یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
نظارت کاربردی برای مشاوران کودک و نوجوان چگونه است؟

نویسنده این کتاب در تلاش است نشان دهد در فرایند نظارت، مشاوران آینده با چه چالش‌هایی روبرو می‌شوند و مدارس و کارکنان آن چه انتظاراتی از مشاوران دارند.

عطاالله محمدی مترجم کتاب «نظارت کاربردی برای مشاوران کودک و نوجوان» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: این کتاب روایت‌های ناظر متخصصی است که بر کار، کارآموزان مشاور مدارس نظارت می کند.

او ادامه داد: آنچه در ۲۵ فصل این کتاب آمده است شرح چگونگی نظارت بر کار کارآموزان نیست، بلکه نویسنده در تلاش است نشان دهد در فرایند نظارت، مشاوران آینده با چه چالش‌هایی روبرو می‌شوند و مدارس و کارکنان آن چه انتظاراتی از مشاوران دارند. کودکان و نوجوانان با چه مشکلاتی روبرو هستند.

محمدی عنوان کرد: هدف اصلی نویسنده این است که ناظر چگونه می‌تواند مهارت‌های مشاوره را در چنین شرایط و موقعیت‌های چالش برانگیز به کار آموزان بیاموزد.
  
او گفت: امروزه به نظر می‌رسد تربیت متخصصان بالینی و مشاوران در دانشگاه‌های کشور ضعف ساختاری و بنیادی تلفیق نظریه‌ها و عمل در کارهای بالینی و مشاوره است که باید در دوره های کارآموزی زیر نظر یک "ناظر" خبره و آموزش دیده انجام پذیرد.

به گفته محمدی، مخاطبان اصلی کتاب روانشناسان و مشاوران، متخصصین تعلیم و تربیت، مددکاران اجتماعی و به ویژه اساتید مشاوره و روانشناسی هستند که باید دانشجویان خود را برای مداخله‌های روانشناختی آماده کنند. همچنین روانشناسان و مشاوران مدارس که با چالش‌های حرفه‌ای خود از یک سو و مشکلات شایع دانش آموزان از سوی دیگر آشنا شوند.

او با بیان اینکه این کتاب برای عمومی سازی دانش چندان مناسب نیست گفت: این کتاب نیاز مشاوران مدارس را به کسب تجربه‌های بیشتر در کار با دانش آموزان برآورده می‌کند.

محمدی در پایان گفت: در حال حاضر مدارس با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که مشاوران می‌توانند نقش به سزائی در پیشگیری از اختلالات روانی و مداخله‌های روانشناختی داشته باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها