مشاهده کنند.

عفراوی تاکید کرد: زمانی که ظرفیت ایجاد شد، می‌توان با طرح و برنامه اولین مرکز آموزش حضوری را نیز داشته باشیم، زیرا بسترسازی مهیا شده، صدها نفر ثبت‌نام کرد‌اندند و از مزایای مجموعه استفاده می‌کنند و آموزش فیزیکی را برای سمینارها، همایش‌ها و آموزش‌هایی می‌گذاریم که نیاز به حضور دارند.
 
وی همچنین در پایان درباره توسعه مدارس چاپ از تهران به سایر شهرها نیز توضیح داد: به مرور می‌توان زمینه‌‌ای ایجاد کرد که مدرسه چاپ علاوه بر تهران، در سایر مراکز استان نیز با یک استاندارد مشخص راه اندازی شود و حتی در سایر کشورها نیز زمینه تاسیس آن وجود دارد تا از توان و دانش متخصصان داخلی استفاده شود.
 
به گفته عفراوی، اکنون کشورهای دیگر چنین تجربیاتی دارند و ما نیز می‌توانیم چنین موضوعی را با تکیه بر دانش بسیار خوب استادان چاپ کشور برای کشورهای منطقه اجرایی کنیم، ما پتانسیل‌های بسیار خوبی داریم که با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به درستی اجرایی شود.
 
وی با بیان این‌که اکنون بسیاری از کشورها به‌صورت مجازی آموزش در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف چاپ را انجام می‌دهند، گفت: در کشور ما نیز بسیاری از اپراتورها و مدیران چاپ برای آموزش به سایر کشورها مثل آلمان و کمپانی هایدلبرگ رفتند و نظیر این تجربه را ما نیز در ایران می‌توانیم داشته باشیم و از تجربه استادان و نخبگان این حوزه برای توسعه و گسترش آموزش استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها